Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salt till skinnen??  (läst 4099 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Salt till skinnen??
« skrivet: 26 sep-10 kl 22:00 »
Nu är det dax för mina baggar att åka ner i frysen. Jag vill gärna bereda skinnen men undrar hur jag gör bäst?? Jag vet att de ska saltas men med vad för sorts salt??
Hur mycket?? Hur länge??  Mer att tänka på??
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Salt till skinnen??
« Svar #1 skrivet: 26 sep-10 kl 22:02 »
coop säljer grovsalt på stor påse..typ 2kg för 10kr..
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 27 sep-10 kl 01:44 »
Vanligt grovt salt funkar bra. Det ska inte vara jod-berikat salt har jag hört, men jag vet inte varför.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 27 sep-10 kl 09:43 »
Köp stensalt i säck på Granngården. Det enda man ska akta sig för är vägsalt/tösalt. Just nu minns jag inte vad de innehåller mer än salt, men det är iaf. något som påverkar skinnen ogynnsamt.
Läs på hemsidan till något berederi hur de vill att skinnen ska behandlas innan de skickas in (Ex: Tranås skinnberederi eller Donnia skinn)
Snåla inte på saltet! Då finns risk för sk. surskador på skinnen och resultatet blir hårlösa områden när skinnet är berett.

hallstabonden

« Svar #4 skrivet: 27 sep-10 kl 10:22 »
salta skinnen NOGA.Speciellt där dom vill krulla in sig,vid benen tex.Låt dom ligga en vecka.sopa sedan av saltet& blodvattnet som blivit.Salta sedan om skinnen.Var noga att inte lägga FÖR många skinn uppe på varandra,blir liksom en kulle då,med resultatet att saltet rinner av.Jag salta mina skinn i fjolhöst vid oktoberslakten enligt ovan.Täckte med pressening.skickade på beredning nu i april som var.6månader förvaring.Inte en surskada!Tänk på att lägga skinnen på pall,så dom inte ligger direkt på backen.

lennart

KakanR

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 28 sep-10 kl 08:50 »
Stensalt oxå kallar hösalt funkar bra.
livet på landet med får, höns, katter, hästar o sambo

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #6 skrivet: 28 sep-10 kl 08:56 »
Tack för svar!!  Hur länge måste skinnen ligga innan jag skickar in dem för beredning??
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 28 sep-10 kl 15:44 »
Vi skickade våra direkt efter omsaltningen

ulfg

« Svar #8 skrivet: 28 sep-10 kl 19:30 »
Om Tranås själva får helt bestämma föredrar de att få skinnen efter en två veckors saltning, med en omsaltning efter den första veckan. Då är skinnen torra, fina och har lättat betydligt i vikt. Men till nöds så visst tar de skinnen efter kortare tid. Men då är skinnen fortfarande rätt blöta, tunga och naturligtvis finns det större risk för surskador under transporten. Varje skinnn går det åt bortåt 5 kg salt för varje saltning.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 nov-10 kl 08:03 »
Jag har ett skin som legat rejält saltat,,saltat om efter några veckor,,nu tvättat det,,,
ska låta det torka och sen smörja och bearbeta,,
kan man smälta ner sadelsåpa och gnida in?
eler kanske spraya med lanolin som jag använder på hundarna när dom är nytvättade??

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 20 nov-10 kl 08:59 »
Det ska vara stensalt och itne hösalt, hösalt är flingor och stensalt som grova gruskorn. Stensalt suger bättre än hösalt och löses inte upp.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser