Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåbärstry  (läst 17740 gånger)

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Blåbärstry
« Svar #20 skrivet: 14 sep-10 kl 09:02 »
Hej!
Kul att höra att Olga är så härdig. Jag har den ätbara trädgården i zon 2 så det blir inga problem. Lettisk Låg och Chokladnaja har vuxit mycket dåligt hos oss. Det kan bero på att vi gödslat för lite eller annars beror det på samma fenomen som vi sett med svenska klarbär. De första åren tycks busken satsa på rötter sedan kommer tillväxten.
MVH
Jan

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Blåbärstry
« Svar #21 skrivet: 14 sep-10 kl 09:22 »
Å vad jag vill ha fler frukt- och bärväxter, och då har jag ändå ganska många. Har planterat en del småplantor av blåbärstry/honungsbuske, men de ger inte bär på några år ännu. Däremot har jag smakat bär från olika kloner på Holma, och vissa är väldigt goda. Generellt sett verkar buskarna bli ganska stora, både breda och höga. Hoppas att både ideella och professionella satsar på att få fram bra sorter, detta verkar vara en framtidsväxt. De ska också vara relativt lätta att föröka, så man kan nöja sig med att köpa en av varje sort, och sedan föröka själv av dem som man tycker är bäst (det är dock inte alltid tillåtet, om någon äger sorten, men för eget bruk struntar jag i reglerna, hur ni andra gör är upp till er).

Själv hoppas jag att vi kan få igång mer försäljning och byte av småplantor här på forumet, dels för att vissa växter är svåra att få tag på, dels för att det är dyrt att köpa många plantor.

Jan lindgren har en väldig kunskap, och har man möjlighet att komma när han visar hur man sticklingsförökar surjordsväxter, så lär man sig massor. Plus att man får spännande växter med sig hem (tack snälla Jan, är så glad över alla fina tranbärssticklingar, de flesta verkar ta sig).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Blåbärstry
« Svar #22 skrivet: 14 sep-10 kl 10:57 »
Jahopp. Lutar åt att jag också blir lite fattig då. Vad jag förstått av ovanstående går det bra att köpa som privatperson. Jag driver ingen egen firma, så är lite begränsad i att få tag i vissa saker.
Ska grotta runt lite och se vad folk har för erfarenheter av sorterna av honungsbär/blåbärstry som Blomqvist säljer.
Lettisk låg såg skoj ut. Kanske ett praktiskt val för mig som inte har så stora utrymmen att spela på. Hur är smaken på bären?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Blåbärstry
« Svar #23 skrivet: 14 sep-10 kl 14:05 »
Grottar vidare bland Blomqvists sorter. Kontaktade dem för att veta vilken art det är, men de verkade inte ha någon koll annat än sorterna de erbjuder.
'Fialka' och 'Morena' verkar vara en Lonicera caerulea var. edulis och 'Gerda' den rena arten Lonicera caerulea (enl. källan http://www.ars-grin.gov/cor/catalogs/lonacc.html)
Åtminstonde sorten 'Fialka' lär ge goda bär, enligt http://www.fruktobar.net/blatry/fialka.shtml.
Hur skiljer sig de olika varieteterna åt i frågan om bärsmak?

edit:
stavfel
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Blåbärstry
« Svar #24 skrivet: 14 sep-10 kl 15:53 »
Hej!
Gör som jag, köp alla!  Det är helt hopplöst att diskutera smak. Alla tycker olika.
 I torsdags guidade jag min växtgrupp. Vi gick runt och smakade lite. Plötsligt hakar några andra på och när vi smakar på sorbushybriden Burka så säger en att den smakade gott. Det var den första på över 100 personer som tyckt det. Min kompis tycker att våra fröplantor av honungsbär smakar hyfsat, jag tycker att de är vidriga.
 I Canada jobbar man med att korsa och selektera vanlig blåtry så det kan kanske finnas ätliga varianter där också. Jag läste på en trädgårdssida om en som hittat en vild blåtry i närheten av Göteborg som var god. Kan vara en fågel som spritt frön från odlade plantor eller annars är variationen stor.

Det vore bra om alla gick omkring och kollade alla blåtry som de hittar. Stora bär är önskvärt. Det kan man korsa in. God smak är också bra. Det finns massor av förädlingsarbete att göra. Honungsbär är mycket lätta att så. Jag sår fröna färska och de gror ganska snabbt. Gödslar man lite så växer plantorna bra. Jag ahr tänkt sätta ut lite plantor runt om i skogen.
MVH
Jan

tommytimmerman

  • Inlägg: 5
    • Härjedalen
SV: Blåbärstry
« Svar #25 skrivet: 19 sep-11 kl 09:39 »
Hur ligger det till, är svensk blåtry giftig eller smakar dom bara så fruktansvärt att det är därför de anses oätliga?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Blåbärstry
« Svar #26 skrivet: 19 sep-11 kl 09:49 »
Hur ligger det till, är svensk blåtry giftig eller smakar dom bara så fruktansvärt att det är därför de anses oätliga?


Den är med på Giftinformations centralens växtlista över giftiga växter:

http://www.giftinformation.se/AlphaList_vaxt.asp?ArticleID=11078&CategoryID=6231&pDisplayType=0

Men den smakar också så bittert att jag inte kan tänka mig att någon äter några större mängder!

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Blåbärstry
« Svar #27 skrivet: 19 sep-11 kl 17:19 »
Hej!
Sveriges giftinformation är ibland lite konstig. I andra länder säger man att alla tryarter är giftiga utom L. caerulea. Eftersom giftinformationen är som den är så är det inte särskilt smart att använda namnet blåbärstry. Honey berry, honungsbär är ett bättre namn. Honungsbär lockar folk att smaka har vi märkt och har folk smakat så vill de ha plantor.
MVH
Jan

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Blåbärstry
« Svar #28 skrivet: 19 sep-11 kl 19:19 »
Mina buskar gav inga bär i år. Men hoppas på nästa år. Har förträngt vilka sorter det är, Karin .. och någon till. Fialka tror jag?
Fick dock tillfället att smaka på den låga vackra blåbärstryn 'Anja'. Jättegoda bär tycker jag. Men just denna sort lär inte vara den som ger godast bär säger de som kan.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Blåbärstry
« Svar #29 skrivet: 20 sep-11 kl 21:51 »
Hej!
Jag har nu satt ett honungsbär av varje sort vi har i en lång rad för att folk lättare ska kunna jämföra smaker. Det blev 20 sorter och då har jag inte skaffat Anja än.
MVH
Jan

tommytimmerman

  • Inlägg: 5
    • Härjedalen
SV: Blåbärstry
« Svar #30 skrivet: 22 okt-11 kl 12:22 »
Jag håller på och planterar bär och frukt såsom Salmbär, Jordgubbshallon, havtorn, Amerikanskt blåbär, Saskatoon, Sibiriskt björnbär, Surkörsbär och äppelträd i Hede, Härjedalen.
Något jag saknar men som borde gå bra är Honungsbär, därav min fråga i forumet ang. Blåtyns giftighet. Skogarna runt den gamla bondgård jag planterar är full av frösådda Blåtrybuskar och då undrar jag om plantor från den Ryska varianten som pollineras med en Svensk ger giftig avkomma?
Inte att bäret i sig skulle bli giftigt på Honungsbärsplantan men om jag planterar en del av deras frön (brukar göra så med de flesta av buskarna/träden) kan det då bli ett giftigt men gott bär?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Blåbärstry
« Svar #31 skrivet: 22 okt-11 kl 13:03 »
Det är möjligt att de kan korsa sig. Men jag kan inte tänka mig att de skulle smaka got och ändå vara giftiga, det lär nog höra ihop. Annars är det mycket säkrare och effektivare att föröka med sticklingar.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Blåbärstry
« Svar #32 skrivet: 30 okt-11 kl 09:58 »
Jag håller på och planterar bär och frukt såsom Salmbär, Jordgubbshallon, havtorn, Amerikanskt blåbär, Saskatoon, Sibiriskt björnbär, Surkörsbär och äppelträd i Hede, Härjedalen.
Något jag saknar men som borde gå bra är Honungsbär, därav min fråga i forumet ang. Blåtyns giftighet. Skogarna runt den gamla bondgård jag planterar är full av frösådda Blåtrybuskar och då undrar jag om plantor från den Ryska varianten som pollineras med en Svensk ger giftig avkomma?
Inte att bäret i sig skulle bli giftigt på Honungsbärsplantan men om jag planterar en del av deras frön (brukar göra så med de flesta av buskarna/träden) kan det då bli ett giftigt men gott bär?

Hej!
Har du provsmakat alla plantorna av blåtry?. Det kan finnas goda sorter bland de vilda. I Kanada gör man insamlingar av vilda blåtryn för att korsa med den sibiriska varianten. Nu tror jag att det är osannolikt att dina honungsbär korsar sig med vilda blåtryn. Hos oss blommar honungsbären så tidigt att det bara är humlor som pollinerar. Humlor är lata och flyger inte gärna och letar efter vilda blåtry samtidigt som det flyger på honungsbär. I Kanada rekommenderar man därför att man sätter en pollinerare efter var femte honungsbär i raden.
MVH
Jan

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Blåbärstry
« Svar #33 skrivet: 07 jul-13 kl 16:58 »
Äntligen har det blivit en ganska bra skörd av blåbärstry, ca 9 liter på fyra buskar. Förra året år fåglarna upp hela skörden men i år har jag täckt buskarna med bärnät.


Skörden fick jag av sorterna Sinigtaska, Fialka, Atut och Karina som alla har avlånga bär och lite mer högväxande buskar. Har svårt att säga om någon är godare än någon annan. Alla har en god men lite bitter/kärv eftersmak.

Jag har även sorterna Morena, Duet och Gerda. Dessa buskar är lägre och kompaktare med mer runda bär. Smaken på dessa tycker jag att är godare än på de fyra första. Problemet är bara att hos mig det blir mögel på bären, samt att bären blev mycket mindre och sämre mogna (för lite sol kommer åt bären).

Till nästa år skall jag flytta dessa buskar till ett mer soligt och fristående läge för att se om det gör någon skillnad.
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 4 användare
ärt, Stengrim, javill, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser