Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är den stora skillnaden på alla Vaktel raser?  (läst 4719 gånger)

kennetshöns

Vad är den stora skillnaden på alla Vaktel raser?
« skrivet: 14 sep-10 kl 17:12 »
Tänkte att det finns ju en massa sorter av dom. Japaner , Franska Jättevaktlar , mm

Vad är det för skillnad? vilken av dom kan man säga är minst rädd eller värper bäst eller bäst i kött?

/ Kenneth

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Vad är den stora skillnaden på alla Vaktel raser?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-10 kl 17:20 »
Han endast haft Kinesiska dvärgvaktlar...
Men vad jag hört så är det såhär:
Minst rädd: Här skulle jag säga Japanska/japansk jumbo. Jag anser att dem går att få mycket tamare än dem andra strissiga vaktelarterna..

Värper bäst: Skulle nog också säga Japanska/japansk jumbo här då jag läst att det är vaktelvärldens "värphybrid" om det stämmer vet jag dock inte...

Bäst kött: Pratar vi mycket kött nu så är det franska jättevaklar som kan väga upp till 500gr.. Fast pratar vi smak på köttet så har jag ingen aning...

Sen så är det väl den kinesiska dvärgvakteln som ruvar vanligast? Japaner m.m får kläckas i maskin...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Astra

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 14 sep-10 kl 17:28 »
Kineserna äter man väl inte ens? Undrar om man äter de tjusiga med tofs?
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 14 sep-10 kl 17:50 »
Kineserna äter man väl inte ens? Undrar om man äter de tjusiga med tofs?
Kineser går att äta, men blir inte så mycket kött på en sån :P
Finns flera vaktelarter med tofs men om du menar Kalifornisk Ökentofsvaktel väger den 150-190gr.  Så visst går den att äta :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

kennetshöns

« Svar #4 skrivet: 15 sep-10 kl 16:28 »
Han endast haft Kinesiska dvärgvaktlar...
Men vad jag hört så är det såhär:
Minst rädd: Här skulle jag säga Japanska/japansk jumbo. Jag anser att dem går att få mycket tamare än dem andra strissiga vaktelarterna..

Värper bäst: Skulle nog också säga Japanska/japansk jumbo här då jag läst att det är vaktelvärldens "värphybrid" om det stämmer vet jag dock inte...

Bäst kött: Pratar vi mycket kött nu så är det franska jättevaklar som kan väga upp till 500gr.. Fast pratar vi smak på köttet så har jag ingen aning...

Sen så är det väl den kinesiska dvärgvakteln som ruvar vanligast? Japaner m.m får kläckas i maskin...

Ska testa ett gäng till med Japanska vaktel låter som en bra mitt i mellan vaktel som borde vara bra till allt.. och borde ju vara bra vad jag läst till middag också

Tack för tipsen

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 15 sep-10 kl 16:34 »
Ska testa ett gäng till med Japanska vaktel låter som en bra mitt i mellan vaktel som borde vara bra till allt.. och borde ju vara bra vad jag läst till middag också

Tack för tipsen

japp smakar utsökt ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 15 sep-10 kl 22:24 »
Jag har ätit Kines! ;);D *det där lät fel*

Iaf... Inte mkt på dem, men GÅR att äta. ::) Mina favvisar är Japansk vaktel i nuläget. Lätta att få tama, värper i mängder och smakar gott själva med.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

kennetshöns

« Svar #7 skrivet: 20 sep-10 kl 04:17 »
japp smakar utsökt ;)

Låter toppen =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser