Titta i kopplet så ser du om det är två separata gångar eller om det är nån form av "blandningsgrejj", lys med ficklampa eller dyl och se vart ljuset tar vägen. En del koppel är ju dessutom omställningsbara mellan 1 och 2 rör.
Lysa gick inte så bra men genom att blåsa i ena ingångsröret så är det rätt klart konstaterat att det är enrörskoppel det handlar om.
Är det invändig eller utvändig gänga du saknar ?
Jag saknade invändig men det har löst sig...
Jag hade hoppats på att det skulle vara koppel för tvårörs-system men nu har jag två lösningar att överväga. Hoppas på svar med åsikter och fakta.
Första alternativet är att koppla ett enrörssystem, sådana har sina uppenbara brister men de fungerar ju bevisligen.
Andra (och lite mer komplicerade) alternativet är att ställa ventilen i kopplet i stängt läge (vilket på ett enrörskoppel innebär att flödet endast sker genom elementet) och dra rör som i ett tvårörssystem med en termostat (och termostatventil naturligtvis) i framledningen.
Noteras bör kanske att jag ska dra huvudstammen strax under taket på väggen, respektive framledning kommer därför att gå uppifrån och ner och medge lämplig placering av termostaten.
Frågan är om det fungerar som det är tänkt, jag kan inte riktigt hitta något uppenbart fel i den lösningen.
Däremot finns ett klart problem om jag kör ettrörs-system och ska ha accumulatortank. Eftersom det är ett konstant/ständigt flöde så lär ju skiftningen i tanken bli helt utslagen.
Det kan noteras att kopplen är spärrade med ett par plastbitar som gör att man inte kunnat justera flödet genom kopplen/elementen. Elementen kommer från ett hyreshus och man kan ju enkelt misstänka att få var nöjda med just den inställningen som de blivit tilldelade.