Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glaze och grillollja  (läst 1202 gånger)

Idun

Glaze och grillollja
« skrivet: 28 aug-10 kl 23:19 »
Om man tillverkar glaze och grilloljor hantverksmässigt till försäljning så måste de väl upphettas på något vis för att bli hållbara? Jag har tänkt att prova ut några recept men är fundersam på det här med hållbarheten. När jag gör en glaze hemma så använder jag den direkt och den är hållbar några dagar i kylskåpet men ska jag sälja på marknader eller i gårdbutik så måste det väl till någon form av tillagning för att öka hållbarheten.

Är det någon som vet var man kan hitta såna uppgifter? Alla recept i kokböcker och mattidningar är ju till för att användas på direkten.

hälsar Idun

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Glaze och grillollja
« Svar #1 skrivet: 29 aug-10 kl 15:16 »
Hållbarheten har med vattenaktivitet att göra. Ju mer socker, salt etc som ingår, desto lägre vattenaktivitet.  Oljor innehåller lite vatten och håller sig bra. Sura produkter håller sig bättre än neutrala.

Sedan ska man ju ha god hygien vid tillverkningen, gärna använda kokt vatten, undvika färska örtkryddor etc.

Experimentera genom att förvara produkten i rumstemperatur, och se om den ruttnar/möglar eller förändrar smak på någon/några veckor. Var noga med att du vet exakt recept på proverna. Om ingen förändring märks på ett par veckor, så bör produkten hålla sig månadsvis i kylen.

Sedan finns ju möjligheten att konservera den (Na bensoat t. ex.).

Tänk på att kunderna kanske tillför bakterier eller mögel genom ovarsam behandling.

Idun

SV: Glaze och grillollja
« Svar #2 skrivet: 01 sep-10 kl 18:28 »
Tack Edgar för Ditt svar. Då är det bara sätta igång med små provsatser.

hälsningar från Idun

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser