Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klädmönster  (läst 4931 gånger)

malines

• Gäst
klädmönster
« skrivet: 20 aug-10 kl 16:50 »
Halloj!

Skulle vilja sy mig en 1910-talsmundering, och en 1850-tals. Ngn som har bra mönster (till en kvinnokropp)?

Febe

• Småland
SV: klädmönster
« Svar #1 skrivet: 12 sep-10 kl 13:03 »
Jag skulle rekomendera boken "Patterns of Fashion" som har mönster, visserligen får man skala upp dem så de passar men det finns från många olika historiska perioder.

malines

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 sep-10 kl 20:58 »
Tack! Men jag gissar att modet skiljer sig lite mellan olika länder? Och det låter som en brittisk/amerikansk bok?

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 sep-10 kl 21:04 »
Halloj!

Skulle vilja sy mig en 1910-talsmundering, och en 1850-tals. Ngn som har bra mönster (till en kvinnokropp)?
Modet skiljer sig socio-ekonomiskt, geografiskt,åldersmässigt med. googla o precisera  ; :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 sep-10 kl 10:28 »
Hör med Allmogemarknaden i Jönköping den finns som länk på Jönköpingskommuns hemsida. De har 1850 tals mönster som de säkert kan förmedla på något sätt. Annars står det väl under turist och evenemang i Jönköping. Det var Allmogemarknad där i söndags den 12 sep, ett stort välbesökt arrangemang. Alla varmt välkomna dit nästa år.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Lucy

• Ett skogstroll i Tallinn
    • Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 10 okt-10 kl 17:55 »
Jamtli hade väldigt bra mönster från förra sekelskiftet, det var lite ny medelklass,  typ "prästfru" "lärarinna", men jag vet inte var man får tag på dem. Sätergläntan eller hemslöjden kanske, eller kontakta Jamtli.

malines

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 okt-10 kl 09:38 »
Tack! :)

Smultronbarn

« Svar #7 skrivet: 14 okt-10 kl 00:11 »
Jag vill också tipsa om historiska mönster från Butterick. Finns att köpa i välsorterade tygaffärer.

Ett annat tips är att glutta lite på "bygdedräkterna" också. Beror ju på som sagts innan vilket stånd/vilken klass/vilken nivå du vill lägga dig på.

Sen vet jag inte om Kulturnät Sverige (kultur.nu) kan ha några bra länkar, men det finns till bla museer. Kanske finns det också nån historisk förening du kan kontakta?

Hur som helst: lycka till!  :) Vill gärna se resultatet sen, för det låter så spännande!

Visigot

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 02 nov-10 kl 11:01 »
M.E.J. - om du får tag i något bra mönster får du gärna dela med dig av det. Skulle så gärna vilja ha nåt liknande som du beskriver.
Lycka till.
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Zhunee

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 06 nov-10 kl 15:20 »
Lite sent kanske, men ta en titt på www.trulyvictorian.com

Smultronbarn

« Svar #10 skrivet: 23 mar-11 kl 14:52 »
Harkar på föregående tips lite.

Kanske Jane Austen Centre i Bath kan ha något av intresse? Titta i deras Gift Shop under tex dress patterns, costume och regency wedding. Visserligen lite för tidiga möster för det du söker men ville tips ändå.  :)

http://www.janeausten.co.uk/

Kolla också Anne på Grönkulla-sidorna, en till museet och en till ett litterärt sällskap. De kan kanske ha lite tips och ligger kanske mer rätt i tiden för de kläder du söker:

http://lucymaudmontgomery.ca/

http://www.lmmontgomery.ca/

Fortfarande nyfiken! Hur har det gått för dig med kläder och mönster? Är det svårt att hitta rätt sorts tyger/material?

« Senast ändrad: 23 mar-11 kl 14:58 av Smultronbarn »

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser