Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färska sojabönor?  (läst 2108 gånger)

Eriko79

• Västergötland
Färska sojabönor?
« skrivet: 21 sep-10 kl 16:50 »
Hej.

Jag letar efter färska sojabönor. Alltså inte gröna omogna (edamame) utan torkade men nyskördade.
Projektet handlar om att göra miso. Söker också i bästa fall efter 'färskt ris' av samma anledning.

Är det någon som vet var man kan få tag i? Eller det kanske troligare handlar om: Är det någon i sverige som odlar som man kan köpa av.(typ Alnarp eller nån framsynt ekogård)

/Erik

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Färska sojabönor?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-10 kl 20:40 »
Kolla med föreningen sesam, de förmedlar frön av någon gammal sojaböna som odlats länge i Sverige. Troligen känner de till någon som odlat i år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jerker_s

• Södermanland
SV: Färska sojabönor?
« Svar #2 skrivet: 21 sep-10 kl 20:51 »
Duger det inte med de torkade Sojabönorna i matvaruaffären..?

Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 3 användare
alternaiv, ärt, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser