Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåbärstry  (läst 17742 gånger)

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
Blåbärstry
« skrivet: 12 sep-10 kl 13:32 »
Hej!
Håller på att fundera och planera runt en odling där jag tänkte plantera en del lågväxande träd och buskar i bakkanten med grönsaker framför. Kikade på havtorn först, men de ser ut att kunna blir mer eller mindre ohanterliga efter ett par år.
Blåbärstry (Lonicera caerulea var. kamtschatica) verkar sannerligen intressant. Men jag försöker hitta lite information om hur mycket de breder ut sig och vilka sorter som är odlingsvärda för bärodling, samt vilka som är goda pollineringspartnar. Vad jag förstått är de betydligt lägre än blåtryn (som blir runt 2 meter hög?). Håller dom sig så pass lågt att man skulle kunna plantera uppstammade bärbuskar mellan blåbärstryna?
Och hur mycket breder de ut sig?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Blåbärstry
« Svar #1 skrivet: 13 sep-10 kl 11:32 »
Hej!
Jag föredrar att kalla dem honungsbär. Lingontry är giftig så vem vill äta blåbärstry? Dessutom låter inte blåbärstryglass särskilt bra. Honey Berry kallas de ibland i Amerika, tyskarna talar ibland om Honigbere. Ska du söka i Canada så används ofta det japanska ordet haskap.

Det enda låga honungsbäret är Anja som är selekterad för att var en marktäckare. Alltså inte särskilt lämplig som bärbuske. Min favorit är en nummersort 112, tyvärr så får jag inte föröka och sälja den. Än så länge vet jag inte ur höga de olika sorterna kan bli. Jag har inte haft dem tillräckligt länge men jag räknar med att de blir som ett vanligt blåtry. Jag skulle inte plantera uppstammade bärbuskar mellan honungsbären.

Det finns en del honungsbär att köpa i tyska plantskolor så där kan du kanske få information om slutliga höjder. Annars kan man göra mycket med en bra sekatör.
MVH
Jan

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Blåbärstry
« Svar #2 skrivet: 13 sep-10 kl 12:34 »
Jo. Honungsbär kanske är ett lite trevligare namn. Åtminstonde ifall plantskolorna ska kunna sälja dem. Men man måste slaviskt följa SKUD förstås ;)
De enda sorterna jag hittar tillgängliga i Sverige är just Anja. Hittade även Blue Velvet. Det verkar också vara en kompakt sort, men om den är marktäckande vet jag inte. Hittar vissa källor som säger att den blir runt metern hög. Det verkar dock som om de flesta är lågvuxna. Vilket inte är någon större nackdel, annat än att jag kan utnyttja utrymmet på höjden just där jag tänkte plantera buskarna.
Känner inte till så många tyska plantskolor. Kikade Eggert (http://www.eggert-baumschulen.de). Där säljs en "Velvet Blue", vilket antagligen är densamma som "Blue Velvet".
Frågan är ifall det lönar sig att köpa utomlands ifall jag inte köper in ett större parti?
Just att plantera in uppstammad aronia i planteringen kom från en plantering jag såg där uppstammad aronia var insprängd i en lågvuxen liguster-häck. På vilket sätt skulle det vara till en nackdel?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Blåbärstry
« Svar #3 skrivet: 13 sep-10 kl 12:54 »
Loniceran vet jag ingenting om :-[ så jag vågar inte uttala mig om den..... men själv tycker jag hallon är fina som bakgrundsfond..... man behöver ju gräva ner en rotbegränsande kant emellan hallonen och grönsakerna är klart.... men i övrigt blir de lagom höga och upprättväxande....

Amerikanska blåbär hade kanske oxå varit ett alternativ..... i båda fallen skulle det vara snyggt med uppstammat inemellan.... vilket du väljer Aronia, vinbär eller björnbär på klätterställning....

..... men du kanske var ute efter något mindre vanligt ;)

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Blåbärstry
« Svar #4 skrivet: 13 sep-10 kl 12:58 »
Hallon är förstås intressant. Men kräver en del underhåll. Honungsbäret/blåbärstryt är intressant just för att det är lite ovanligare. Hallon har jag ganska god tillgång till. Plockar från en övergiven och förlegad hallonodling samt vildhallon.
Amerikanska blåbär är skojigt. Men de kräver en surare jord vilket innebär att jag måste lasta dit en massa torv. Jag vill gärna använda de förutsättningar jag har på platsen snarare än att göra hela nyanläggningar.

edit:
Verkar finnas en hel del intressanta sorter utanför Sverige. Frågan är bara hur man får tag på dem till ett rimligt pris.
Borealis till exempel. En relativt ny sort som är utvald för hög skörd och bra smak.
Likaså Tundra, och 9-91. Verkar helt klart finnas ett lite bättre utbud utanför landsgränserna :/
http://www.vegetolab.com verkar odla en del sorter. Men ingen aning om ifall det går att beställa via dem, eller ifall det blir några rimliga kostnader.
« Senast ändrad: 13 sep-10 kl 13:21 av tench »
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Blåbärstry
« Svar #5 skrivet: 13 sep-10 kl 13:15 »
Hej!
Kolla  garden-shopping.de   Där har jag köpt en hel del intressanta plantor med ätliga frukter och bär. Bl a Fialka och Morena. De påstås bli 150 cm. Jag brukar hävda till mina kunder att honungsbäret troligen blir 150 cm hög och bred. Efter att ha frågat hur det smakar så frågar de om storleken.
Om jag kommer ihåg rätt så har jag följande sorter: Fialka, Morena, Sinyaya Ptitsin, Start, Duet, Atut, Blue Velvet, Leningrads Jätte samt ett antal nummersorter från Balsgård. Jag har också två fröplantor som ska vara från vildinsamlat material. De smakar inte gott.

Jag tror att det lönar sig att handla från utlandet. Frakten från den tyska plantskolan ovan är lika stor oberoende av hur många växter du köper. Det är bara att inse att svenska plantskolor har ett alltför litet sortiment och vem har tid att åka runt på massor med plantskolor när man kan få allt levererat till dörren.

Hur stora plantor ska du ha? Kommer du neråt Skåne någon gång?

Jag tror du gjorde rätt i att välja bort havtorn. Plantorna blir jättestora utan beskärning och sprider sig med rorskott. Det blir dock massor med bär som är svåra att skörda och busken är otroligt vacker.
MVH
Jan

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Blåbärstry
« Svar #6 skrivet: 13 sep-10 kl 13:39 »
Garden-shopping verkar vettig. Var dock tvungen att gå in på http://www.naturwuchs.de först för att komma in i shoppen.
De hade lite roligare sorter. Verkar bra att frakten är fast också.
Hur stora. Menar du sluthöjd, eller i vilket stadie jag tänkt mig köpa plantorna?
Har inga planer på att åka förbi Skåne den närmsta tiden i alla fall.

Jo. havtorn verkar vara lite pyssel. Läst att det lättaste sättet att sörda är att klippa av grenar med bär och frysa in och sedan skaka av bären. För kommersiell produktion så verkar det som om vissa tar hela grenarna och stoppar in i en press och pressar färskjuice. Sen lär de väl ha filter förstås, som för bort grenrester och liknande.

tillägg:
Garden shopping hade en hel del skojig frukt/bär. Men misstänker att mycket inte är härdigt här uppe? Har du hittat något skoj där Jan, som du skulle vilja rekommendera?
« Senast ändrad: 13 sep-10 kl 14:04 av tench »
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Blåbärstry
« Svar #7 skrivet: 13 sep-10 kl 14:15 »
man kan ju spaljera en hel del oxå..... äpple, päron.... åsså ha klättrare på spalje.... kiwi, björnbär....

....ska ta mig en kik på länken jag oxå :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Blåbärstry
« Svar #8 skrivet: 13 sep-10 kl 14:29 »
Hej!
Jag förökar en del plantor men mina kunder är relativt fattiga så jag har mest småplantor.
När det gäller härdighet så har jag haft det mesta för kort tid men sorbushybriderna bör vara härdiga. I år köpte en del fruktträd där också. De flesta vindruvor som jag testat verkar dock inte vara härdiga, inte heller björnbären.
MVH
Jan

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Blåbärstry
« Svar #9 skrivet: 13 sep-10 kl 14:40 »
Jennyt:
Jo. Någon liten spaljé blir det också. Ska försöka greja fram ett mindre parti av b9 bara. Tycker det på tok för dyrt att köpa färdiga spaljéträd på svagväxande.

Jan:
Ok. Tack för tipsen. Några honungsbär blir det nog i alla fall. Köper båda sorterna i sådant fall. Kanske ett fyrtal eller 2 av ena sorten och 1 av den andra. Misstänker hur som helst att pollineringen blir bättre ifall man har flera individer. Har för mig att jag läste att de inte är självfertila.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Blåbärstry
« Svar #10 skrivet: 13 sep-10 kl 14:48 »
.... helt rätt.... åsså är det ju så kul att ympa oxå :D .... spaljerat vin är ju inte fel det heller :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Blåbärstry
« Svar #11 skrivet: 13 sep-10 kl 19:30 »
hej,

hur härdig är honungsbär?? Bor i zon 5.... björnbär klarar sig bra i min trädgård.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Blåbärstry
« Svar #12 skrivet: 13 sep-10 kl 19:36 »
Sorten anja är härdig upp till åtminstonde zon 6, så det borde fungera bra. Vad gäller de övriga sorterna så vet jag inte.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Bie

  • Inlägg: 225
    • Norrbotten
SV: Blåbärstry
« Svar #13 skrivet: 13 sep-10 kl 20:05 »
Hittade de här sorterna hos Blomqvists plantskola i Jakobstad Finland.
OBS zonangivelserna är finska.
Zon 7 i finland är zon 8 i Sverige.

   Lonicera kamtschatica Atat Blåbärstry VII  10,00   
   Lonicera kamtschatica Duet Blåbärstry VII  10,00   
   Lonicera kamtschatica Fialka Blåbärstry VII  10,00   
   Lonicera kamtschatica Gerda Blåbärstry VII  10,00   
   Lonicera kamtschatica Karina Blåbärstry VII  10,00   
   Lonicera kamtschatica Morena Blåbärstry VII  10,00   
   Lonicera kamtschatica Sinoglaska Blåbärstry VII  10,00   

Priset 10E per buske

Börje
En har det som en förtjänar!

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Blåbärstry
« Svar #14 skrivet: 13 sep-10 kl 21:42 »
Hej!
Jag hade tänkt att försöka undvika Blomqvist i år, men nu kunde jag inte låta bli. Nu blir jag ett par tusen kronor fattigare . Det är inte lätt att ha dålig karaktär.
MVH
Jan

Bie

  • Inlägg: 225
    • Norrbotten
SV: Blåbärstry
« Svar #15 skrivet: 13 sep-10 kl 21:57 »
Jag åkte dit en sväng i sommar och det är lätt att göra av med kosing där.
Köpte bla saskaton, sötrönn, gröna vinbär, sibiriska björnbär, 5 äppelträd (på extrapris), 2 körsbärsbuskar och 2 st blåbärstry. Alla med härdighet minst zon 6.
Ska bli spännande att se hur de klarar vintern.
Börje
En har det som en förtjänar!

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Blåbärstry
« Svar #16 skrivet: 13 sep-10 kl 22:10 »
Men Blomqvists säljer väl inte till privatpersoner?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Bie

  • Inlägg: 225
    • Norrbotten
SV: Blåbärstry
« Svar #17 skrivet: 13 sep-10 kl 22:20 »
Blomqvists är både grossister och en vanlig handelsträdgård.
Väl värda ett besök men det går åxå att handla via nätet.
En har det som en förtjänar!

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Blåbärstry
« Svar #18 skrivet: 13 sep-10 kl 22:36 »
Hej!
Jag har handlat av Blomqvist tidigare. Jag skrev att jag ville få träden sent och barrotade för att få ner fraktkostnaden. Det tog drygt en vecka så ringde en man och sa att han hade en pall träd till mig men lastbilen var 24 m lång så han undrade om det gick att vända hos mig. Han hade dessutom 17 ton stål på släpet så vägen fick vara stark. Vi lastade av pallen en bit från mig och jag körde hem träden med skottkärra. Naturligtvis var det vanliga 10 liters rotklumpar på träden. Allting tog sig även om surkörsen växt lite dåligt. Äppelträden är alltså relativt dyra men kvalitén är acceptabel och leveranserna fungerar.
Det är skoj att få hem äppelträd som inet finns i de svenska genbankerna. Den här gången har jag beställt päronet Olga som är en hybrid mellan ett asiatiskt päron och ett europeiskt. I våras köpte jag en liknande hybrid i Tyskland.
MVH
Jan

Bie

  • Inlägg: 225
    • Norrbotten
SV: Blåbärstry
« Svar #19 skrivet: 13 sep-10 kl 23:12 »
Även jag har päronet Olga. Jag planterde det förra sommaren -klarade första vintern utan vinterskador (zon6). Det ska bli spännande med hur körsbären lettisk låg och chokladnaja klarar sig!
Blåbärstryt verkar ju som ett säkert kort -lika härdiga som vanliga blåtryn.

Börje
En har det som en förtjänar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser