Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  875 kr för en storbal?  (läst 5042 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
875 kr för en storbal?
« skrivet: 27 aug-10 kl 11:22 »
Hej,

Tänkte prova att köpa ett par fyrkants-ensilage balar på 350 kg per styck till mina tackor att utfodra med under den kallaste delen av vintern.

De kommer att kosta 700:- + moms per styck (2:- +moms /kg) och det blir alltså 875:- per bal och jag tycker att det låter jättedyrt, känns som att hö på småbal är mycket billigare (det får jag för 2,20 kr /kg i småbal)

Är det hutlöst eller är det vad man får räkna med att betala?

//Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

anne-lie50

• Gäst
SV: 875 kr för en storbal?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-10 kl 11:26 »
Det tycker jag nog är i dyraste laget, o tror även att fåren tycker bättre om torr hö , skulle absolut ha satsat på småbalarna.mvh Anne-lie

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 aug-10 kl 11:32 »
Här kostar de ungefär 400 kr..... lite väl mycket med 800 kr +
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #3 skrivet: 27 aug-10 kl 12:19 »
Hur många kg ts innehåller de? Är de analyserade?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

SannaF

• -
« Svar #4 skrivet: 27 aug-10 kl 12:21 »
Låter skitdyrt oavsett analys o ts resultat tycker jag.
För 350kg icke ekologisk bal bör man få betala mellan 400-500kr i mina trakter.
Mot nya äventyr!

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #5 skrivet: 27 aug-10 kl 12:29 »
Tack för era svar. Jag tror att det kommer att bli små hölbalar för vår del i år också. Jag har ingen aning om de är analyserade eller inte, det är lite överkurs för mig, jag har tänkt ge fri tillgång.  Det jag hört mig för om är att de inte ska vara allt för grovt. Grannen har dem till sina hästar och säger att de har ensilage av hög kvalitet och eftersom de kör flera vändor hit med balar under vintern så tänkte jag att då får jag hit dem billigt eftersom de ändå ska hit. Måste höra med grannen om hon verkligen betalar så mycket, hon ska ju ha ensilage till 25 hästar så det lär ju kosta skjortan.
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #6 skrivet: 27 aug-10 kl 12:33 »
Hej

Vi har storbalar av ensilage( höensilage det mesta)
vi har amkor som inte ska ha så hög protein.
De tar vi 300 kr st  det tycker jag inte är dyrt.

Men plasten har stigit med 100 kr balen i år tyvärr.

Nettan

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 aug-10 kl 12:53 »
Oavsett vad man köper..se till så det är vägt.. Allt för många har glädjevikter i sina balar..dom 'tror' att de väger si och så mycket..

Jacob

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 27 aug-10 kl 15:45 »
När vi säljer hösilage (rundbalar) tar vi runt 1,40 kr/kg+m, från mycket fina vallar, 2 kr/kg+m för hösilage tycker jag låter hutlöst...
Köttfår

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 27 aug-10 kl 17:22 »
Vi ger 400 kr/bal för 400kilos balar ekologiskt hösilage med hög ts.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #10 skrivet: 27 aug-10 kl 18:26 »
Jag ger 270 kr per 250 kg bal plus moms, analyserat med höga proteinvärden och högt energiinnehåll.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 27 aug-10 kl 18:46 »
Håller med, det låter dyrt med 2 kr/kg.

1 kr/kg+moms brukar vi ta för våra rundbalar. Pratade med en hästägare i förra veckan som köper ensilage i småbal (50 kg) och för det betalade hon 2 kr/kg.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 27 aug-10 kl 18:54 »
hemma kostar en 500 kilos ensilgebal 250 kr.

samaka

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 28 aug-10 kl 08:18 »
Men plasten har stigit med 100 kr balen i år tyvärr.

Håller inte med om det... vi köpte på oss ett lager förra året, vilket vi surt fick ångra i år eftersom, hör och häpna, plasten var billigare i år  :o . Avser priset i våras.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 28 aug-10 kl 08:35 »
Vi fick en rundbal ekologisk hö här om dagen,Vi fick hämta mer om vi ville  ;D

samaka

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 28 aug-10 kl 10:24 »
Oavsett vad man köper..se till så det är vägt.. Allt för många har glädjevikter i sina balar..dom 'tror' att de väger si och så mycket..

Väger en mindre, så väger en annan mer... man kan inte riktigt utgå från kgpris när man köpter storbal... (iaf inte de som köper av oss - de får ett pris/bal och sen är det bara att avstå om man tycker det är för dyrt) man får tänka på ett ungefär. Vet man inte ts-halten så har vikten liten betydelse iaf.

Tänk på att när man köper småbal så vägs ju inte heller alla... man utgår från ett snitt på några få balar....

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #16 skrivet: 28 aug-10 kl 11:19 »
Vi köpte ensilageplats för ca 3 månader sedan
och jag räknade ut, det är jag som sköter bokföringen
och jämförde med i fjor ATT PRISET STIGIT 100 kr
per bale.
Är det så du nte tror mig kan jag skicka kopior på
fakturor, men sedan beror priset ibland på hur mycket
och vad man köper det.

Vi rullar ca 80 balar årligen.

Nettan

samaka

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 28 aug-10 kl 12:56 »
men sedan beror priset ibland på hur mycket
och vad man köper det.

Givetvis. Jag skrev inte att jag inte trodde dig, bara att det inte var så för oss...  ;). Vi köper pallvis och köpte 3 förra våren och hade en kvar nu... hade vi köpt en ny pall i våras hade vi fått den för ett bättre pris. Alltså - inte nödvändigtvis ett argument som motiverar varför balarna var dyra, det var endast det jag ville få fram.

samaka

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 28 aug-10 kl 13:15 »
För att svara på din fråga, Karina... tyckte jag rent spontant när jag läste ditt inlägg att det var dyrt. Vi säljer billigare än så. Men sen... man kanske är dum i huvudet egentligen. Alla som håller på med hö och ensilage vet hur mycket jobb man får lägga ned (framförallt på hö el småbal!!!). Vi har sålt grovfoder i många år och prisutvecklingen är väl inte den bästa, kan man lugnt konstatera... snarare usel!

så jag blir lite ambivalent efter lite eftertanke... men du kan va säker på att du kan hitta billigare ensilage än så.

Fåraherden

• -
« Svar #19 skrivet: 28 aug-10 kl 17:09 »
875 låter dyrt, men visst, plast är dyrt
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser