Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  zundapp fantaster..  (läst 6279 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
zundapp fantaster..
« skrivet: 25 aug-10 kl 22:44 »
hur många alternativare gillar zundapp mopeder???
Fjäderfän och kaniner

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: zundapp fantaster..
« Svar #1 skrivet: 25 aug-10 kl 22:52 »
Tja... gillar och gillar, allt med motor är ju kul och Zündapp är ju kult! Den vi har står tyvärr i bitar för tillfället. Det ska bytas nån packning å lite sånt. Tänk om man kunde ta sig den tiden att fixa sånt!!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 aug-10 kl 23:00 »
jag tror jag har en motor och en hel del delar som ligger å skräpar... om nån trevlig prick behöver...
Fjäderfän och kaniner

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 25 aug-10 kl 23:05 »
jag tror jag har en motor och en hel del delar som ligger å skräpar... om nån trevlig prick behöver...

Då ska jag bara höra med min sambo ifall det är nåt vi behöver till den och sen hör jag av mig! För jag är definitivt en trevlig prick  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #4 skrivet: 25 aug-10 kl 23:17 »
Beror på hur de ser ut.....

Hade en KS-50 en gång i tiden. Den var höjt och hade däck med grovt mönster o.s.v.
70 cc. , 21 mm. förgasare och 5 växlar.......gick 115 km/t.

Såg ungefär ut så här:

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 aug-10 kl 23:22 »
grova däck ska det vara och cuppinistyre..alt cross styre.. svart blå och crom...
Fjäderfän och kaniner

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 26 aug-10 kl 01:12 »
Jag hade en sån här sportmodell när jag var 15: http://mo-ped.se/zundapp/zu61tfa.htm
Rätt ok men något klumpig, den var ju inte byggd för att lusa fram i 30 knyck.
Så lite trimma blev det väl.
Det hade kommit ny modell med teleskopfjädring när jag fick min begagnade, och det gjorde ju att den kändes lite mossig redan från början.
Enda moppe jag ägt, hittills.
Nej förresten, jag hade en del andra mekobjekt också, men det var inget för vägåka.

kennetshöns

« Svar #7 skrivet: 26 aug-10 kl 03:01 »
Klart Zundapp är det bästa ..

Hade min i nästan 14 år sen Sålde min Pappa den mitt i allt han behövde pengar..

Jag som fick den när jag var 14 och skulle spara den till min dotter blev äldre så det sket sig..
Så det känns trist...

kanka

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 26 aug-10 kl 06:40 »
Hade en Zundapp Mustang, och då jag var väldigt liten 44kg blev jag så retad - Var ska den där med dig då?
När vi åkte in till nåt samhälle gömde jag alltid mopeden utanför och gick sista biten. Blev ju terrad f.ör att man var tjej på moppe också.

Nu har jag en modernare moppe  ;)
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 26 aug-10 kl 07:33 »
Jo du Kanka jag hade också Zyndapp !!
Den blev stulen två ggr sista ggn fik jag den inte tillbaka.
Ponera att detta var på 60-talet då körde inga tjejer Zyndapp.
Kul var det. :D
Tog en sväng på EU moppen nu i sommar tanten har lagt av sig.
Skriver bara tur att man har fötter som landningställ ;D
Hedemorahöns

vargahagen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 aug-10 kl 19:23 »
är är en zundappare till,vart finns grejjerna? grimbart!

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 aug-10 kl 19:41 »
Jag köpte mig en KS50 -76 när jag var 16. På vägen hem från säljaren blev jag tagen av polisen för trim. Fick ställa mopeden och åka bil hem. Dagen efter när jag skulle hämta den med släpkärra var den stulen  :P

Jag fick tillbaka den så småningom, och började trimma på riktigt. 70cc köpte jag, och gubben i mopedbutiken bara skakade på huvudet åt mig. Mopeden lät som en cross, och jag var kung. Allting gick dock sönder, vevlagrena var så dåliga att kolven tog i toppen och bankade fast kolvringen som satt bara ett par millimeter från överkanten på den kolven. Växellådan fick jag aldrig någon ordning på, man fick leta länge varje gång man skulle växla. Motorfästena var skeva så motorn hängde snett, så den slet drev och dom var svindyra till zündapp.

Till slut krockade jag med en motorcykelåkande kompis som kom från andra hållet på en en liten, smal grusväg med buskar på sidorna. Den dagen lärde vi oss båda att använda hjälm, men mopeden blev aldrig bra igen efter det. Motorn sålde jag till slut, men annars finns nog det mesta kvar om någon vill köpa pissbilligt.

Efter det skaffade jag en invalidmoped i stället, och då var man kung igen  ;D

Tapio

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 26 aug-10 kl 20:34 »
Halaj!

Hade en Zündapp KS 50 –81 när jag var 15. Minns att man kunde göra stoppies med den.
En kort tid hade jag en KS 125 motor i den. 70:ans motor med 78:ans cylinder, topp och kylare. Så lossade en kugg på treans växels drevpar där i dragkilslådan.
Farsan fick nys om att jag hade bytt bort originalmotorn på den nya moppen mot 125motorn, och blev helt vansinnig. Byte tillbaka fort som attan. Lika bra det. Men kul var det. Ett tag.
Sen köpte jag en Monark TS 125.

//T

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 26 aug-10 kl 21:11 »
är är en zundappare till,vart finns grejjerna? grimbart!
gbg
Fjäderfän och kaniner

Misse

• nr 9424
« Svar #14 skrivet: 31 jul-12 kl 05:40 »
Igår körde jag min snåltrimmade Zd 30  Från -78.  Inte kört den på lääääänge men hoppade igång bums o:)
Kuligt!!

Nån som vet vad det är för modell?  Såldes inte många i sverige..

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

oscar97

• Dvärg New Hampshire
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 23 nov-12 kl 20:34 »
Zundapp och Kreidler går att trimma nått så in i H*****e ;)
Men själv kör jag Puch Dakota , Puch Florida , Husqvarna/Crescent och cyclemaster  8)

/ Oscar
..

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 nov-12 kl 20:46 »
En kompis hade en Kreidler som han fick av en bekant. Det tog flera år innan han ens kom på vad det var för fabrikat, de är inte direkt vanliga ;D Men lättrimmad var den helt klart

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser