I somras skulle vår honkatt föda...Jag och min man kom hem, efter en väntan som syntes evighetslång. Hon hade fått en död och en levande unge, och ur "framstjärten" stack en halvt rutten framtass ut som inte kom någonstans! Jag kasta mig på telefon till "vår" vetrinär som var på semester-katten måste ut, det är bara att dra, sa han, annars stryker kattan med! Aj aj aj, tänkte jag (som fött två barn själv!). Min man drog, framtassen blev längre och längre... In med katterna i bilen och på väg till vetrinärinrättningen(söndag eftermiddag jour)morsan fick panik och såg en skyhög räkning framför sig-bättre att skjuta henne, sa hon! MIN SOFIE, tänkte jag!
Väl inne i stan hade -tack gode Gud-en större bit av denna vidrigt luktande döda unge tittat fram, min man sa-vänd igen,jag kan nog dra ut den nu. Hemma hos morsan, som bor i stan, fortsatte detta hemska äventyr! Min man fick ut en uppsvälld dödstinkande unge och Sofie var lättad! Men...krystandet fortsatte! Ytterligare en levande, men väldigt konstig unge kom ut, såg nästan CP-skadad ut i rörelserna...mager som en sticka. Sofie var inte nöjd och ytterligare en unge fastnade i öppningen! Luktade lika hemskt som den första vi drog ut! "Barnmorske-maken" fick dra ut denna lika uppsvällda klump också! Nu kändes magen platt...men ett par timmar senare började Sofie krysta igen! Denna gång ryckte morsan in som barnmorska då även denna unge var uppsvälld och stor och fastna i min STACKARS medtagna Sofie! Nu VAR det färdigt! Tack o lov!
Sofie pigga på sig och tog väl hand om sin ena bebis, den som var sjuk dog efter två dagar, trots dygnet runt matning med ersättning...
Senare när jag var hos vetrinären med ett annat av våra djur frågade han hur allt gått med kattan. Efter min berättelse skakade han på huvudet och förundrade sig som säkert mången gång förut över en katts seghet! Hade hon varit en hund hade hon strykit med, förmodligen av likförgiftning!
Har många gånger funderatt över vad som blivit fel? Kan hon ha fått i sig en mus med råttgift? Eller vad kan det ha varit som blivit fel! Hon har inga p-piller fått under dräktigheten eller något sånt. Det är och förblir en gåta! Men idag mår hon och lilleman bara bra och han är nu närmare 14 veckor och världens busunge!