Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Använder du vallhund?

Ja, Border Collie
17 (28.8%)
Ja, Kelpie
9 (15.3%)
Ja, annan ras
4 (6.8%)
Nej, skulle vilja ha en
10 (16.9%)
Nej
19 (32.2%)

Antal personer som röstat: 56

Författare Ämne:  Får+hund=sant?  (läst 6787 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Får+hund=sant?
« skrivet: 24 sep-10 kl 09:17 »
Hur många är det här på Får-forumet som använder sig av en arbetande vallhund i sin djurhantering? Jag tycker att det skulle vara intressant att få veta hur vanligt/ovanligt det är! Alltså, jag är inte intresserad av en diskussion om vallhundens vara eller inte var, vill bara veta om ni har en, eller inte!
Jag avser en vallhund som hjälper till i det praktiska arbetet och gör nytta och sparar tid åt er. Vilken ras använder ni?
(Jag vill inte ha in herdehundar som vaktar fåren mot rovdjur. Det är enklare att få en överblick om ni inte blandar de två olika sysselsättningarna för hund.)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

träsleven

• -
SV: Får+hund=sant?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-10 kl 10:33 »
Har bordercollie. Men hon är inte superlydig. Dock till hjälp i många situationer.

Camillur

« Svar #2 skrivet: 24 sep-10 kl 11:05 »
7 tackor
2 baggar
Ingen hund

(Lägg in en omröstning i tråden. Eller skapa ny tråd med omröstning.)
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 sep-10 kl 11:16 »
Har tre schäfrar med baslydnand,,,ingen vallhunds utbildning.
Skulle inte lämna två av dom ensamma med fåren.
Nummer tre är ok utan tillsyn.

Dom är bra at lägga i grindhål för at blockera då jag föser eller att dom går med mej när jag föser.
bred front jag och jycke och tjat om slow down, wait wait wait.

litar inte på mina två äldsta jyckar ensama i hagen,,dom vil gärna tillrättavisa utbrytare,,,,,

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #4 skrivet: 24 sep-10 kl 14:56 »
VI har hjälp av Nellie, vår border collie, med våra får. Inte färdigutbildad men på god väg.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 24 sep-10 kl 15:21 »
 Jag använder Border Collie till mina får :)
Han/Fåren och Jag är till vissa delar självlärda så han skulle förmodligen ha svårt att bara gå in och valla en annan flock efter konstens alla regler men för mig är han en ovärderlig hjälp :)
 Särskilt den här sommaren när jag har haft ett stort antal mindre beten och begränsad mängd elnät, perfekt att hunden kan få in fåren i grindfållan, bara att samla ihop alla nät, flytta dom och sedan använda hunden när fåren flyttas till nya hagen.
 Fåren blir egentligen mycket mer lätthanterliga av att han är med eftersom dom vet att han är deras "överman" och det är ingen ide´att krångla ;)
 På vintern gör han sitt jobb när fåren ska in och ut vid utfodring och ströning men som sagt är det nu i sommar han verkligen har visat vad han duger till.
                                                   Mvh
                                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

texelmatte

Får+hund=sant?
« Svar #6 skrivet: 24 sep-10 kl 15:44 »
26 tackor, 1 bagge och 0 hund. Använder havrehink och tvåbenata vallare när fåren skall flyttas ;). Denna metod fungerar bra hos mig, men jag blir lika imponerad varje gång jag ser en duktig vallhund!

Santoxen

• -
« Svar #7 skrivet: 24 sep-10 kl 16:16 »
Svarar fast jag inte längre har hund (dog i våras) och jag inte riktigt kommit mig för att skaffa en ny. Var en bordercollie.

44 tackor med lamm, ett antal baggar.

Saknar verkligen hunden! Var mycket enklare med honom där, även om han var en bättre nötvallare än fårvallare.
« Senast ändrad: 24 sep-10 kl 16:18 av Santoxen »

Weasel

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 24 sep-10 kl 19:38 »
Har 9 tackor och bagge, ingen hund. Funkar bra med havrespann när alla ska flyttas, klurigare om man måste ha tag på en specifik... Men det tar mindre tid än vad en hund skulle göra i vår vardag.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 24 sep-10 kl 20:51 »
Jag har en Working Kelpie, godkänd vallhund. Skulle inte klara mig utan henne i arbetet med fåren.
Åsenfår, hundar och katter

Maddie

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 24 sep-10 kl 20:55 »
52 tackor och 2 baggar, ingen vallhund ... Försöker lära papillon korsnings tiken att hjälpa mig, men tackorna jagar henne i stället...  ::)    :)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #11 skrivet: 24 sep-10 kl 21:00 »
Jag har en Working Kelpie & trettio tackor. De första tjugo åren vi hade får hade vi inte vallhund. Nu går allt så otroligt mycket lättare, och jag anser att (en bra) vallhund ger bättre djurhantering - man drar sig inte längre för betesflytt, avmaskning, avskiljning osv.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

todde

« Svar #12 skrivet: 24 sep-10 kl 21:43 »
Har en drygt 1-årig BorderCollie som jag håller på att lära valla.
Vi har 2st baggar, 70st gamla tackor och ca 70st års baggar/tackor som vi tränar på i olika hagar. Plus två tjurar och en gammal BeardedCollie som är med ibland när hon får lust.

Gunhild

« Svar #13 skrivet: 25 sep-10 kl 07:48 »
Vi har en isländskfårhund det fungerar mycket bra!

särna

• Småland
« Svar #14 skrivet: 25 sep-10 kl 08:16 »
Har 3 bordercollies som används vid förflyttning av får (ca 200) till olika beten, insamling för avskiljning, vaccination, avmaskning mm.

Fritjoff

« Svar #15 skrivet: 25 sep-10 kl 09:52 »
Har en kelpie till min fårflock. Morsan håller på mycket med vallhundar och är tränare, men jag har inte varit så intresserad. Min kelpie var menad som sällskapshund till familjen, men hon hakar ju på mig på jobbet.

När jag mockade stallet så smög hon ut och vallade fåren själv. Instinkten är sjukt stark... Efter ett tag så prövade jag en hämtning med henne. Klockrent utan någon träning alls :)

Pozzo

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 25 sep-10 kl 14:26 »
14 tackor och ingen hund. Jag ropar på dem så kommer de.
Behöver dock hinken för förflyttningar. Då ligger de som klister runt mig, så det gäller att vara stadig på benen.
Jag ska utöka, men vill undvika hund. Det jag sett är att de förknippar människan med hunden och det vill jag inte. Är heller ingen hundmänniska och känner inte att jag har tid och lust att lägga ner all träningstid som behövs (för mig alltså, hundarna är nog mer lättlärda).
"E fango e il mondo" - Och dy är världen,
Giacomo Leopardi - Ur "Canti" 1831

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #17 skrivet: 26 sep-10 kl 01:03 »
Tycker det verkar jätteintressant med vallhund.....men.... om man betänker antalet minutrar per vecka som den skulle "göra rätt för sig" kan det inte handla om så många egentligen.... Jag inbillar mig att man måste ha en himla massa får för att det ska vara nån idé - eller? Man måste ju väga in hundens pris, skötsel etc. Om man nu inte bara ska räkna in hunden som "nöje". Och hunden blir ju olycklig om den inte får arbeta. Jag skulle vilja veta hur mycket/ofta använder ni hunden en vanlig vecka?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 26 sep-10 kl 09:13 »
Hunden är alltid med mig när jag är hos fåren, utom i extremfall. All tid hunden är med mig hos djuren räknas som arbete! Hunden är hela tiden "under kommando" hos fåren, alltså arbetar den. Att ligga still i fårhuset eller i hagen är också arbete i hundens ögon (och ett värdefullt sådant i mina ögon, om hunden ligger på rätt plats).

Rent konkret så använder jag hunden en väldigt kort tid - eftersom den är så sabla effektiv :)

I samband med att jag hade klipparen här igår, så fick min hund gå ut i hagen och dela av den stora tackflocken och stoppa in en grupp på 25 st i fårhuset över natt, så att de skulle vara torra dagen efter (ca 5 min)
På morgonen efter sätta in den torra gruppen i klipphallen. (ca 1,5 min)
Hunden låg hela dagen och tryckte upp fåren mot rännan, så att jag inte behövde släpa fram något får till klipparen - det var bara att öppna vågburen och ta nästa djur.

Hunden fick gå ut i hagen och stoppa undan de oklippta fåren i fårhuset (ca 2 min).
Hunden fick ta de utsläppta nyklippta tackorna ut ur hagen och ner till hagen vid sjön, som har ett bra fårhus för dom att gå in i, om det blir kallt. 700m utefter vägen ner till sjön. Fåren sprang glatt hela vägen, längtade till sin favorithage. Jag körde bilen efter och hunden höll kontakten med de springande fåren (efter dom), så att de inte skulle avvika från vägen.(ca 5 min)

Allt som allt ca 13,5 min arbete ;D
Hur mycket arbete hade det varit utan hund...

En gammal dam sa till mig en gång: "Ju färre får man har, desto med behöver man en vallhund" Helt enkelt för att man inte har råd att köpa dyra utrustningar och göra stora arrangemang för fåren. Man tar bara helt enkelt sin hund med sig, går ut i hagen och trycker upp dom mot en hörna och avmaskar alla lammen. (eller vad man nu gör).

Man ska inte skaffa vallhund om man inte kan tänka sig att ha en hund i familjen! Man måste ha ett hundintresse! Sen får man en massa nya roliga kompisar som man tränar hunden tillsammans med, jag kan knappast kalla det betungande :-[

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 26 sep-10 kl 09:20 »
Har 2 Border Collies.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser