Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkning av kaniner  (läst 6239 gånger)

TeresG

• Västergötland
Märkning av kaniner
« skrivet: 25 sep-10 kl 13:10 »
Hej!
Jag har köpt in ett gäng med kaniner som är både märkta och har stamtavla. Så nu undrar jag lite hut man ska börja när jag vill märka deras ungar och skaffa stamtavla till dem.

Vad är det för märkning som gäller nu?
Gör jag det själv?
Behövder man vara registrerad uppfödare om man ska märka sina kaniner?

Tacksam för svar!

mvh Teres
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Märkning av kaniner
« Svar #1 skrivet: 25 sep-10 kl 15:04 »
Behövder man vara registrerad uppfödare om man ska märka sina kaniner?

Nej, man behöver vara veterinär. Djurskyddsmyndigheten tolkade för några år sedan om lagen så att öronmärkning räknas som "operativt ingrepp" och jordbruksverket tog över den omtolkningen när djurskyddsmyndigheten lades ner.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #2 skrivet: 25 sep-10 kl 20:43 »
Du behöver väl vara godkänd uppfödare för att kunna skriva ut stamtavlor oxå  ::)å är det iallafall när man är genbanksansluten uppfödare.
S

/Jordbron
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

TeresG

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 sep-10 kl 12:17 »
Okej, det blev ju krångligare än vad jag hade tänk, lägger nog ner den idén.... :P
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 sep-10 kl 12:37 »
Efter som det ska vara så omständligt att ha renrasiga kaniner så skiter ja i  att ha renrasiga i framtid  ja har renrasiga nu men bryr mig inte om att regga för ja vill inte till höra någon falang visser ligen hade det vare kul att behålla  och bevara gottläsningar men ja ser ingen mening med  det ska vara så omständligt. Mvh

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 sep-10 kl 12:47 »
Jordbruksverket har beviljat / kommer att bevilja pengar till en studie rörande smärtlindring vid tatueringsmärkning av kaniner. Förhoppningsvis kan det bryta dödläget och åter göra kaniner märkningsbara. Jag håller inte andan men hoppas på det bästa.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 27 sep-10 kl 13:10 »
Efter som det ska vara så omständligt att ha renrasiga kaniner så skiter ja i  att ha renrasiga i framtid  ja har renrasiga nu men bryr mig inte om att regga för ja vill inte till höra någon falang visser ligen hade det vare kul att behålla  och bevara gottläsningar men ja ser ingen mening med  det ska vara så omständligt. Mvh

Jag är inte säker på att ursprungsinlägget handlar om gotlandskaniner överhuvudtaget.... för där han man inte stamtavlor oh märkning/tatuering kör man inte som man vill...

men gotlandsavlare med genbank som vill vara laglydiga  o:) och inte vill köra kaniner för tatuering till veterinär kan änvänder sig av beskrivningsblankett och foto för att identifiera kaninen. Genbanksintyg har inte förändrats väsentligt och inte årsrapporten heller. 

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 sep-10 kl 13:17 »
Jag är inte säker på att ursprungsinlägget handlar om gotlandskaniner överhuvudtaget.... för där han man inte stamtavlor oh märkning/tatuering kör man inte som man vill...

men gotlandsavlare med genbank som vill vara laglydiga  o:) och inte vill köra kaniner för tatuering till veterinär kan änvänder sig av beskrivningsblankett och foto för att identifiera kaninen. Genbanksintyg har inte förändrats väsentligt och inte årsrapporten heller. 

Januschka
  Oki tack för upplysningen får fundera lite då :)

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 sep-10 kl 13:19 »
En liten fråga måste man vara genbanks ansluten?

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 27 sep-10 kl 14:23 »
En liten fråga måste man vara genbanks ansluten?

För att ha gotlandskaniner? Nej.

För att  hjälpa till att bevara rasen på ett identifiertbart sätt?  Japp.

Vi skaffade kaninerna för köttets skull men extraarbetet med genbank känns så lite och kan absolut vara värt mödan (kulturarv, biologisk mångfald osv). Men det är ett beslut som är högst individuellt.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Meritaton

« Svar #10 skrivet: 28 sep-10 kl 11:01 »
Det är väl inte så märkligt. Man behöver bara vara med i kaninavlesföreningen för att kunna skriva ut stamtavlor. Inga konstigheter med det.
Vill du märka kaninerna så finns benringar att beställa från förbundet.
Du kan diskutera med uppfödarna på Kanin-Net för att få reda på rätt ringstorlek till just din ras.

Mer märkvärdigt är det inte. :) Bara gå med i förbundet så kan du både märka(med ring) och skriva ut stamtavlor. :)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 sep-10 kl 15:54 »

Meritaton

« Svar #13 skrivet: 01 okt-10 kl 15:04 »
Hehe har inte glömt tycker nog så fortfarande lite  :)

Många har bra koll på sina djur och sålänge man har de är de väl ok med benring. Visst, öronmärkning är de bästa men men, lagen e som den är och då kan jag inte rekommendera de även om flera fortfarande märker själva. :)

Gösta

« Svar #14 skrivet: 01 okt-10 kl 19:31 »
Fotring för kaniner kommer med stor sannolikhet att förbjudas av SJV på grund av skador och infekterade skavsår.
Tatuering kommer troligen att åter bli tillåten att utföra av uppfödaren. En bedövningssalva är troligen lösningen.
Att märka djur är bara nödvändigt för utställning och genbank. För slaktdjur och produktionsdjur krävs ingen märkning.
Gösta

Meritaton

« Svar #15 skrivet: 05 okt-10 kl 12:44 »
Fotring för kaniner kommer med stor sannolikhet att förbjudas av SJV på grund av skador och infekterade skavsår.
Tatuering kommer troligen att åter bli tillåten att utföra av uppfödaren. En bedövningssalva är troligen lösningen.
Att märka djur är bara nödvändigt för utställning och genbank. För slaktdjur och produktionsdjur krävs ingen märkning.
Gösta

För man inte bok på avelsdjuren heller? Då det gäller uppfödning av nötdjur till slakt är de ju viktigt detta med att föra avelsbok så man vet hurudana avkommor de lämnat och hur förlossningar gått osv.
För även om en produktionsuppfödare inte föder upp till utställning så måste väl ändå eftersträvan vara en välmusklade kanin som ärver ner sina egenskaper starkt till avkommorna?
Alltså egenskaper som bra musklade kroppar osv. Eller?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #16 skrivet: 05 okt-10 kl 22:37 »
Det är skillnad på att märka kaninen respektive föra bok på dess produktionsegenskaper. Håller man på med produktionsdjur så är det självfallet viktigt att veta egenskaperna. Men ett nummer i örat påverkar icke produktionsegenskaperna.

Meritaton

« Svar #17 skrivet: 08 okt-10 kl 16:16 »
Det är skillnad på att märka kaninen respektive föra bok på dess produktionsegenskaper. Håller man på med produktionsdjur så är det självfallet viktigt att veta egenskaperna. Men ett nummer i örat påverkar icke produktionsegenskaperna.

Kan ta ett exempel.
Om minkfarmarna skulle märka sina minkar så skulle inte deras uppfödning vara värdelös då aktivisterna kom och saboterade genom att släppa ut dem.

Så hur är det då om nån kanin kommer lös och blandas med andra av misstag, hur kan du då veta vilken som är vilken?

Det händer ju att aktivister ger sig på kaninuppfödare också.

Gösta

« Svar #18 skrivet: 08 okt-10 kl 18:40 »
har du någon som helst erfarenhet av attentat från aktivister mot djur??
De djur som ev. kan fångas in är så sönderstressade så vidare avel på dessa är meningslöst. De avlivas för att förkorta lidandet och då har märkningen ringa betydelse. >:(
Jag talar av egen erfarenhet från dessa djurplågare.
Gösta

kalle.smedby

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 08 okt-10 kl 21:00 »
En hypotetisk fundering.
Mina nötkreatur måste jag öronmärka med plast brickor.
Skulle det vara möjligt att märka kaniner med samma typ av märken dock den minsta varianten som är 28 mm i diameter, kan inte väga många gram. Eller kommer dom att riva sönder örat då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser