Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första hemslakten nånsin!  (läst 6186 gånger)

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
Första hemslakten nånsin!
« skrivet: 25 sep-10 kl 14:33 »
  Och jag måste bara få skryta lite  :-[. Det gick faktiskt jätte bra. Tog ett lamm igår och ett idag  :)
  Måste bara säga att själva avlivningen är jag van vid, det var själva flå biten som jag aldrig tidigare gett mig in på. Har vart med och sett, men det är en annan sak att göra det själv (med lite assistans från gubben)
   Såg en som brukar stoppa in papper mellan vecken innanför skinnet, tyckte det var en bra ide först, men upplevde att papperet bara kladdades fast.
    Första lammet tog 1 och en halv timme från början till slut, idag ca 50 minuter :D
  Men jag funderar ändå lite kring fötterna. Såg att det fanns nåt hårstrå här och var på fötterna... är det nåt som kan påverka smak? Vet ju hur viktigt det är med "noll" ull på köttet.
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

vårlängtan

• Småland
SV: Första hemslakten nånsin!
« Svar #1 skrivet: 26 sep-10 kl 07:14 »
Det va bra gjort!
Njuter av värme och allt det gröna!

nordtravare

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 26 sep-10 kl 08:01 »
en kurd som jag kände skar av ett bakben nedanför hasen ,där stack han in blåsmunstycket till tryckluften under huden och blåste.Luften lossade skinnet på hela kroppen so det blev mycket lättare att flå.

brainghost

• Småland
« Svar #3 skrivet: 26 sep-10 kl 08:19 »
hoppas fåret var avlivat innan de skör ju bara av halsen när de avlivar.........

nordtravare

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 26 sep-10 kl 09:11 »
Avlivat med bult och sen skurit halsen av ,blodet tömmer lika bra efter bultning.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 26 sep-10 kl 09:38 »
en och en halv timme första gången?  Strongt!  Hanteringen av det levande djuret fram till och med avlivning är ju det viktiga, sen kan man stå där och fundera bäst man vill!

En del använder "gångbenen" som tyngd för att hålla reda på skinnet, om man öppnar längs buken.  Det är jobbigare, men säkrare, att vränga skinnet, men om ullen är tjock kan det vara lite svårt.  Själv flår jag ner till klövarna, och hela huvudet, eftersom håren blir negativa i hundmaten.  Hundarna brukar få huvuden och fötter i ett särskilt kok, att roa sig med utomhus.  Blir bara vita rengnagda benbitar kvar, särskilt om jag själv tagit hand om tungan och hjärnan före kokning.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #6 skrivet: 26 sep-10 kl 12:54 »

Ja... nog var det lite virrigt med första :P
   Jag har fått lära mig att man har ca 60 sekunder på sig efter man skjutit att påbörja avblidningen, där var jag lite osäker vart jag skulle sätta kniven. Lammen var ju inte heller klippta innan. Men jag hittade rätt (antar jag) det forsade iallafall ut blod i mängder.
   Vi har provsmakat ur köttet idag... och ingen ullsmak...jihooo!
   På första fick jag använda kniven rätt mycket. På andra arbetade jag mer med händerna... men hu,,, det är verkligen en konst det där med händerna. En liten köttreva blev det, men annars gick det bra! Det är ju dock bara vi som ska äta det ;)
     Så till veckan blir det talgljus och tvåltillverkning av lammfettet :D
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #7 skrivet: 26 sep-10 kl 18:24 »
Bygg en "slaktbock". Ser ut som en gammaldax sågbock (har tyvärr ingen bild just nu).
Lägger upp lammen på bocken och kan flå med hyfsat rak rygg. Går fort att flå och man blir inte så trött.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #8 skrivet: 26 sep-10 kl 19:05 »
  Jo, jag har hört om den tekniken... funderar faktiskt på att testa den nästa gång :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 26 sep-10 kl 19:34 »
Om man lägger dom på en sådan slaktbock och så flår man buken och runt bakbenen (låstekarna) hela vägen runt + runt frambenen. Knäck av benen i leden.

Sen hänger man upp dom i has-senorna och drar skinnet neråt ,så att skinnet på ryggen lossnar. hela vägen ner till huvudet. Rulla ihop skinnet så att man får grepp ordentligt!  När du kommer ner till halsen så skär man av huvudet. Sen när skinnet är av så öppnar man buken och tar ur.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 26 sep-10 kl 19:51 »
Jag kan verkligen rekommendera det där med kompressorn, litet hål vid bakbenen, in med tryckluft, vänta tills hela fåret är en ballong och sedan hänger man upp den och drar av skinnet. Det är bara något mer ansträngning än att ta av sin egen overall.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #11 skrivet: 26 sep-10 kl 21:15 »
Jag kan verkligen rekommendera det där med kompressorn, litet hål vid bakbenen, in med tryckluft, vänta tills hela fåret är en ballong och sedan hänger man upp den och drar av skinnet. Det är bara något mer ansträngning än att ta av sin egen overall.

problemet är att vi inte äger någon kompressor :-\ så det får bli "sågbocks" tekniken.
   Det jag gjorde var att hänga upp i bakbenen, snitta runt, snittade längst innansidan av låret/ljumske, sedan arbetade jag mig neråt. Första gången skar jag mig framåt, andra gången körde jag in armen och separerade skinnet från köttet med handen, varav det liksom "ramlade" av. Mycket behändigt, men kraftprövande.

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 26 sep-10 kl 21:33 »

Låter smidigt... Hur är det med renligheten? Hur länge blåser man? Fullt utblås eller ska man hålla igen lite?   o:)
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 26 sep-10 kl 21:38 »
vi har börjat att flå rådjur frammifrån man hänger det i halsen eller hornen ,framför allt går det bättre i jumskarna /slaksidorna.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 26 sep-10 kl 22:56 »
Låter smidigt... Hur är det med renligheten? Hur länge blåser man? Fullt utblås eller ska man hålla igen lite?   o:)

Fullt blås, man behöver ju inte blanda in nån oljedimma direkt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 27 sep-10 kl 21:20 »
vi har börjat att flå rådjur frammifrån man hänger det i halsen eller hornen ,framför allt går det bättre i jumskarna /slaksidorna.
Intressant idé, jag vill prova!  Hur gör jag med "sotning" och urtagning sen?

ulfg

« Svar #16 skrivet: 28 sep-10 kl 20:25 »
Både att flå och stycka lamm är i princip identiskt med hur man går tillväga med rådjur. Många som rekommenderar att hänga upp djuret framifrån, då drar man av skinnet utefter muskulaturen, vilket skall göra det enklare.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 28 sep-10 kl 22:17 »
Ja, jag tänker prova!  Men jag funderar på, hur jag gör med sotningen.  Dessutom flår jag numera även huvudet, så det  blir lite att lista ut.

ulfg

« Svar #18 skrivet: 30 sep-10 kl 17:53 »
Du sotar precis som om du hade ett rådjur eller en älg att ta hand om. Har du jägare i bekantskapskretsen? Skallen kan klyvas och sedan tas om hand.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 30 sep-10 kl 22:46 »
Inte kan det vara så stor skillnad mellan getter och rådjur?  Om jag flår huvudet (ty mina avnämare brukar vilja ha skinnet i ett stycke, med huvudskinn), då kan jag väl sätta en krok i käkbenet, kanske, eller går den sönder?  Och att sota i fram allteftersom det kommer fram ur skinnet, det begriper jag.  Men bör jag sota i bak innan jag börjar hänga upp?  Håller diafragman reda på hjärta och lungor medan jag tar hand om magpaketet?  Hur kommer levern fram, kommer jag åt gallblåsan och gallgångarna för losstagning innan jag skär ut levern, eller ska det vänta tills jag tagit ut den?

Skallen brukar jag också tömma på intressanta delar innan jag tar loss, och, om den är stor, klyver jag den med yxa.  Men oftast kokar jag den hel, ty den som ska ha den säger Voff Voff, och tycker det är ganska kul att gnaga och öppna paket ...  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser