Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många volt ut på staketen till era FÅR??  (läst 8331 gånger)

hursomhelst

• Småland
Hur många volt ut på staketen till era FÅR??
« skrivet: 17 sep-10 kl 19:13 »
Ja precis som rubriken lyder undrar jag hur hög spänning ni får ut på era el staket till era får?

Imorgon ska mina livs första får hämtas, ostfrisiska... Så ja, nu hoppas jag att mitt aggregat ska klara hålla de små liven inne...
Mitt värsting aggregat har ju gått och dött, så nu hoppas jag på att mitt "lilla" aggregat ska klara hålla de "små" liven på rätt sida staketet..
Det klarar iaf världens utbrytarkung till Shettis på rätt sida med DÅLIGA trådar ;-) Iofs får jag bara ut 600-4000 V på skitstaketet hos honom... (det ska klara skicka ut 6400 V står det iaf ;-) och här på 4,? J.
Fåren får en helt nystänslad hage med 5 ledars tråd (detta är en provisorisk hage då det blev lite bråttom minst sagt).

ulfg

SV: Hur många volt ut på staketen till era FÅR??
« Svar #1 skrivet: 17 sep-10 kl 19:57 »
Jag får ut 5000 volt på mina tre trådar. Sjunker till 4000 när det regnar eller jag behöver rensa och röja. Under 4000 tror jag att jag hade börjat leva farligt. Nöt och häst hade krävt midre. Gräv ner 10 m kopparkabel ytligt i blöt jord och strunta i skogen med jordningsstolpar.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 17 sep-10 kl 20:00 »
Jag brukar ha 6000V eller mer (mätaren mäter bara upp till 6000V), om det är mycket gräs eller blött kan det sjunka till 3000-4000. Jag använder 1/3 - 1/2 så många jordspett som de rekommenderar (= antalet joule). Är det 1000-3000V så brukar tråden ha jordat någonstans.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

hursomhelst

• Småland
« Svar #3 skrivet: 17 sep-10 kl 20:15 »
ja, att jag har så himla lite i hästhagen är för att bandet är ca 6 år gammal av skitkvalité, lagar med knutar bårde här och där, fattas en bit på mellan tråden och ett träd har ramlat över, och dessutom växer det rakt igenom en massa ormbunkar  :-X :o ;D MEN min utbrytar kung är iaf kvar...
(Nytt stängselmatrial till hästhagarna är beställda och kommer på måndag!!!)

Men eftersom ruthlands mätare idag i fullkommligt ÖSREGN visade att jag på vissa delar kan komma upp i  4000 V borde jag kunna hålla fåren inne kanske i deras hage, där åtminstone är ny och hel tråd utan över/undervegitation i vägen och ganska så kort stängsellängd, eric sjödin påstår att 4500 V kan gå bra iaf   ;D ;) :P

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 17 sep-10 kl 20:15 »
Jag har i torra perioder mellan 7000-8000 volt på tråden, medan det vid regn och fukt sjunker ner till strax över 4000 volt. Skulle inte vilja hamna under 4000 volt. Aggregatet har 16,9 J i laddenergi, ingen info om utenergi. 4 trådar.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Sano

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 17 sep-10 kl 20:22 »
Rymmer mina får så hoppar de - GENOM stängslet har de aldrig gått. (Och hopparna hoppar bara en säsong, om man säger så...)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

hursomhelst

• Småland
« Svar #6 skrivet: 17 sep-10 kl 22:31 »
Rymmer mina får så hoppar de - GENOM stängslet har de aldrig gått. (Och hopparna hoppar bara en säsong, om man säger så...)

Jaså du, det gör dom, misstänker de mättar någons hungriga mage nästa säsong  ::)
Hur högt har ni översta tråden?
Är det någon som vet hur ostfrisarna är att hålla inne, om det går att säga nåt generellt om rasen, sen är ju givetvis allt individuellt  >:D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 17 sep-10 kl 22:34 »
Vid bra förhållanden har vi 10 000 volt i trådarna,men inte sjutton stannar fåren inne för det  ::)

Så nu har vi börjat köpa hem nät till nästa år  >:D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

samaka

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 17 sep-10 kl 23:27 »
Vi har som max 5000, vanligen ligger det runt 3000. Mina tackor är ena riktiga rackare på att kolla av stängslen. Är de ute kan man i princip vara säker på att batteriet är slut el så, i regel är det alltid strömproblem om de är ute. De var ut en vända idag. Hade stängt en öppning till vårat vindskydd med nät och brydde mig inte om att koppla på det på resten av tråd-stängslet. Trodde i min enfald att de skulle missa det. Men icke sa nicke. Men direkt jag kopplade på nätet på den strömförande tråden visste de vart skåpet skulle stå. De gick direkt dit och kollade in läget när jag fått in dem, men gav sig direkt när de kände att det var ström på.

lj

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 18 sep-10 kl 00:08 »
Är inte bara volten som håller fäna där  det ska va.

Har  köpt ett aggregat som håller  5000 volt nästan under alla omständigheter. Trådar kan ligga på på marken men ändå ge bra styrka.
Men det viktigaste är att inte ge dem möjligheten att bryta magin.

Om de rymmer, var kvick att köra till baka flocken.
För att inte bryta magin  har jag sen två år trägrindar i alla led.
Jag tror man kan kan ha väldans  svag ström på tråden om man  börjar våren med att att ha ett nätstängsel med distanstråd o bra kräm på tråden.

Har också upptäckt att man kan sätta tråden mist 25 cm över marken om man inte har "krypfår". Fördelen är att fåren om framförallt nöten att de betar under tråden o då får man ingen strömavledning från gräset.
Tillägg; om man sätter undertråden högre än vad som brukar rekommenderas gör man det svårare för torpederna som har lärt sig att man ska vara i luften mellan undre o nästa tråd.
« Senast ändrad: 18 sep-10 kl 11:13 av lj »

samaka

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 18 sep-10 kl 09:31 »
Om de rymmer, var kvick att köra till baka flocken.
För att inte bryta magin  har jag sen två år trägrindar i alla led.
Jag tror man kan kan ha väldans  svag ström på tråden om man  börjar våren med att att ha ett nätstängsel med distanstråd o bra kräm på tråden.

Det är det som är "hemligheten". Börjar alltid våren med rejält med ström i liten hage, mest för lammens skull, tackorna är redan invanda. Sedan är det nästan inga  problem med utbrytningar under sommaren (förutom om man är dum nog att inte ha ström på  :-[). Men det är därför, tror jag, som jag klarar mig med förhållandevis lite volt, ibland inte mer än 2000... har man elnät så "slukar" vegetationen runtikring volt och det blir väldigt långa sträckor för strömmen att vandra eftersom det är så mycket tråd i ett nät.

hursomhelst

• Småland
« Svar #11 skrivet: 18 sep-10 kl 09:36 »
Ja nu är det bara att hålla tummarna att de tänker stanna där de ska vara... För NU ska vi dra söder ut och hämta familjens första får flock  o:)

Tror inte jag har varit såhär nervös sedan jag tog körkort, jo möjligtvis när jag åkte in till BB och blev igångsatt med mina tvillingar..  ;D :o :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser