Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur är vedmått vedertagna?  (läst 13235 gånger)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Hur är vedmått vedertagna?
« skrivet: 02 jun-06 kl 10:35 »
Jag har ganska svårt att okulärt se hur mycket ved det finns i en trave.

Löskubik som man ofta använder när man prissätter, kan ju rimligen ta mer volym än staplat.

Jag är som sagt inte vedhandlare, men skulle i alla fall vilja veta lite på ett ungefär hur mycket slitet med veden är värt, som jag gjort i vinter, i förhållandet till vad det skulle kosta att köpa.

Jag har staplat 1,6 högt 1,6 brett och  22 meter långt, det är ca  56 kubikmeter, men vad blir det omräknat till löskubik?
« Senast ändrad: 02 jun-06 kl 10:35 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hur är vedmått vedertagna?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-06 kl 12:19 »
Kanske länkarna i den här tråden kan vara till hjälp:

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=54;action=display;threadid=8360;start=msg41252#msg41252

"Löskubik" är ett lite knepigt uttryck.
Fastkubik är den faktiska vedvolymen.
Möjligen är löskubik detsamma som travat mått (då är det bara att multiplicera ihop måtten du angav),
eller också menar man stjälpt mått (uppkapad ved som ligger lite huller om buller).
« Senast ändrad: 02 jun-06 kl 12:26 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

leifhh

  • Gäst
Re:Hur är vedmått vedertagna?
« Svar #2 skrivet: 02 jun-06 kl 12:52 »
jag vill minnas att sverker olofson på plus tog upp vedmått för något år sedan. minns jag rätt menade en ditkallad expert att 1 kubik huller-om-buller ved motsvarade 0,6-0,7 kubik staplad ved (lite beroende på vedens längder mm)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Hur är vedmått vedertagna?
« Svar #3 skrivet: 03 jun-06 kl 10:05 »
Med  löskubik menade jag stjälpt, det är efter det mått det prissättes här, ca 370:- kubik.
Och är förhållandet 0,6 till 0,7, så borde en försiktig beräkning bli att omräkningstalet på andra hållet blir ca 1,50 ,
altså 58 x 1,5 = 87. Med vedpriset, och om nu min matematik håller, så har jag värme i två vintrar i alla fall, och då tycker jag att jag fått lön för mödan.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hur är vedmått vedertagna?
« Svar #4 skrivet: 03 jun-06 kl 12:07 »
För kapad och kluven 35cm ved gäller:

         1 m3f          = 2 m3t          = 3 m3s

dvs: 1 fastkubik = 2 travkubik = 3 löskubik(stjälpt mått)

(källa:http://goto.glocalnet.net/waggetorp/prisjamforelser.htm)

« Senast ändrad: 03 jun-06 kl 12:08 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 1 användare
GuyFromTheSky

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser