Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel  (läst 3530 gånger)

roggster

• Gäst
Elstängsel
« skrivet: 03 jun-06 kl 07:40 »
Hur stort aggregat behöver man ha till ett 50m långt elnät till kaniner?

Jag vill ju inte att dom ska tuppa av varje gång dom rör nätet.

Jag har ett liggand som är på 6500V och 11,4Joule det har använts till att hålla vilt borta från en björkplantering. Går det att använda?

//Roger

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Re:Elstängsel
« Svar #1 skrivet: 04 jun-06 kl 18:36 »
Jag ärr oxå inne på elhägn. Någon som har det?
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

roggster

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jun-06 kl 21:51 »
Jag har elnät.
Köpte ett på Bole som är till för kaniner.
Har satt upp det men inte kopplat in det.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #3 skrivet: 05 jun-06 kl 16:13 »
Kan inte kaninerna gräva sig ut om man har elnät??
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 05 jun-06 kl 16:24 »
Jag kör med svetsat stålnätsstängsel med invikt nedgrävt hönsnät nedantill runt kaninhagarna och drar eltrådarna på utsidan av detta. Vet inte hur kraftigt aggregat jag har, tillräcklick för att hålla får borta i allafall, hursomhelst spelar det mindre roll då kaninerna ändå inte når trådarna från insidan.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #5 skrivet: 05 jun-06 kl 16:41 »
Men om man vill flytta elnätet allteftersom de äter upp gräset så fungerar det inte med bara elnätet??? Hade tänkt att ha dem i hägnet på dagarna och ta in dem i sina burar på natten.
Jag trodde jag kunde använda dem som miljövänliga gräsklippare....

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 05 jun-06 kl 18:22 »
Men om man vill flytta elnätet allteftersom de äter upp gräset så fungerar det inte med bara elnätet??? Hade tänkt att ha dem i hägnet på dagarna och ta in dem i sina burar på natten.
Jag trodde jag kunde använda dem som miljövänliga gräsklippare....
Det fungerar utmärkt att ha en flyttbar bur (som man höjer upp på jul eller helt enkelt bara drar på medar) med elstängsel på utsidan så ser de flesta s.k "Rabbit Tractors" ut i mina trakter.

Flyttbara burar brukar aldrig ha nätbotten och flyttar man bara buren hyfsat ofta (en gång/dygn) och däremellan trampar till påbörjade hål så är chansen väldigt liten att de hinner gräva sig ut.
Har de gott om mat, kvistar, grenar och utrymme i buren så är de i regel också mindre rymningsbenägna.

mvh/Fred
Some give it all."

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #7 skrivet: 06 jun-06 kl 14:19 »
Tack för svar! Boles nät är 65 cm högt, räcker det till franska vädurar?? Hoppar de över? Nätet är 50 meter långt så det blir en relativt stor "bur" åt dem.  Drygt 12 x 12 meter åt två (än så länge) frassar.

roggster

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 jun-06 kl 17:46 »
Jag har kopplat in mitt nät från Bole nu.
Än har inga kaniner hoppat eller grävt sig ur.
Dom håller sig på ca 1meters avstånd från nätet efter att dom har fått ett par stötar.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #9 skrivet: 15 jun-06 kl 10:31 »
Går det fortfarande bra? Vilket aggregat använder du?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 15 jun-06 kl 10:54 »
Jag köpte i helgen ett pyttelitet aggregat på Harald Nyborg som räcker till 500m stängsel. Märket heter Nervus El-hegn och kommer från danmark. www.nervus.dk
Det har jag kopplat till kanin-nätet på 25 meter och det fungerar ypperligt, de små kaninerna hoppar till rejält,däremot reagerar mina Belgiska jättar lite dåligt på det. De är tack o lov inte så rymningsbenägna :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

roggster

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 jun-06 kl 13:03 »
Det går fortfarande bra.
Jag fick bara fästa nätet mot marken på två ställen med tältpinnar.
jag använder ett aggregat som är köpt på Börjes i Tingsryd som heter Foga 7000
Se länk http://www.borjes-tingsryd.se/
Kolla på E-Handel

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #12 skrivet: 17 jun-06 kl 13:11 »
Vad roligt! Kaninerna måste ju ha det underbart ho er!!!  Köper eget nät nu! :D
PS: Hur många kaniner har ni i varje hägn? Bara ungdjur eller honorna oxå?
« Senast ändrad: 17 jun-06 kl 13:18 av Eufemia »

sandra_nyman

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 jun-06 kl 22:03 »
Om kaninerna gräver sig ut . Så låt dom göra det, mina har gjort det ett par gånger. Men dom stannar på gården, och dom går inte därifrån..  ;)
Elstängsel var en DUM idé .  ??? :-\

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 19 jun-06 kl 22:19 »
Om kaninerna gräver sig ut . Så låt dom göra det, mina har gjort det ett par gånger. Men dom stannar på gården, och dom går inte därifrån..  ;)
Elstängsel var en DUM idé .  ??? :-\
Hmm....nu har ju jag iofs inte elstängsel för att hålla kaninerna instängda utan för att hålla djur som äter kaniner utanför hägnet ;).

Om det är en "dum" idé beror nog på vart man bor.
Slår jag inte på strömmen på kvällen så har jag inga levande kaniner kvar på morgonen....svårare än så är det inte.
Alternativet är att hålla kaninerna i små rovdjurssäkra burar vilket jag själv tycker skulle vara "dummare" och mer traumatiskt för kaninerna i händelse av rovdjur i närheten.

Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser