Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husflugorna invaderar  (läst 23326 gånger)

Just_me

• Småland
Husflugorna invaderar
« skrivet: 14 sep-10 kl 14:24 »
Hoppas jag lagt tråden rätt nu, tänkte att det handlar om att bo.

Jag är helt desperat. Det går inte att vara i köket om man inte tillbringar 20 minuter med att slå ihjäl husflugor före varje måltid. De är säker 20-30 st var morgon och de verkar öka i antal. Ett 10-tal har också bsatt sig i sovrummet vilket gör att vi inte kan sova ordentligt och vaknar konstant av att det surrar i öronen.

Vi har testat följande.
Vinglas med diskmedel och utan diskmedel.
Socker, vinäger och sirap - Både okokt och kokat
Ättika socker och diskmedel
Fluglampa från Jula (funka inte ALLS)
Elektrisk flugsmälla

Vi har letat i hela huset och i trädgården. Hittade en död fågel som jag gick ut med i skogen, var dock inga flugor på den.

På åkern däremot, en bit från huset har några duktiga jägare skjutit duvor och lämnat div. rester efter sig. Samt mindre trevliga bajshögar (När ska folk lära sig att OM nöden kräver det så gräver man ett HÅL)

Kan de komma innifrån väggarna? Luktar inget någonstans, har nosat mig runt hela huset för att hitta källan till de här flugorna.

Snälla ge mig nå tipps! Vi äter frukost i vardagsrummet numera för där har vi mindre flugor :(

Astra

• Uppland
SV: Husflugorna invaderar
« Svar #1 skrivet: 14 sep-10 kl 14:54 »
Flugpapper, ser inte så mysigt ut, men de jobbar hela tiden.
Har du bott i huset länge så du vet om det är återkommande varje höst?
Rätta mig om jag har fel någon, men brukar inte den övervintrande sortens flugor dra sig in i huset när det börjar bli kyligare ute? I och med att tempen växlar väldigt nu blir de förvirrade och vet inte om de ska lägga sig till ro i väggarna eller vara vakna. Vi har gamla timmerväggar innanför panel och varenda jäkla vår när solen ligger på och börjar värma upp väggarna startar surrandet i fönstren. Flugorna verkar inte riktigt veta vad som är ut och in så en del flyger in mot värmen i huset. Utanför i snön brukar det vara ca en meter bred "ram" med döda flugor som vaknat för tidigt av vårsolen, flugit ut och stendött av kylan. Rätt äckligt. :P
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 14 sep-10 kl 15:14 »
Flugpapper, ser inte så mysigt ut, men de jobbar hela tiden.
Har du bott i huset länge så du vet om det är återkommande varje höst?
Rätta mig om jag har fel någon, men brukar inte den övervintrande sortens flugor dra sig in i huset när det börjar bli kyligare ute? I och med att tempen växlar väldigt nu blir de förvirrade och vet inte om de ska lägga sig till ro i väggarna eller vara vakna. Vi har gamla timmerväggar innanför panel och varenda jäkla vår när solen ligger på och börjar värma upp väggarna startar surrandet i fönstren. Flugorna verkar inte riktigt veta vad som är ut och in så en del flyger in mot värmen i huset. Utanför i snön brukar det vara ca en meter bred "ram" med döda flugor som vaknat för tidigt av vårsolen, flugit ut och stendött av kylan. Rätt äckligt. :P
´

Nej, har bott här i sen i April, jag hyr 2 rum i huset men är husvakt nu då ägaren är utomlands halva åren.
Flugpapper ger mig sån ångest, skratta inte med jag tycker det känns så hemskt att de inte dör på en gång utan svälter ihjäl.
Jäkla mamma och hennes budistiska uppfostran på oss barn :(

Men jag får nog sätta upp flugpapper. Eller vet du någon fluglampa som faktiskt fungerar? Får väl skylla mig själv att jag var så snål så jag gick på Jula och köpte en ...

Astra

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 14 sep-10 kl 15:53 »
Då är det nog säsongsbetonat tror jag, så det borde ha gått över om ngn månad eller så beroende på vädret när de har kommit till ro. Varför funkar inte julagrejen? Om det är så att de helt enkelt inte flyger dit så testa att lägga ngt som luktar lockande för flugorna vid jula-manicken. Gärna inuti den om det går. Då borde de dras dit på "grillparty". Sedan finns det diskreta tejpremsor med fluggift som man kan tejpa i fönsterkarmen om man vill, fast sätt dem så att katten (om du har sådan) inte kommer åt. Tror inte att det är så himla nyttigt för jamarna :P
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 sep-10 kl 15:57 »
Då är det nog säsongsbetonat tror jag, så det borde ha gått över om ngn månad eller så beroende på vädret när de har kommit till ro. Varför funkar inte julagrejen? Om det är så att de helt enkelt inte flyger dit så testa att lägga ngt som luktar lockande för flugorna vid jula-manicken. Gärna inuti den om det går. Då borde de dras dit på "grillparty". Sedan finns det diskreta tejpremsor med fluggift som man kan tejpa i fönsterkarmen om man vill, fast sätt dem så att katten (om du har sådan) inte kommer åt. Tror inte att det är så himla nyttigt för jamarna :P

Hm, smart ide! Det är liksom en uppsamlings-skål under lampan. Kanske ska hälla i en skvätt vin eller läsk?
(Jobbiga med vinet är attdå måste man dricka upp flaskan med så det inte blir dåligt och nu är det mitt i veckan ;p )

Dör de snabbt av giftet då eller? Ja katter har vi, men de är lata de jäklarna, tar inte en husfluga utan går irriterat därifrån när det blir för mycket flugor :(
Hunden är bättre på att jaga flugor än katterna är!

Pullarius

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 14 sep-10 kl 16:19 »
Jag använder också plastremsor som Astra nämner. Dessutom sätter jag en sån här remsa på en lampa bakom TV.n. På kvällen när rummet är mörkt dras dom mot den starkaste ljuspunkten och problemet minskar undan för undan....
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 14 sep-10 kl 16:24 »
Jag använder också plastremsor som Astra nämner. Dessutom sätter jag en sån här remsa på en lampa bakom TV.n. På kvällen när rummet är mörkt dras dom mot den starkaste ljuspunkten och problemet minskar undan för undan....

Kanske får bli sånna då :/ Ska man ha någon lampa tänd vid plastremsan på nätterna alltså? Räcker det med någon vanligt bordslampa?

Imina

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 sep-10 kl 16:29 »
Vi har en sådan fluggrill från Jula som funkar kanon! Vi har den i badrummet, och på natten är den den enda ljuskällan. Den hänger mot kakelväggen, så ljuset reflekteras och ser väl mer ut...
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 14 sep-10 kl 16:31 »
Vi har en sådan fluggrill från Jula som funkar kanon! Vi har den i badrummet, och på natten är den den enda ljuskällan. Den hänger mot kakelväggen, så ljuset reflekteras och ser väl mer ut...

Är det en sån vit med blå avlång lampa i?
Vi har vår i köket mot ett vitt skåp och oclkså som ändå sljuskällan?
Vad är det för superflugor jag har egentligen som inte går att locka mot en säker död?
De gömmer sig också när man försöker smälla dem. Har man smällt 1 fluga blir rummet alldeles tomt på dem!

Astra

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 14 sep-10 kl 16:37 »
Vet inte om de dör snabbt av giftremsan, men de dör i alla fall. Testa med ngt som luktar godare för flugor än vin, du har säkert ngt snusk i slaskhinken i köket.. ett kotlettben eller ngt.
Ju mer  >:D det luktar för oss, desto underbarare doft för en fluga.
På de pyttiga småflugorna funkar vin/vinäger med diskmedel, och getingarna gillar socker=läsk, "vanliga" flugor söker ngt halvruttet att lägga bebbar i.
Att ha en lampa vid en remsa nattetid är bara för att boosta lite extra, det räcker att ha dem i fönstret för dit dras ju flugorna också av ljuset fast dagtid då förståss.

Just_me

• Småland
« Svar #10 skrivet: 14 sep-10 kl 16:46 »
Vet inte om de dör snabbt av giftremsan, men de dör i alla fall. Testa med ngt som luktar godare för flugor än vin, du har säkert ngt snusk i slaskhinken i köket.. ett kotlettben eller ngt.
Ju mer  >:D det luktar för oss, desto underbarare doft för en fluga.
På de pyttiga småflugorna funkar vin/vinäger med diskmedel, och getingarna gillar socker=läsk, "vanliga" flugor söker ngt halvruttet att lägga bebbar i.
Att ha en lampa vid en remsa nattetid är bara för att boosta lite extra, det räcker att ha dem i fönstret för dit dras ju flugorna också av ljuset fast dagtid då förståss.

Sambon kom just hem från jobbet och hade köpt med sig sånna giftremsor.
Ush, ruttna saker har vi säkert gott om i kompostpåsen *urk*
Provar med remserna först innan jag börjar gräva i den  :-X

Astra

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 14 sep-10 kl 17:22 »
 ;D jamen en vanlig o-rutten ostskiva i julamanicken då?
Nog för att de dör av giftet, men inte på studs som med elchock.

Just_me

• Småland
« Svar #12 skrivet: 14 sep-10 kl 17:48 »
;D jamen en vanlig o-rutten ostskiva i julamanicken då?
Nog för att de dör av giftet, men inte på studs som med elchock.

Hm, ja det skulle jag kunna lägga dit :P En skiva av sambons snuskiga brunost kanske!
Hatar lukten av brunost, ett konstant "minigräl" som vi har på morgnarna här hemma ;)

Astra

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 14 sep-10 kl 18:01 »
 ;D

Imina

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 14 sep-10 kl 21:52 »
Är det en sån vit med blå avlång lampa i?
Vi har vår i köket mot ett vitt skåp och oclkså som ändå sljuskällan?
Vad är det för superflugor jag har egentligen som inte går att locka mot en säker död?
De gömmer sig också när man försöker smälla dem. Har man smällt 1 fluga blir rummet alldeles tomt på dem!

Vår är typ aluminiumfärgad, med två lysrör...
Huset jag växte upp i invaderades av äckliga slöa vinterflugor. Feta, långa och räliga. Jag får fortfarande rysningar av tanken på dem.
Har du kollat om Anticimex har några tips?

Just_me

• Småland
« Svar #15 skrivet: 15 sep-10 kl 14:13 »
Huset jag växte upp i invaderades av äckliga slöa vinterflugor. Feta, långa och räliga. Jag får fortfarande rysningar av tanken på dem.
Har du kollat om Anticimex har några tips?

Läste på deras sida, det står att man först och främst måste hitta orsaken. Alltså där de lägger ägg.
Sen hittade vi info om att VARJE fluga kan lägga 500 ägg per livscykel  :o

Men soms agt letar jag överallt utan lycka, men misstänker vagt att det kan vara resterna efter de mindre frächa jägarna som stått på vår gård och skjutit duvor :/

andtol

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 sep-10 kl 14:20 »

En sån här?

http://www.jula.se/insektsdodare-128502

Just_me

• Småland
« Svar #17 skrivet: 15 sep-10 kl 14:23 »
En sån här?

Fan, vi köpte den billigare och mindre varrianten, snål som man är :( Men den där funkar eller?

Imina

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 15 sep-10 kl 15:54 »
En sån här?

Ja, precis en sån är det! Funkar skitbra. Fast den var billigare när jag köpte den i början av sommaren...

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #19 skrivet: 15 sep-10 kl 21:44 »
flugpennan är bra .. 
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser