Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  katt kissar inne  (läst 7751 gånger)

hönsmamma 11

• Södermanland
katt kissar inne
« skrivet: 01 sep-10 kl 08:40 »
hjälp vi har en han katt som är 4månader som kommer uteifrån och går till sängarna och kissar o bajsar han har kattlåda inne. vad ska vi gjöra ???

DaisyMalone

• Västergötland
SV: katt kissar inne
« Svar #1 skrivet: 01 sep-10 kl 08:51 »
Bedrövligt tråkigt när katterna gör så! Jag är djurälskare ut i fingerspetsarna ska jag tillägga! Men har de möjlighet att vara ute och man har en låda inne och de ändå uträttar behov inne, så måste jag tyvärr av erfarenhet tro att vissa katter bara är allmänt vårdslösa...

Jag hade en hona som kissade på allt som luktade nytt...gärna i sängen, nya lakan och liknande. Hon var dock nervös utav sig och blev aldrig bättre. Har just nu en perser som är snart tretton år och kissar på golvet eller bajsar när jag inte är hemma...han är fruktansvärt kelig och går efter mig som en hund hemma, han tål helt enkelt inte att vara utan mig.  Men då en katt kommer utifrån och har låda och ändå väljer att göra sina behov på fel ställe är som sagt min erfarenhet att de sällan bättrar sig. Endel är bara allmänt vårdslösa.
Har du svårt att avliva den kan du ju åtminstone kämpa vidare tills du kan kastrera den, och kolla om det har effekt...hör med en vetrinär!
Mina funderingar! Lycka till!
Herren gav oss djuren till att vårda och ta god hand om.
2 blandrashundar, 3 katter, Brahma och loman höns, 2 getter, 3 barn.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 01 sep-10 kl 08:52 »
Låt honom inte vara inne. Kan tyckas att jag är grym och kategorisk men min erfarenhet är tyvärr att unga katter som redan visar ett orenligt beteende aldrig blir "rumsrena" utan även om det funkar i perioder så återfaller de allt som oftast i sina dåliga beteenden.

Orenlighet är den vanligaste orsaken till avlivning av unga katter och tyvärr ett  mycket vanligt problem.

Kanske inte det du vill höra men det är tyvärr min erfarenhet.

Annars finns det massor att göra. Börja med att stänga dörrar. Skaffa äverkast av galon/plast om du inte kan stänga. Skaffa fler lådor med olika sorters strö (fin och grov grus, tidningspapper , vanlig jord, kristaller osv) och placera på många olika ställen så att det alltid finns en i närheten. Städa ofta dvs många gånger om dagen. Skaffa feliway och sätt i kontakten och observera honom så att han inte får chansena att smyga iväg.

En annan viktig sak är att inte använda rengöringsmedel med ammoniak i. det gör att katter vill gå tillbaka och kissa.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 sep-10 kl 08:57 »
hjälp vi har en han katt som är 4månader som kommer uteifrån och går till sängarna och kissar o bajsar han har kattlåda inne. vad ska vi gjöra ???
  Prova med diskmedel där dom pingkar dom brukar inte gilla de  för anmonjaken  bajerit vet ja inte om det inte är så att det redan är baj i lådan en del är kräsna  :) Mvh
« Senast ändrad: 01 sep-10 kl 09:00 av pålle »

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 01 sep-10 kl 09:09 »
Stäng dörren till sovrummet och ha två eller tre lådor han har möjlighet att gå på. Ha riktig kattsand och inte pellets, för det skyr många. Ha honom på liten yta tills han lär sig och flytta inte runt lådorna, låt de stå på samma plats. Det är sällan svårt att få katter rumsrena bara man ger dem alternativ och gör på rätt sätt, det är min erfarenhet.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 01 sep-10 kl 09:18 »
jag har haft katt i alla år men inte en katt som gjör så här vi ska kastrera han sen . ska jag ha en katt låda ute och en inne. hadde kattlådan inne först men jag har en hund som tycker att kattbajs är det bästa av de bästa, så  >:D ska jag låta han vara ute en hel natt då är han ju tvungen att göra sina behov där eller

Michailov

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 sep-10 kl 09:25 »
  Prova med diskmedel där dom pingkar dom brukar inte gilla de  för anmonjaken  bajerit vet ja inte om det inte är så att det redan är baj i lådan en del är kräsna  :) Mvh
Rengöringsmedel som innehåller ammoniak är inte så lyckat eftersom det då luktar som kiss (som innehåller ammoniumsalter). Att tvätta med rengöringsmedel som innehåller ammoniak är ur en katts luktsynpunkt som att tvätta med kiss.
Det bästa sa vår veterinär var ett vanligt tvättmedel för kläder för personer med känslig hy - utan ammoniak.

Vi har haft tre birmor (2 kastrerade hanar och en som inte hann bli tillräckligt gammal för kastrering) under de senaste 10 åren. Den äldsta fick avlivas nu i sommar eftersom det inte gick att få honom att sluta kissa runt. Han började i våras att skvätta i ett hörn i vardagsrummet. Jag rev ner delar av väggen och bytte gipsskiva, spacklade upp väggen på nytt, fogade alla springor så det skulle bli lukttätt, tvättade, satte nya golvlister och målade om. Till sist sprayade jag med feliway och satte en dosa i vägguttaget bredvid. Under tiden var han instängd i två veckor i ett mindra rum med mat, vatten och låda. Efteråt var han fortfarande nyfiken och luktade på samma ställe ändå. Droppen var när vi bytte matta i vardagsrummet - vi hann inte ens rulla ut hela innan han sprang fram och kissade på den. Tre dagar senare var han avlivad. Han blev nästan 10 år och var 100% innekatt som skött sig exemplariskt tidigare och var stensäker på lådan. Dessutom extremt snäll - inte säker på att han hade klor ens  ;)

Innan dess fick vi avliva en 5,5 åring med allvarlig njursvikt (medfött). Hans "ersättare" blev bara 1 år och hade som största nöje att springa omkring i sängar mm och kissa på rent jäkelskap verkade det som. Han var inte i närheten av att vara "lådsäker".

Min erfarenhet gäller enbart innekatter och har de väl börjat går det enligt mig i princip inte att stoppa. Med "I princip" menar jag att om det inte räcker att byta vägg i vardagsrummet så vet jag inte vad man kan göra.

Nu går ju din katt ute så då finns ju kanske andra möjligheter att ta till som inte jag har erfarenhet av.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 sep-10 kl 09:40 »
Rengöringsmedel som innehåller ammoniak är inte så lyckat eftersom det då luktar som kiss (som innehåller ammoniumsalter). Att tvätta med rengöringsmedel som innehåller ammoniak är ur en katts luktsynpunkt som att tvätta med kiss.
Det bästa sa vår veterinär var ett vanligt tvättmedel för kläder för personer med känslig hy - utan ammoniak.

Vi har haft tre birmor (2 kastrerade hanar och en som inte hann bli tillräckligt gammal för kastrering) under de senaste 10 åren. Den äldsta fick avlivas nu i sommar eftersom det inte gick att få honom att sluta kissa runt. Han började i våras att skvätta i ett hörn i vardagsrummet. Jag rev ner delar av väggen och bytte gipsskiva, spacklade upp väggen på nytt, fogade alla springor så det skulle bli lukttätt, tvättade, satte nya golvlister och målade om. Till sist sprayade jag med feliway och satte en dosa i vägguttaget bredvid. Under tiden var han instängd i två veckor i ett mindra rum med mat, vatten och låda. Efteråt var han fortfarande nyfiken och luktade på samma ställe ändå. Droppen var när vi bytte matta i vardagsrummet - vi hann inte ens rulla ut hela innan han sprang fram och kissade på den. Tre dagar senare var han avlivad. Han blev nästan 10 år och var 100% innekatt som skött sig exemplariskt tidigare och var stensäker på lådan. Dessutom extremt snäll - inte säker på att han hade klor ens  ;)

Innan dess fick vi avliva en 5,5 åring med allvarlig njursvikt (medfött). Hans "ersättare" blev bara 1 år och hade som största nöje att springa omkring i sängar mm och kissa på rent jäkelskap verkade det som. Han var inte i närheten av att vara "lådsäker".

Min erfarenhet gäller enbart innekatter och har de väl börjat går det enligt mig i princip inte att stoppa. Med "I princip" menar jag att om det inte räcker att byta vägg i vardagsrummet så vet jag inte vad man kan göra.

Nu går ju din katt ute så då finns ju kanske andra möjligheter att ta till som inte jag har erfarenhet av.

/Michailov     Jasså konstigt det har i alla fall fungka ???

Michailov

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 sep-10 kl 09:47 »
Vet inte om det är så konstigt - vi har nog pratat med 10 olika veterinärer om detta och fått olika svar från alla. När vi använde ammoniak var det som om det blev ännu intressantare att skvätta där. Men det kanske beror på varför katten kissar där. Protest mot något som förändrats, sjukdom, dålig "uppfostran" från mamman, revirmärkning etc.

Men det verkar inte finnas en universallösning så det är bara att hålla tummarna och prova sig fram tror jag.

/Michailov

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 01 sep-10 kl 09:49 »
finns det någe bra medel som man kan använda eller blanda själv de säger att citron och ättika ska vara bra , kan man blanda i hopp det och spräja på. nu går tvättmaskinen för fullt i dag igen 2 täcken och lakan ::)

Michailov

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 01 sep-10 kl 10:08 »
finns det någe bra medel som man kan använda eller blanda själv de säger att citron och ättika ska vara bra , kan man blanda i hopp det och spräja på. nu går tvättmaskinen för fullt i dag igen 2 täcken och lakan ::)
Den ena av våra katter gillade att tugga på elsladdar. Så de gned vi in med citron. Det fungerade på sätt och vis för han gillade det inte men den andra katten tyckte så mycket om citron så han gick och slickade av det från kablarna allt eftersom vi gned in. Han älskade för övrigt banan också...Men många katter skyr det. Sen finns ju "fy-spray" i zoo butikerna. Har provat ett par olika och det verkade fungera sådär. Bara inte hela kattens hem blir ett fy-område.

Jag tror dock man skall vara försiktig med att själv väta ned med olika lukter. Fick för mig att en av oss "tillverkad" våt fläck med lukt lockade fram att katten kissade där.

Vet inget universalmedel som håller katter borta. Man kan ju prova att hålla dörrar stängda men det klarade i allafall inte vi att efterleva. Till slut var en dörr öppen/glömd och då var katten direkt där.

Jag vill inte vara negativ men det verkar som om det kan vara väldigt olika för olika kattägare. Man hör om de som lyckas med t.ex bara citron medans vi gått igenom hela periodiska systemet och sprayat med allt möjligt och inget har fungerat. Efter att ha varit hos veterinär och kollat blodprov, ultraljud etc och konstaterat att beteendet satt i huvudet så bestämde vi oss för att vi inte orkade tvätta, torka, måla, spraya etc. längre och är inte längre kattägare (sedan juli). Men det var en mycket snäll katt som antagligen med åldern fick ideér om att han skulle ha det som det alltid varit och skulle ta kommandot hemma.

Lycka till !!

/Michailov

Nina W

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 02 sep-10 kl 01:24 »
Jag har hørt om en katt som inte længre ville vara rumsren. Men hon var snæll och fin och dessutom en flitig jægare. Det slutade med att hon fick flytta till en gård dær hon fick vara ute på dagarna och bo i en hundtransportbur om nætterna. Buren, en stor en, inreddes med låda och liggplats och hon trivdes tydligen i den. I en bok om kattpsykologi så rekomenderar førfattaren att i svåra fall kan man bygga en bur åt katten i ett rum. Sedan får den vara i buren i två månader oavsett hur mycket den klagar. Då har den vant sig vida att bara gå på låda. Sedan ska man slæppa ut den i ett rum, men bara då man kan ha øgonen på den och tillrættavisa den om den kissar på fel stælle.
Till slut kan man lita på att den skøter sig i det rummet och till slut, kanske låta den gå fritt. Hjælper inte ens det så hjælper inget.

mitzy123

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 02 sep-10 kl 07:08 »
 o:) En vän till mig hade samma problem med sin katt . Efter en del diskussioner kom vi fram till att hon rengjorde kattlådan ofta , ofta med klorin . Då bad jag henne sluta med detta för att katten känner inte igen doften . Det tog inte lång tid innan katten hittade sin låda igen och problemen försvann .
Lycka till !  :) SOL-hälsning Anita

Astra

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 02 sep-10 kl 08:17 »
Min ena katta får för sig att pinka på fel ställen ibland då brukar det oftast bero på ngt av följande:
att vi slarvat med att tömma kattlådan (man kan ju inte bajja där det redan ligger någon korv enligt henne).
att makens använda hovslagartröja hamnat på golvet - luktar tydligen som ngt man bara måste pinka in.
att lakanen är nybytta i sängen- det brukar jag lösa genom att ha sovrumsdörren stängd tills vi hunnit sova ngn natt i sängen och satt vår lukt på. Du måste nog ha kattlådan inne om den ska användas, gärna flera, annars tar han bara första bästa krafsvänliga ställe och gör ifrån sig på. Jag har en låda på övervåningen där det är barngrind så hunden ej kommer åt, samt på badrummet nere där jag har satt ett såntdär barnskåp-lås mellan dörr och karm (bandmodellen) så att det blir en lagom stor glipa för katten att slinka in, men inte för hund och barn. Trodde inte det skulle fästa men har suttit i 2 år nu å funkar utmärkt!
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Astra

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 02 sep-10 kl 08:31 »
Jo, förresten, om man står ut med att ha lite svarta tassavtryck kring kattlådan så kan man tömma i en näve kol i sanden (  :-[ sådant som används för att filtrera hembrygder med). Det tar bort mycket av urinlukten och då tyckte i alla fall min kisse att här måste ju man markera igen!
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 02 sep-10 kl 10:09 »
jag är tacksam för alla svar vill inte gjöra mig av med han han är så tillgiven o mysig

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 03 sep-10 kl 13:01 »
Har katten aldrig varit rumsren? Eller är det ett nytt beteende?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #17 skrivet: 03 sep-10 kl 13:43 »
Så klart du inte ska göra dig av med han. Dessutom är han så ung, så det där går att fixa.

Går han någonsin på lådan? Eller är det så att han inte fattat att den är till för att kissa i?

Vad du kan prova är att ställa lådan där han brukar göra sina behov och gärna hålla koll så du kan hjälpa honom på traven. Flytta sedan lådan en bit åt gången.

Det är möjligt också att han inte tycker om lådans placering, kanske det är för mycket trafik där? Prova att ha den på en lugn plats. Sen har jag en med tak och lucka, har fyra hundar som gärna skulle mobba kissen undertiden annars.

Angående underlag och att du faktiskt vill att kissen ska göra sitt ute sen, så lägg in torv eller jord i lådan istället för strö.

Fröken Z

• drömmer om lantliv och getter
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 13 sep-10 kl 18:37 »
Hej!
Du har fått en del bra tips redan, bland annat från Astra. Jag undrar vad du har för strö i lådan? Om katten är kastrerad och liksom några andra om han någonsin varit rumsren/hur länge problemet pågått? Har det hänt något nytt som han skulle kunna ogilla? Saknar han en kompis? Kanske vill han ha fler lådor/mer skyddat placerade/annat strö i dem? Testa lite och skriv upp vad du gör och hur han reagerar. Ge det tid.
Vill du ha mera tips kan jag tipsa om www.kattforum.se där finns många kattkunniga och hjälpsamma människor.
Lycka till!  :)

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 20 sep-10 kl 12:38 »
hejsan tack för alla vänliga svar min katt har sköts sig hur bra som helst vet inte va som hände det var som att vända på en hand :D nu är han rummsren . men har kvar lådan i uterummet där han sover på näterna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 3 användare (1 dolda)
Broccolie, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser