Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Toa och avloppslösning för villavagn/husvagn/barack?  (läst 8429 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Toa och avloppslösning för villavagn/husvagn/barack?
« skrivet: 23 aug-10 kl 23:45 »
Vi går (efter att ha blivit inspirerade av Lilla Zoo som bor i husvagn i närheten av oss) i tankarna att köpa en bit mark och ställa en villavagn på. Men hur löser man detta med toa och avlopp? Min man vägrar att ha utedass. Han vill ha en "rikti toa" i porslin och med vattenspolning, eller åtminstone en porslinstoa, men det får inte lukta eller se äckligt ut. Han vill att det som syns och känns skall vara som en vanlig toalett. Går det att lösa på ett billigt sätt? Har läst lite om olika tankar och sånt, och allt verkar hemskt dyrt.... Någon som har någon egen liten lösning eller idé att dela med sig av?

Och det vanliga vattnet (disk/tvätt/hanfat) kan det hällas ut på ens tomt om man bara använder ekologiska och miljömärkta rengöringmedel? Eller måste man ha någon form av avlopp? Det har man väl inte i sommarstugor och sånt?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Toa och avloppslösning för villavagn/husvagn/barack?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-10 kl 04:33 »
Vad är det för en fjolle...en femliters t-spritdunk med lock att pissa i och en hink för tvåan duger kalasbra åt en redig karl.

Vilse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 aug-10 kl 05:29 »
Vad är det för en fjolle...en femliters t-spritdunk med lock att pissa i och en hink för tvåan duger kalasbra åt en redig karl.

Håller med dej!
Jag planerar att ha hink med mej i eventuellt fordon som foersta bostad.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 aug-10 kl 11:12 »
Ja, det kan man ju tycka - men nu är det så... och jag är väl inte den som känner att det skulle vara jättekul att gå ut på ett dass mitt i vintern när man har mens... Har bott med dass och det går jättebra tycker jag, men inte när man har mens... Då är det skönt att ha en vanlig toa med handfat, vatten etc. Fast jag skulle kunna ha dass ändå - fördelarna med att bo som tanken är överväger den lilla nackdelen.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

vargahagen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 aug-10 kl 18:35 »
jag bajsar i en spann i fårahuset sen lägger ja skiten på en särskild kompost som sen ska göda bärbuskar och frukt träd med, pinkar gör ja lite varstans där gödning behövs,när det regnar så har ja med en pinkedunk :) se det inte som "skit" utan som värdefull näring till växter mm det är min mening i denna skitfråga :-[

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 aug-10 kl 22:15 »
Ja, det är ett bra sätt att se det tycker jag också. Min man har lite svårare för det... Han är liksom inte inne på den här naturliga och självhushållande banan - det är jag som står för det i familjen.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 25 aug-10 kl 14:23 »
Nä, men allvarligt så känner jag inte till någon passande toalett i porslin.
För en med vattenspolning är ju inte aktuellt om det saknas avlopp.
Det närmaste jag kan komma på är nånting sånt här, en separerande toalett som kompletteras med en latrinkompost utomhus:
http://www.separett.se/default.asp?id=1206&ptid=1081
Beträffande vatten för tvätt, disk och liknande, så har jag för mig att om det inte finns brunn eller tappvattenkran på tomten, så behövs heller inget avlopp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 2 användare (1 dolda)
KJE

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser