Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klippare o klipptips?  (läst 1409 gånger)

morellen

• Västergötland
klippare o klipptips?
« skrivet: 14 sep-10 kl 12:59 »
efter helgens "fårbrottning" funderar jag en del på det här med klippare. Ni som anlitar fårklippare till era flockar; vad får ni betala och vad måste ni hålla med? Känns som vi inte har nån vettig plats att klippa på men det lär ju inte ändra sig för att nån annan kommer o gör jobbet...
Ni som klipper själva; vad har ni för underlag för att inte få smuts i ullen men som man inte halkar på?

Falin

• -
SV: klippare o klipptips?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-10 kl 13:05 »
Minns inte vad vi betalar, men det är värt det!  ;D

Vår klippare har med sig ett "golv" som han sätter sin klippställning i, så allt som behövs är några kvm ledig plats till det. Vi håller väl egentligen inte med någonting utöver det, hjälp att fösa fram fåren förstås, och ta undan ullen.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 sep-10 kl 13:21 »
Jag har en masonitskiva (plywood?) som jag lägger på det underlag som klipparen ska klippa på. Det är en tunn skiva som har legat på ett golv under en linoleummatta i huset tidigare. Skivan är halkig på ena sidan och sträv på andra sidan. Den sträva sidan ligger uppåt så att fåret inte glider. Jag har ett betonggolv under skivan.
Jag har också använt logg-golvet till klippyta, det är i trä. Mina klippare använder inte klippstol, utan håller fåret själv, på rumpan.

Priset har varierat, från 25:-/får och uppåt + framkörningsavgift (och moms på det!).

Det är värt varenda krona!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 14 sep-10 kl 14:45 »
från 30 kr/st och  400 i framkörning/startavg tar jag och några till för klippning. Långa resor med få får kommer milers till.
www.santatorp.se
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 3 användare
javill, Radar, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser