Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lite hjälp vilka får jag ska köpa  (läst 1665 gånger)

tamtam

• Uppland
lite hjälp vilka får jag ska köpa
« skrivet: 17 sep-10 kl 09:22 »
Vad är bäst. Köpa 2-3 åriga invallade tackor eller 2010 födda invallade tacklamm?
sen är jag lite kluven då ena stället säljer sina 2-3 åringar för 600 kr styck och de andra ligger på 1000 kr st. Jag ska ringa dit idag! men vad ska jag fråga om fåren egentligen? sjukdommsmässigt. vad är viktigt?

kan även tillägga att min hund inte är en jätteerfaren vallhund.
« Senast ändrad: 17 sep-10 kl 09:29 av tamtam »

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: lite hjälp vilka får jag ska köpa
« Svar #1 skrivet: 17 sep-10 kl 09:32 »
Vad skall du ha dem till? Ska du betäcka dem kan det vara bra att kolla hur tidigare dräktigheter/födslar varit hos tackorna. Annars spelar väl inte ungtackor/tacklamm så stor roll, välj de som verkar vara trevligast... ;)

Saker som är bra att fråga:

* Har de MV-status? Och vilken (M3, förenklade...)
* Är de vaccinerade mot blåtunga?
* Titta efter hur klövarna ser ut och att de verkar vara regelbundet verkade (om det är de äldre tackorna)
* Hur ofta är de klippta? (också de äldre)
* Se efter att de ser rena ut i baken, ingen diarré.
* Känn på hullet, om tackorna gått med lamm i år kan de ju dock vara lite beniga utan att det är nån fara.

Runt 1000 kr för ett djur är ett normalt pris. 600 kr låter billigt. Är det med eller utan moms?

Jag har ingen erfarenhet av vallning, så det överlåter jag åt någon annan att svara på... ;)
« Senast ändrad: 17 sep-10 kl 09:34 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 17 sep-10 kl 09:37 »
Köp de som har M 3-status och är fotrötefria. Kolla att de inte är "rymmare". Känn på dem så de har lagom hull. Så här års ska de inte vara magra och beniga men inte heller feta. De bör också vara fina i pälsen. Fråga om träckprov och avmaskning. Kolla att de inte hostar. Köper du lammen så kan det vara bra att få med någon äldre tacka, som kan lära upp flickorna vad man kan äta, hur man söker skydd o s v. Det var vad jag först kom att tänka på.
Åsenfår, hundar och katter

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 17 sep-10 kl 09:42 »
Jag glömde: Om du tänker betäcka dem fråga om tackorna har varit goda mödrar och även om lammens mödrar varit det. Det går i arv.

När det gäller vallning tror jag inte det är så mycket att orda om. Det är ju lite rasbundet tycker jag. Stora köttraser blir tröga medan allmogeraserna kan vara lite svåra, de är snabba och springiga. Gotlandsfåren tycker jag brukar vara bra att valla och det är nog de flesta. Där är det nog viktigare hur hunden är - och föraren.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 sep-10 kl 11:34 »
Invallade tackor är oftast lite trögare, de kan vara lite kaxigare mot hunden också. Tacklammen är flyktigare och ifrågasätter inte hunden.

Alltså beror det på vilken sorts hund du har och i vilket stadium i inlärningen hunden befinner sig.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

tamtam

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 17 sep-10 kl 17:28 »
Invallade tackor är oftast lite trögare, de kan vara lite kaxigare mot hunden också. Tacklammen är flyktigare och ifrågasätter inte hunden.

Alltså beror det på vilken sorts hund du har och i vilket stadium i inlärningen hunden befinner sig.

Han är vallad en del men pga att vi inte haft tillgång till djur så blir han väääldigt tänd när han väl får valla.  Väldigt springig men  lugnar ner sig efter ett tag. så de e väl lite anledning till att vi köper egna att de inte ska bli en "suprise.....!" varje gång. han kan alla kommandon men behöver lugna ner tempot som sagt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser