Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Använder du vallhund?

Ja, Border Collie
17 (28.8%)
Ja, Kelpie
9 (15.3%)
Ja, annan ras
4 (6.8%)
Nej, skulle vilja ha en
10 (16.9%)
Nej
19 (32.2%)

Antal personer som röstat: 56

Författare Ämne:  Får+hund=sant?  (läst 6786 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Får+hund=sant?
« Svar #20 skrivet: 26 sep-10 kl 09:30 »
(Jag vill inte ha in herdehundar som vaktar fåren mot rovdjur. Det är enklare att få en överblick om ni inte blandar de två olika sysselsättningarna för hund.)
Fast, var går gränsen egentligen?  Min BC ställde diverse objudna gäster på fritiden, men när jag bad henne göra nåt, så var hon vallhund.  Som sparade in massor av jobb ena dan, och ställde till jobb andra dan...  :P  På grund av arbetsvilja!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 26 sep-10 kl 09:43 »
Hur många är det här på Får-forumet som använder sig av en arbetande vallhund i sin djurhantering? Jag tycker att det skulle vara intressant att få veta hur vanligt/ovanligt det är! Alltså, jag är inte intresserad av en diskussion om vallhundens vara eller inte var, vill bara veta om ni har en, eller inte!
Jag avser en vallhund som hjälper till i det praktiska arbetet och gör nytta och sparar tid åt er. Vilken ras använder ni?
(Jag vill inte ha in herdehundar som vaktar fåren mot rovdjur. Det är enklare att få en överblick om ni inte blandar de två olika sysselsättningarna för hund.)

Frågan är ställd på det viset. Detta är en fråga till er på fårforumet, för att jag vill veta något...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Tord Almrot

• Bohuslän
« Svar #22 skrivet: 26 sep-10 kl 09:48 »
9 tackor och en bagge. Har hund, schäfer, men med fåren så kommer dom när jag ropar. Vill jag ha in dom i stallet så flyttar jag dom till stallhagen och öppnar dörren, behöver inte ens ropa. Dom är garanterat inne på under 1 min. Dom är vana vid att jag tar in dom ofta och så får dom ju något gott. Så vill jag göra något med en så tar jag in alla. Vid flyttning så gör jag det själv med havrehinken och går först och lockropar.
« Senast ändrad: 26 sep-10 kl 09:51 av Tottex »
Gul Orpington, Bovans, Brun lohmann, Oxford down får, katter och hund.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #23 skrivet: 26 sep-10 kl 10:37 »
Har 50-talet djur och en border collie. Hon är helt ovärdelig!! Utan henne hade vi fått springa benen av oss. Dessvärre är hon 8½ och jag märker att hon inte riktigt orkar lika mycket längre. När det blir tuffa pass är hon sååå trött efter.

Vi köpte henne "färdig" vid 1½ års ålder, då hade hon avlagt vallprov och var godkänd. Jag ämnar göra lika igen, då ett genuint intresse för vallning inte riktigt finns. Dock vill jag inte vara utan vallhund!!!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 27 sep-10 kl 11:20 »
Att köpa en tränad hund är väl värt priset! Man vet då om hunden kan fungera, istället för att köpa "grisen i säcken", som en valp endock är :)
Dessutom så sparar man in massor av tid och även kostnad som hunden kostar det första åren.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Fiat

• -
« Svar #25 skrivet: 27 sep-10 kl 13:28 »
Att köpa en tränad hund är väl värt priset! Man vet då om hunden kan fungera, istället för att köpa "grisen i säcken", som en valp endock är :)
Dessutom så sparar man in massor av tid och även kostnad som hunden kostar det första åren.

Nyfiken vad kostar en färdig hund ???

Lina W

• Ångermanland
« Svar #26 skrivet: 27 sep-10 kl 14:45 »
Har idag en bruksschäfer som det är ovanligt mycket vall i, han vallar hönsen och stänger in de och försöker med getterna men de ger tillbaka.
I framtiden vill jag ha en vallhund, vi skaffar våra första får i höst. Antagligen kommer den flocken att växa i antal ganska fort.
Men jag vet att en vallhund kräver mycket tid, träning och tålamod men vill ändå senare skaffa en fast det dröjer nog några år för att schäfer ska bli lite äldre och inte kräva lika mycket träning och tävling. Då jag vill satsa fullt ut på honom nu.

Är det någon som ha erfarenhet av ACD? (Australian Cattle Dog)
Är lite lur på en sådan för att kunna fortsätta med brukset och även valla nöttern på gården...
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #27 skrivet: 27 sep-10 kl 17:43 »
Vi har en liten flock på 7 tackor o har en australian shepherd som hjälper mig med fåren.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

vallhunden

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 27 sep-10 kl 19:36 »
Fråga från Fiat:

Nyfiken vad kostar en färdig hund ???

Svar:
Svenska Vallhundsklubben rekommenderar ett valp-pris på 8,500:- inkl moms. Priset justeras uppåt efter föräldrarnas meriter. Dessa valpar har Godkända Vallhundar bakom sig i alla led.  10,000:- för en valp efter bra föräldrar är faktiskt ett helt OK pris, jämfört med andra raser där valparna är betydligt dyrare...

För en vuxen hund kan kostnaden vara t ex 15.000:- för en hund som har påbörjat sin grundträning. Priset justeras uppåt efter hundens kvalitée. 20-25,000- för en Godkänd Vallhund (har klarat sitt Vallhundsprov) kanske? Mer för en bättre hund. Man får det man betalar för.

Tänket att hunden behöver inte vara så bra, eller så intresserad av vallning, eftersom jag har så lite får... det funkar inte alls!! Hunden är som en bil, alla bitar måste finnas, för att det ska gå att köra. ;D En bil som bara kan svänga åt höger, eller en bil som bara går på söndagarna när solen skiner, är värdelös :)

En tränad hund som är några år, har kostat många tusen i foder, vaccinering, höftledsröntgen, dessutom kurskostnader, bilresor till kurser etc. Dessutom ser man hur den arbetar och slipper lägga ner en massa tid på att träna den.

Vid ett valpköp väljer man ut bra föräldrar, gör ett antagande om hur valparna kommer att bli, väljer en valp i kullen utan att ha en aning om vilken av dom som blir bra eller inte. Alla valpar i en kull blir inte bra, vissa blir lika bra som sina föräldrar (om man har tur), andra blir sämre. Någon enstaka hund blir kanske bättre än föräldrarna (om man har tur).

Det är faktiskt bara en win-win situation att köpa en tränad hund. När man sen har lärt sig att använda en vallhund kan man köpa en valp och träna upp för att man tycker att det är kul och kanske vill ha en hund till på gården.

Många tävlingsförare skaffar någon eller t o m några valpar per år, tränar upp dom och sparar endast de bästa hundarna till tävling. De andra hundarna säljs tränade. Dom hundarna är ypperliga arbetshundar även om de kanske inte duger till det totala finliret på tävlingbanorna. :)

När det gäller Australian  Cattledogs, så har jag sett en del jobba. Man måste betänka att de har väldigt korta ben :o, alltså fungerar de inte om vallningsdjuren springer bort i ifrån hunden i god hastighet... den hinner helt enkelt inte ifatt för att stoppa. Däremot kan de arbeta i närarbete inomhus med framförallt nötboskap.

De betraktas i vallhundskretsar som väldigt hårda hundar. De är också byggda för att ta mycket stryk utan att känna något. Det gör dom till tuffa hundar på t ex amkor i trånga utrymmen. Jag hade inte tagit in en Cattledog till mina tackor, jag tycker för mycket om mina får för det...

Trollmor

• -
« Svar #29 skrivet: 27 sep-10 kl 20:31 »
Frågan är ställd på det viset. Detta är en fråga till er på fårforumet, för att jag vill veta något...
Och jag försökte förstå vad det var Du ville veta?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 28 sep-10 kl 01:25 »
Drygt 50 tackor, samt ankor och höns, en gammal kelpie och en ( nyfådd ) gammal bc, båda tränade, men ingen av dem är "proffs". ( ej heller jag..  ::)
Den enda gång jag kan säga att jag spar tid med hund, är när kelpien tar in höns och ankor.. detta för att jag nog inte gör så svåra grejer med fåren - jag skulle lika gärna kunna ropa och visa en blå hink, och gå dit jag vill ha dem..   ;D   
Hundarna är med hela tiden - kelpien kan vara utan kommando - bc måste vara "i kommando" när vi är nära fåren.

Kelpie - har tydlig av och på-knapp  ;D
Bc - bara på-knapp  ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #31 skrivet: 28 sep-10 kl 09:38 »
Vi har en ettårig border collie och 60 tackor + lamm. Hunden är duktig men, inte hennes matte så det går väl inte lysande hela tiden. Tanken är att vi ska gå en kurs så att jag lär mig mer. Men, inga nybörjarkurser i trakten i höst. Ett annat problem är att vissa av tackorna är riktiga kärringar och går emot hunden men, det håller vi på att jobba bort nu.  >:D Lammen är inga problem. Igår gjorde hon en hämtning av två lamm ute i hagen på egen hand och det har jag inte sett tidigare. Men, jämfört med tidigare så är hon en otrolig hjälp. När vår flock passerade 30 tackor någonting så funkade det inte med hinken längre utan rätt var det var så kunde ett gäng dra till skogs när de skulle flyttas längs vägen.  >:(

Vi valde att köpa en valp. Vi hade faktiskt en "färdig" vuxen hund på prov först men, det var ingen höjdare. Grundlydnaden satt inte som den skulle och om den kom för långt ifrån föraren så vallade den helt på egen hand. Dessutom var den extremt skott-/åskrädd och hoppade under ett åskväder ut genom ett fönster på andra våningen  :o och drog till grannen. Som tur var så var verandataket under annars kunde den slagit ihjäl sig. Dessutom slogs den och vår gammelhund så det blev retur och vi valde att köpa en valp istället. Är mycket nöjd med det beslutet och vi har då haft möjlighet att sätta grundlydnaden själva. Hon kommer alltid direkt när man ropar och har ett klockrent stoppkommando som alltid funkar.  :) Nu ska vi (läs jag) "bara" lära oss finliret också. Största problemet nu som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa är att hon ofta jobbar fåren bort från oss när man vill ha dem till sig. Men, en kurs eller så får jag väl läsa in mig nu i höst.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #32 skrivet: 28 sep-10 kl 10:27 »
Har bordercollie. Men hon är inte superlydig. Dock till hjälp i många situationer.

Samma här, men jag har en hane :)
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Trollmor

• -
« Svar #33 skrivet: 28 sep-10 kl 22:27 »
Kelpie - har tydlig av och på-knapp  ;D
Bc - bara på-knapp  ;)
Hos mig var det tvärtom.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 30 sep-10 kl 11:12 »
Och jag försökte förstå vad det var Du ville veta?

Om du tittar högst upp på denna tråden så fins där en enkätfråga. Det var den jag ville ha besvarad ;-)

Trollmor

• -
« Svar #35 skrivet: 30 sep-10 kl 22:50 »
Aha!  Många använder omröstningen mest som dekoration.  Vill Du har svar även från mig som hade hund men slutat med djur - och alltså med hund?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 01 okt-10 kl 10:35 »
Ja, du har ju använt hund när du hade får, så varför inte?

Trollmor

• -
« Svar #37 skrivet: 01 okt-10 kl 23:44 »
Om du tittar högst upp på denna tråden så fins där en enkätfråga. Det var den jag ville ha besvarad ;-)

>:( :( >:(
Ja, då klickade jag på Border collie och Kelpie, men det gick inte att "rösta på båda"  Jag hade ju båda...  Jag får väl välja den ras jag hade flest av, då ...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 02 okt-10 kl 15:25 »
Ja, vet, jag gjorde en miss när jag skapade omröstningen. Det är ju helt möjligt att man använder flera olika raser...

Jag vill inte ändra nu, utan kryssa i den ras som du har haft mest nytta av.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 11 okt-10 kl 12:58 »
Puttar upp denna tråd för att kolla om det är någon som har missat att rösta ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser