Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkning av kaniner  (läst 6238 gånger)

Gösta

SV: Märkning av kaniner
« Svar #20 skrivet: 08 okt-10 kl 21:13 »
Försök med öronbrickor har gjorts.
Kaninerna sliter bort dessa med trasiga öron som följd.
Montaget skadar örat mera också än vad tatueringen gör.
Gösta

Meritaton

« Svar #21 skrivet: 11 okt-10 kl 23:34 »
har du någon som helst erfarenhet av attentat från aktivister mot djur??
De djur som ev. kan fångas in är så sönderstressade så vidare avel på dessa är meningslöst. De avlivas för att förkorta lidandet och då har märkningen ringa betydelse. >:(
Jag talar av egen erfarenhet från dessa djurplågare.
Gösta

Ok, men alla individer blir väl inte stressade?
Har sett lite klipp från människor som fångat in några av de vilda minkarna och de ser inte stressade ut, de sitter lugnt och äter det de har fått.

Kaniner som kommit loss brukar ofta inte rymma, de brukar hålla sig runt knutarna.

Har haft några kaniner som kommit på rymmen och min hund har jagat dem, men de har sökt skydd under burarna där hunden inte kommit åt dem.
De har lugnat sig rätt fort.

Men visst kan de ju vara olika från individ till individ.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 okt-10 kl 01:58 »
Kaniner som kommit loss brukar ofta inte rymma, de brukar hålla sig runt knutarna.

En teknik djurplågarna använt för att förhindra att djur kommer till rätta är att stuva in så många som det går i en lastbil och köra iväg tiotals mil innan djuren dumpas i skogen.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #23 skrivet: 12 okt-10 kl 16:30 »
När "DBF" var hos mig och stal kaniner hittade jag en kanin i ladugården. Den var som Gösta skriver totalt sönderstressad och oanvändbar i vidare avel.

Dessutom fick en av våra getter killing alldeles för tidigt på grund av oönskade "besökare" i ladugården

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #24 skrivet: 02 jun-13 kl 16:12 »
En hypotetisk fundering.
Mina nötkreatur måste jag öronmärka med plast brickor.
Skulle det vara möjligt att märka kaniner med samma typ av märken dock den minsta varianten som är 28 mm i diameter, kan inte väga många gram. Eller kommer dom att riva sönder örat då?
Det enda problemet är att kaninerna har klassats som sälskapsdjur. Klassa dom som produktionsdjur då är det fritt fram att örontatuera dom igen
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

tottizen

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 02 jul-13 kl 13:49 »
Får man inte öronmärka själv?

Jag var ju på kurs o då sa de att man SKULLE det!? Jag har gottisgenbank och ska föda ör detta samt kött. Men ska jag inte märka dem?

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 04 jul-13 kl 09:28 »
Gottisarna för vi ju papper över, att märka en kanin skulle kosta över 300 kr hos vet så det känns inte som ett alternativ  ::) Om Gottisarna inte är öronmärkta måste de fotograferas och dokumenteras nogrannare än om de har ett nummer för att säkerställa att det är rätt individ  :D

tottizen

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 04 jul-13 kl 10:45 »
Man får alltså inte märka dem själv?

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 04 jul-13 kl 12:02 »
Nej  8) Däremot kunde man få gå en chipmärkar kurs och chipmärka kaninerna, Mina veterinärer här hemma har nystat i detta under våren för att ta reda på om dom kunde delegera till mig att märka mina egna kaniner men det fick jag inte dock jick det bra att  ::)Chipmärka själv

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #29 skrivet: 04 jul-13 kl 12:16 »
Skulle dock inte köpa en chippat kanin får den får inte ätas ;) och hur vet jag att kaninen är den som påstås om inte jag har en chipläsare???? Somma problem som med enfärgade kaniner och bara foto.. funkar inte heller det....
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

tottizen

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 04 jul-13 kl 12:36 »
Ok. jag menade öronmärkning. får eller får inte?

Eurydike

• Småland
« Svar #31 skrivet: 04 jul-13 kl 13:24 »
Ok. jag menade öronmärkning. får eller får inte?
Nej, man får inte öronmärka själv. Enbart hos veterinär.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #32 skrivet: 04 jul-13 kl 16:51 »
Jordbruksverket är informerade om att många vill öronmärka. Det kanske blir ändringar framöver i regelverket

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser