Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vapenlicens för grytpistol  (läst 10499 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Vapenlicens för grytpistol
« skrivet: 06 sep-10 kl 14:45 »
Har funderingar på att börja med lite fällfångst för vildsvin, jag har dock ingen jägarexamen och jag kommer nog inte att ha tid att ta det heller inom rimlig tid så jag funderar istället på en grytpistol.. Vad jag har förstått så kan man få licens på det utan jägarexamen..(?)

Så.. Vad behöver man för någon typ av grytpistol för att avliva vildsvin?
Och vad krävs för att en sådan ansökan ska gå igenom?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vapenlicens för grytpistol
« Svar #1 skrivet: 06 sep-10 kl 16:57 »
köp en slaktmask istället.. licensfri ska den vara..
Fjäderfän och kaniner

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 sep-10 kl 17:42 »
Hejsan
En sådan har jag.. Men rent spontant så känns det lite olustigt att sätta ned handen i en bur med ett förmodligen ganska surt vildsvin..

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 sep-10 kl 20:12 »
Hejsan
En sådan har jag.. Men rent spontant så känns det lite olustigt att sätta ned handen i en bur med ett förmodligen ganska surt vildsvin..
Om du fångar svin, så stick inte in handen, då blir du av med den förr eller senare. Men jag kan också tänka mig att det är helt kört att få licens på en grytpistol som första vapen och utan jägarexamen.

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 sep-10 kl 21:08 »
eftersom jag pysslar med fällfångst och kommer köpa mig en hund för grytjakt så anses väl det som att man har ett behov av en grytpistol..då borde licensen inte vara svår att få..eller?
Fjäderfän och kaniner

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 sep-10 kl 21:12 »
eftersom jag pysslar med fällfångst och kommer köpa mig en hund för grytjakt så anses väl det som att man har ett behov av en grytpistol..då borde licensen inte vara svår att få..eller?
Nejdå, men man får uppvisa att man har rätt att jaga i gryt på ganska stora marker och det krävs en omfattande fällfångst, så är det inget problem

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 sep-10 kl 21:14 »
Du har väl vapenlicens sen innan? Lite skilnad då.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 sep-10 kl 21:17 »
Du har väl vapenlicens sen innan? Lite skilnad då.
Enhandsvapen är svårare att få licens på och troligen blir den tidsbegränsad till 5 år eller något i den stilen

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 08 sep-10 kl 21:21 »
jag har vapenlicens sen tidigare... men att stå med en bössa kaliber 22 och trycka ner den i grytet känns inte lika smidigt som en pistol.. helst ska man ha en revolver så man kan avlossa 2skott i snabb följd... är det tidsbegränsning på enhandsvapen eller är det ett lagförslag?
Fjäderfän och kaniner

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 sep-10 kl 21:25 »
jag har vapenlicens sen tidigare... men att stå med en bössa kaliber 22 och trycka ner den i grytet känns inte lika smidigt som en pistol.. helst ska man ha en revolver så man kan avlossa 2skott i snabb följd... är det tidsbegränsning på enhandsvapen eller är det ett lagförslag?
Det är nog en tillämpning av lagen, men normalt så blir den tidsbegränsad och får endast kunna laddas med ett skott

tinna.m

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 08 sep-10 kl 21:47 »
Enhandsvapen är svårare att få licens på och troligen blir den tidsbegränsad till 5 år eller något i den stilen
TS har inte någon vapenlisens alls.
Grimbart har, är dessutom aktiv jägare. Lite skilnad...
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 08 sep-10 kl 22:11 »
varför inte bygga vildsvinsfällan så att man lätt kan sätta på en smal fålla att fösa in grisen i vid avfångning... typ som en låda på..stäng bakom och tryck till med slaktmasken...alternativt klubba med slägga och stick med kniv..
Fjäderfän och kaniner

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 08 sep-10 kl 23:48 »
Skriv in fällfångs och skyddsjakt i företagets verksamhet så blir det förmodligen lättare att söka licens.
Jag har det inskrivet i mitt företag och jag fick licens på ett flerskottssvapen typ revolver för ett par år sedan.
Men för mig var det nog lite lättare då jag har jägarexamen.

Men i princip så borde du få licens på ett enskotts handeldvapen även om du inte har jägarexamen.

Garmolin

• Närke
« Svar #13 skrivet: 09 sep-10 kl 18:49 »
Tidsbegränsning gäller bara på flerskottare. Enkelskottare är det inte och belastar heller inte vapengarderoben.
Bor på en liten gård från 1880.

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 09 sep-10 kl 21:12 »
Tidsbegränsning gäller bara på flerskottare. Enkelskottare är det inte och belastar heller inte vapengarderoben.
Flerskotts handeldvapen räknas inte heller in i vapengarderoben. Även om det står jakt i licensen.
Men alla vapen räknas till dom 20 poäng som polisen godkänner.
Min revolver räknas som 2 poäng och är tidsbegränsad till 5 år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser