Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårbonde, lönsamt? Alla tips mottages UPPDATERAD med NYA frågor :D  (läst 19008 gånger)

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
Finns kanske redan tråd om detta, men startar en egen  ;)

Går och funderar på hur jag ska kunna jobba hemifrån.. iaf deltid. Och kommit fram till att fårbonde verkar trevligt  ;D
Har dock svårt med tanken på att slakta mina djur, men det är ju speltes regler och det lär man sig väl.

Så vad ska man göra för att kunna bli fårbonde på ett lönsamt vis?

Hur många djur behöver man?
Vilken ras? (vill ha för både kött och skinn)
Hur ska de bo? Finns det nåra utegångsfår som klarar sig med vindskydd man kan ta både kött och skinn från?
Hur mycket mark beräknas per djur?
Vilka tillstånd/utbildningar behöver man?
Finns det några bidrag man kan söka? (förutom eu-stöd för betet, som vi redan har)


Jag vore väldigt tacksam för svar på dessa frågor, och era synpunkter...
« Senast ändrad: 07 sep-10 kl 20:02 av hursomhelst »

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Fårbonde, lönsamt? Alla tips mottages
« Svar #1 skrivet: 06 sep-10 kl 20:42 »
Enligt den här rapporten verkar ca 500 tackor lagom om du vill ta ut lön. Det borde väl motsvara 50 ha bete och helst slåttermark utöver det. http://www-hmh.slu.se/prodsyst/lamm.pdf

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Fårbonde, lönsamt? Alla tips mottages
« Svar #2 skrivet: 06 sep-10 kl 21:36 »
Lammproduktion är en svår och krävande affärsverksamhet. Antingen har man 500 tackor och satsar på heltid som råvaruleverantör till Scan. Eller så har man 100-300 och förädlar själv genom att sälja köttet och skinnen själv till en kundkrets man byggt upp. I det senare fallet behöver man vara en duktig marknadsförare och säljare och ha närhet till stad med kunder. All övrig lammproduktion handlar om fritidsintresse och självhushållning. Det genererar kött till det egna hushållet, mycket glädje över djuren men inga pengar till lön eller något sådant.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Fårbonde, lönsamt? Alla tips mottages
« Svar #3 skrivet: 06 sep-10 kl 22:09 »
Finns det några bidrag man kan söka? (förutom eu-stöd för betet, som vi redan har)

Kolla sjv.se de har en stödguide där, brukar finnas lite smått och gott avs stöd till landsbygdsutveckling etc.

Alla får klarar sig i ett vindskydd... perfekt ventilation ;) men har man storskalig produktion och lammar tidigt är det lite riskfyllt att lamma i vindskydd iaf om man bor så till att det blir uppemot 20 minus på vintern. Skulle jag bygga fårhus idag skulle jag nog bygga ca 1,70 höga väggar skapligt högt till tak och öppet/vindnät ovanför väggarna upp till tak.

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Fårbonde, lönsamt? Alla tips mottages
« Svar #4 skrivet: 06 sep-10 kl 23:22 »
500 tackor... ja då är det bara att lägga ner verksamheten innan man har startat den  :'(

Fan vad ledsamt...


eremit

  • Gäst
SV: Fårbonde, lönsamt? Alla tips mottages
« Svar #5 skrivet: 06 sep-10 kl 23:29 »


Kan Du inte försöka med mjölkfår?

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Fårbonde, lönsamt? Alla tips mottages
« Svar #6 skrivet: 06 sep-10 kl 23:59 »
Jag kan förska med ALLT någon kan komma med tips om..

Jag VILL och måste för min egen skull slå mig fri ifrån detta samhälle, vill vara min egen, arbeta hemifån och då helst med djur!

Jag har en underbar familj som stöttar mig och min omgivning med.
Men 500 tackor det är omöjligt..

Min tanke var att starta upp det på 50% (alltså jobba borta 50%) sälja köttet så lokalt som möjligt (har slakteri 5 km hemifrån i  grannbyn) sälja skinn i en kundkrets jag på något vis bygger upp.. marknader, lokala affärer, hem försäljning på gården m.m
och att vid tid över, sy tofflor, vantar, m.m.


Unvika att bygga en masa nytt, utnyttja debyggnader jag har, bygga vindskydd av stockr från skogen. Dokdet största bekymmret,jag måsteköpa foer...

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Fårbonde, lönsamt? Alla tips mottages
« Svar #7 skrivet: 07 sep-10 kl 06:46 »
Det finns, som ulfg skrev, folk som lever på 150 tackor oxå, men då lär man ha många järn i elden, sälja lokalt, vara beredd på att man inte tjänar storkovan men ändå måste jobba jämt.

Skaffa lite får, ett tiotal el så, så får du lite pejl på läget, vad det kräver av dig, hur mycket du kan tjäna/tacka etc etc. och ta det därifrån sen. Varför inte leicester - en köttras med fin päls, du kan läsa tråden frågor om får där lönsamhet och rasförslag diskuterats nyligen.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=96294.0

Hur det än är... foder kostar oavsett om du köper el inte, så se inte det som ett hinder. Köper du får du mycket tid då du kan göra annat när du annars skulle ha varit ute och bärgat grovfoder. Det kommer ju att kosta mer, givetvis, men du får se till att jobba järnet någonannanstanns för att kompensera.
« Senast ändrad: 07 sep-10 kl 06:49 av samaka »

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Fårbonde, lönsamt? Alla tips mottages
« Svar #8 skrivet: 07 sep-10 kl 07:53 »
Kan du kombinera arbete hemifrån med att ha får på ett smidigt sätt och då minimera kostnader och maximera inkomstsidan med EU-bidrag, egen försäljning av kött och skinn utan att börja det hela med lån osv. så kan du nog hitta en nisch.
Börja med att skaffa en mindre flock som sedan får föröka sig till lagom storlek. Allt beror ju på vad du har att utgå ifrån.
Kan du sälja själv, så kan du hålla en frisk och härdig lantras, som klarar sig bra på grovfoder.

Att man måste ha 500 får för att det ska gå runt, ja det är ju en beräkning, men allt beror på vilka förutsättningar man har.
Mycket naturbeten och eko betalar ju lite högre bidrag idag t.ex.
Kanske börja med att jobba 75% och gå ner när ekonomin tillåter? Mycket beror på vad DU anser viktigt i livet också.

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Fårbonde, lönsamt? Alla tips mottages
« Svar #9 skrivet: 07 sep-10 kl 09:40 »
Jar har idag en anställning på 73% som kommer att upphöra nästa vecka.
Kan med lite tur få behålla 50% av den.. 4 km hemifrån och jobbar dygnpass. (då jag jobbar träder min man in som fårskötare)

planen är att jag skulle vilja ha ut ca 6000 kr/mån på fåren men något mindre skulle nog med fungera.

Jag vill så gärna kunna leva på det min gård med arbete kan ge mig!
Billigt och bra grovfoder kan jag få tag på, det köper jag idag till mina hästar.
Fåren kommer att få ta mina 3 hästars plats ekonomiskt sett, så kostnaden för hästarna kan jag lixom räkna in i på fåren istället, hänger ni med?

träsleven

  • Inlägg: 87
    • -
SV: Fårbonde, lönsamt? Alla tips mottages
« Svar #10 skrivet: 07 sep-10 kl 09:56 »
Mycket beror väl på vad man har för krav på livet. Särskilt vad det gäller kontantlön. Om man räknar med att få ut en kontantlön motsvarande 2-400 000:- per år brutto så måste man nog ha minst 500 tackor. Men om man räknar med att kunna självhushålla en hel del och kan räkna bort mycket prylar som kostar pengar och kan tänka sig ett liv utan utlandssemester varje år, så tror jag man kan leva av betydligt mindre pengar. Jag vet det jag gör det nu. Sedan jag slutade som anställd så har jag räknat mest på att minska på kostnader. Detta är självalt.
Jag vet att det är svårt att ta steget, men det är en frihet när man är där. Jag har en liten besättning med får och de ger trots allt ett bra tillskott. Jag säljer en del kött direkt till kunder och förädlar även ull och skinn. Men jag kan inte räkna med inkomster i de beloppen som jag skrev ovan.
Jag har inga barn att försörja heller ska jag tillägga. Är mormor och har inte så långt kvar till pension. Liten även den. Men om man får var något så när frisk så ska väl fårhållning o självhusållsodlingen kunna hålla på även efter pensioneringen. Det här livet ger inte mycket pengar det ger mycket fysiskt arbete och för mig har det gett livskvalite som jag inte hade på ett jobb som jag vantrivdes på.

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Fårbonde, lönsamt? Alla tips mottages
« Svar #11 skrivet: 07 sep-10 kl 10:10 »
ja det är nog så att jag får fortsätta i detta sjuka samhälles tjänst...

För jag behöer verkligen kunna leva på fåren isf,inget lyxliv med en massa resor och krogbesök, men ändå ett skäligt liv.

Men idag får jag ut ca 10-12000 kr per månad på en anställnig på 73% (jobbar så gott om bara obekvämt) Och de pengarna krävs för att få vår familj IDAG på 3 hästar, 2 hundar, 4 katter, ca 50 höns, 5 ankor att gå runt, mannen min jobbar heltid som elektriker.
Vi har även 2 st barn, tvillingpojkar på dryga 3 år..

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Fårbonde, lönsamt? Alla tips mottages
« Svar #12 skrivet: 07 sep-10 kl 19:40 »
Nu har jag och maken disskuterat detta med får.

Vi har kommit fram till följande
*Vi ska skaffa några får för att"känna" på
*De ska helst ge bidrag (lantras), klara sig på magra beten/granplantering UTAN att äta upp plantorna/ vara lättskötta med enkla lammingar, alltså generellt, allt kan ju hända! VILKEN ras rekomenderar ni? Tittat liiite på värmlands och finull. Dock verkar shropshire också en mycket trevlig ras, MEN ger väl inga bidrag för just djuret?!
*De ska helst kunna hållas ute i vindskydd byggda av timmer, alt lösdrift om de blir många på vår loge.
*Ge fiiiina/bra pris på skinnen och en del kött (får man slakta genbanksdjur????) Kunna avla på dom och sälja lammen.



Helt orimliga önskningar?
Vad ligger bidragsdelen på för bevarandet av lantras (genbank?)?


Tacksam återigen för hjälp med en massa frågor!!!
Inorgon ska en bra får bok inhandlas!!!

SoleSan

  • Inlägg: 30
  • Jag är stark, när jag orkar...
    • Uppland
    • www.vitalarevovve.blogg.se
Finullsfår kan du få bidrag på. dessutom ger dom en eftertraktad ull och får många lamm. kolla ullpriset med Åddebo ull. Ett annat alternativ är mjölkfår eller mjölkgetter, då kan du göra ost, men det kräver ett mejeri och en intensiv arbetsinsats under 6-9 månader per år. Dock behöver du inte hundratals djur utan från ett tjugotal räcker.Ge inte upp, med vilja och kunskap kan du säkert försörja dig. Gå korta utbildningar och hör med andra som är verksamma , be att få praktisera hos får- getbönder. Några helger på får- getgård och du lär dig massor...

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
Ja detta med mjökfår elle mjölkgetter ligger mig varmt om hjärtat, då slipper jag föda upp bara för att slakta djuren.

Dock finns det ett litet gårdsmejeri med butik bara ca 4 mil härifrån, de har kor har jag för mig...

Frågan är om det är svåprt att få tillstånd at öppna mejeri och grådsbutik (????) med tanke på alla hygienregler...

Läste en artikel där de hade en mejerivagn, det lät ju intressant!

Birgit

  • Inlägg: 2897
Finullsfår ger bra ull, men mycket jobb. Som lantras räknas Allmogefår (inkl. värmlandsfår), Gutefår, Finull och Rya. Dessa ger ett bidrag på 150 sek/djur i avel - alltså även baggar.
Om man vill ha fina skinn så är värmland, åsen, gute och rya kanske de mest gångbara. Finull har en tendens att frysa mer vintertid än de mer härdiga lantraserna, då man avlat hårt på deras "fina" ull egenskaper. Däremot kan man sälja ullen för en skaplig peng om den sköts rätt. Men det gäller även rya och allmogefåren är på frammarsch de också.

Hur mycket man får för marken beror ju på var man bor och hur marken klassas. Bäst är att kontakta närmaste länsstyrelse och be dem komma och kika på marken. Naturbeten är ju något som ökat i värde om de uppfyller kraven. Eko ger också extra.

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
finns det några lantras får/getter som mjölkar bara??

Eller blir det kanse bara krabbigt att köra både lantraser och mjölk samtidigt?

Fordson

  • Inlägg: 475
Det verkar inte som du har så mycket erfarenhet av får. Mitt tips är att gäng Gutefår till att börja med. Dom är tåliga, få problem med lammningen OCH (inte minst) ni kan ha baggen gå med tackorna hela året. Med genbanksintyg ger det bidrag har jag för mig. Kör med det i ett par år och bestäm er sedan för vidare satsning. Skinnen blir jättefina. Till och med populärare än Gotlandsfår i min kundkrets.

ulfg

  • Inlägg: 1006
Jag instämmer med föregående talare. Gutefår är härdiga och enkla nybörjarfår, kan vara storvuxna och ge bra slaktvikter. Skinnen är populära och säljbara. Hitta en stor bagge att avla på.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
jag ska fundera lite och kolla över olika möjligheter...

Finns dock dåligt med får här, men nån ska jag nog leta reda på för att lära mig mer :-D Man har ju lixom glömt lite sen man gick lantbruksskolan  ;) ::) :P :-X

Blir det något lutar det mest åt mjölkfår.. Så ska jag skaffa ett par stycken att öva på så får det väl bli just mjölkfår  ;) Dock verkar dom inte växa på träd


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser