Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur klarar vanliga grisar kyla?  (läst 6771 gånger)

Brokullen

• Dalsland
Hur klarar vanliga grisar kyla?
« skrivet: 20 sep-10 kl 17:00 »
Hur är det med ``vanliga``grisar och kyla,vid hur låga temperaturer kan man ha dom utomhus
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur klarar vanliga grisar kyla?
« Svar #1 skrivet: 20 sep-10 kl 21:19 »
Det som "vanliga" grisar är känsligast för är väl stark sol, vad jag förstått. Ganska vanligt att de blir illa brända av solen om det inte finns skugga, och om de inte vänjer sig gradvis.

Däremot ska de klara sig ute året runt i större delen av landet, om de bara har ett krypin som är vindtätt, torrt, och fyllt med halm att boa ner sig i.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 sep-10 kl 21:36 »
Vanliga grisar sätter inte alls lika mycket fett som linderödare.  Nu är jag ingen expert på dem, men jag tror man brukar rekommendera fritt foder under vintern för att de ska hålla värmen. Och så förstås som de andra säger, bra hyddor som håller torrt och mycket halm.

Mina linderödare fick fritt foder i vintras när det var -25, men de blev faktiskt för feta, även om det inte var alldeles absurd fetma.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 21 sep-10 kl 09:16 »
Ok då ska det alltså gå att ha dom små rosa på samma sätt som jag har linderödarna i vinter
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 sep-10 kl 09:56 »
Ja, rent tekniskt så klarar dom det bra, har dom som sagt bara torrt och halm att bo i så är det inget problem.
Problemet jag ser är mer känslomässigt och ekonomiskt.
Jag mår fysiskt dåligt när jag sitter inne i stugvärmen och tänker på grisar som plaskar runt i lera när stormen ylar och regnet vräker ner en decembernatt.
I de lägena tycker jag en gris i en djurfabrik har det bättre, där är iaf varmt, torrt och mat i en ho.
Det är skillnad på att klara sig, och att trivas.

Sen är det ju en ekonomisk aspekt också..dom växer inte ett dugg på vintern.

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 dec-13 kl 08:27 »
Du kan ju enkelt dra ut en förlängningskabel och sätta på en "grislampa". Eller två, om grisarna är flera/ stora. 
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 1 användare
Linnea H

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser