Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad skurar jag gammalt obehandlat trägolv med?  (läst 7475 gånger)

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
Vad skurar jag gammalt obehandlat trägolv med?
« skrivet: 22 sep-10 kl 16:33 »
Kära vänner där ute, vad ska man skura ett gammalt underbart obehandlat trägolv med? Det är dax nu att jag måste göra det... Jag har hört att använder man såpa så kan träet resa på sig och ge stickor, och det vill jag ju inte. Det är nästan så på vissa ställen ändå. Kanske någon har tips hur man ska få bort det oxå?

Misse

• nr 9424
SV: Vad skurar jag gammalt obehandlat trägolv med?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-10 kl 16:39 »
Jag la nytt golv i mitt sovrum och skurade det med såpa. Har gjort det lite då och då när hela golvet varit synligt...
Inga problem, det bästa man kan ha under fötterna.
Och inga problem på de andra trägolven jag såpa-skurat :)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Mamsingen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 22 sep-10 kl 16:47 »
Håller med Misse, grönsåpa is da shit, så att säga:)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Misse

• nr 9424
« Svar #3 skrivet: 22 sep-10 kl 17:02 »
Håller med Misse, grönsåpa is da shit, så att säga:)
Yyeess :-*

Glömde skriva att det är 8 år sen jag bankade dit sovrumsgolvet ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.

Mamsingen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 22 sep-10 kl 17:06 »
Yyeess :-*

Glömde skriva att det är 8 år sen jag bankade dit sovrumsgolvet ;D

Får inte vara sämre, sänder tillbaka en såpapuss:) hi hi :-*
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
« Svar #5 skrivet: 22 sep-10 kl 17:26 »
Tusen tack för era svar och goa pussar!  :-* Det blir att skura med såpa i helgen då...

Misse

• nr 9424
« Svar #6 skrivet: 22 sep-10 kl 17:32 »
Får inte vara sämre, sänder tillbaka en såpapuss:) hi hi :-*
:-* ;D

Tusen tack för era svar och goa pussar!  :-* Det blir att skura med såpa i helgen då...
:-[ :-*

Det är jättemysigt att vara 2 nakna individer som slabbar på vackra trägolv med varsin skurborste, lagomt bus-skvättande på varandra. Å lite lagom hångel :)

Mamsingen

• Småland
« Svar #7 skrivet: 22 sep-10 kl 17:36 »
:-* ;D

:-[ :-*

Det är jättemysigt att vara 2 nakna individer som slabbar på vackra trägolv med varsin skurborste, lagomt bus-skvättande på varandra. Å lite lagom hångel :)

Vilka missetips :D
Kanske man ska skaffa sig ett riktigt trägolv!
Lycka till Ranni!!! :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #8 skrivet: 22 sep-10 kl 17:54 »
Kära vänner där ute, vad ska man skura ett gammalt underbart obehandlat trägolv med? Det är dax nu att jag måste göra det... Jag har hört att använder man såpa så kan träet resa på sig och ge stickor, och det vill jag ju inte. Det är nästan så på vissa ställen ändå. Kanske någon har tips hur man ska få bort det oxå?

Men du ska skura med kallt vatten - och såpa! Annars kan det bli som du beskriver.

Misse

• nr 9424
« Svar #9 skrivet: 22 sep-10 kl 18:04 »
Men du ska skura med kallt vatten - och såpa! Annars kan det bli som du beskriver.

Aha.  :D
Jag skurar alltid med rätt rejält varmt vatten, typ så att det bränns om fingrarna. Suger åt sig något fortare då. Kanske inbillning...?
Och det är ju bättre för humöret att skvätta ljummet/varmt vatten på nakna kroppar.

Träet har aldrig rest sig för mig av varmt vatten. Däremot har det väl hänt att annan resning skett.  ::) :P   ja,ja. Usel humor..

Ecke

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 22 sep-10 kl 18:20 »
Linoljesåpa ska tydligen vara bra.

Här är en länk till en beskrivning på Gysinges hemsida:

http://www.gysinge.nu/eknowledgemanager/questions/5/Hur+skurar+jag+golven+med+linoljes%E5pa%3F

LasseDalom

• -
« Svar #11 skrivet: 22 sep-10 kl 18:28 »
Såpa ... så klart! Och ingen sån där modern rinnande, utan fast i burk.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #12 skrivet: 22 sep-10 kl 19:06 »

Träet har aldrig rest sig för mig av varmt vatten. Däremot har det väl hänt att annan resning skett.  ::) :P 

Det har kanske lite med kvalitén att göra (på trägolvet, alltså  ;)). Men jag har lärt mig att man inte får ha varmt vatten.

Åas kan man ju ta och skura en riktigt varm sommardag så är kallvattnet inte så dumt.  :)

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 sep-10 kl 19:52 »
"De som vet" säger att varmt vatten ger golvet ett grådaskigt utséende.

Misse

• nr 9424
« Svar #14 skrivet: 22 sep-10 kl 21:14 »
Från början gjorde jag som ''de professionella'' sa.
Köpte inte billigaste golvvirket. Köpte såpa som för 15 år sen kostade 240 spänn för 2,5 liter. Skurade på det viset som angavs.

Men...när jag köpte golv till sovrummet så var det fattigt. Köpte billigast möjliga för 40 kr m2. Funkade fint ändå.
När jag la nytt golv på vindsdelen för några år sen så använde jag beg undertak som suttit på en kvarn i 60 år. Satte det uppÅner. Funkade fint att skura trots en del olyckskorpars kraxande.

De sista gångerna jag skurat så har jag använt helt vanlig grönsåpa (ingen skillnad på gul och grön) och det har inte varit någon skillnad mot de andra gångerna jag har skurat.

Mitt golv är inte grått. Det är däremot fullt av skit....eller snarare saker. Kläder, tidningar, råttor (damm..), pappersskräp, vhs och dvd-filmer, brev och små bra att ha -lappar ;D
Men allt detta beror på mig :P Ingen annan än mig.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 sep-10 kl 21:46 »
Syftet är inte att mätta träet med vatten.. syftet är att rengöra ytan.
Kallt vatten å såpa, tjohej va fint. Golvet nöjt. Alla nöjda. Nästan alla i alla fall.  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 2 användare
Berberis, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser