Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  betäckning/killingar och mjölk  (läst 1408 gånger)

prince

  • Inlägg: 447
betäckning/killingar och mjölk
« skrivet: 03 sep-10 kl 21:56 »
Tänkte ev betäcka en av våra getter så att vi sedan kan mjölka henne för att kunna hålla oss med lite mjölk..

Hur gammal bör geten vara när man betäcker? För att kuna ge hyfsat med mjölk sen i framtiden?   Sk mjölkget? Hon har aldrig haft killing...   Hur ´gammal ska killingen vara när man börja mjölka lite själv?
är det svårt att lära en get att bli mjölkad( väldigt tam get som gärna hade sovit i sängen im hon fått ;-)   )
Hur mkt mjölk kan man förvänta sig ca från en get?





Sussilo

  • Gäst
SV: betäckning/killingar och mjölk
« Svar #1 skrivet: 04 sep-10 kl 09:08 »
Geten ska vara minst 1 år när hon föder sin första killing, enl många källor. Enl min uppfattning är det i tidigaste laget eftersom geten fortfarande växer och utvecklas. På mjölkgårdar måste man ju ha djuren i produktion, men våra husdjur/hobbygetter behöver vi inte driva på det viset. När du kan börja mjölka beror på hur mycket mjölk geten har och om hon har en eller två killingar. Den första veckan, ungefär, producerar geten råmjölk och den är livsviktig för killingen. Du får väl se hur mycket mjölk geten verkar ha, det är mycket individuellt och hon ska ju i första hand försörja killingen. Är där gott om mjölk kan du väl "tigga" lite efter ett par veckor :D. Börja redan nu att vänja geten vid att du rör vid juvret och masserar spenarna lätt. 

P.S.
Jag tycker att geten gott kan få sova i sängen ;D!
« Senast ändrad: 04 sep-10 kl 09:24 av Sussilo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: betäckning/killingar och mjölk
« Svar #2 skrivet: 08 sep-10 kl 22:08 »
Jaså, det tycker Du, Sussilo!  Ja, varför inte, men helst ska hon inte vakna där, ty det är då hon kissar!!!

Allvar, den get som är tam brukar vara lätt att mjölka också.  Om bara killingen/killingarna har hunnit få sitt, så kan Du börja mjölka ganska snart, om geten har mycket mjölk.  Men när jag gjorde så, brukade det bli över till mig först när betet började bli grönt och gott.  Då ökade produktionen, samtidigt som killingarna smakade på, och upptäckte att det var gott med gräs, och då behövde de inte lika mycket mjölk.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: betäckning/killingar och mjölk
« Svar #3 skrivet: 10 sep-10 kl 09:38 »
Låt geten bli betäckt när den blivit över 8 månader. Hur mycket mjölk de ger är väldigt individuellt samt på utfodring. Om du tänker ha geten för mjölk kan man avskilja killingen från mamman efter första veckan för att sedan flaskuppföda killingen, men det är inget jag rekommenderar!
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 2 användare
nqt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser