Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga växthus o uteplats  (läst 3751 gånger)

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Bygga växthus o uteplats
« skrivet: 28 maj-06 kl 00:32 »
Hej.

Jag hade tänkt bygga mitt första hus. Ett växthus om 5x4,5 m. Vid detta en uteplats med 3 väggar och en öppen vägg mot söder (oxå 5x4,5 m). Det blir som en byggnad om 5x9 m som skall kunna konverteras till fritidshus e. t. c. utan större besvär. Väggbandet hamnar på 2,5 m.

Jag har några frågor:
Hur behandlar man trallvirket på uteplatsen? Tjära? Linolja?
Byggnaden ska ställas på "plintar" av natursten. Vad bör jag ha för dimensioner på syllen, och hur tätt mellan stenarna?

Tacksam för tips...
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Bygga växthus o uteplats
« Svar #1 skrivet: 31 maj-06 kl 16:56 »
Fyra syllar på 4X4 tum borde räcka. Jag skulle plinta med fem stenar under varje syll, 20 plint totalt.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

PowerMizer

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 01 jun-06 kl 09:34 »
Hej!

Hmmm... Där ser man hur enkelt det blir med nån som kan!! Det är ju ett projekt som förmodligen kommer att ta ett tag, men jag håller på att såga nu så det är ju viktigt att veta.

Jag var in på färgaffären och snackade runt om färger och oljor.
Det blir nog tjära på syllarna och linolja och terpentin i omgångar på trallvirket. Fasaden blir vanlig rödmull (Falu röd slamfärg).
Knutarna får nog vara vita med vanlig äkta linoljefärg.

Detta är mina tankar just nu.
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 01 jun-06 kl 16:42 »
Hej!

Hmmm... Där ser man hur enkelt det blir med nån som kan!! Det är ju ett projekt som förmodligen kommer att ta ett tag, men jag håller på att såga nu så det är ju viktigt att veta.

Jag var in på färgaffären och snackade runt om färger och oljor.
Det blir nog tjära på syllarna och linolja och terpentin i omgångar på trallvirket. Fasaden blir vanlig rödmull (Falu röd slamfärg).
Knutarna får nog vara vita med vanlig äkta linoljefärg.

Detta är mina tankar just nu.
/P
Låter bra, resultatet blir oftast bäst om man skyndar långsamt ;).

Ett litet råd. Lägg ett par skivor tjock takpapp mellan sten och syll så håller de betydligt längre än om de ligger dikt an.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 jun-06 kl 21:20 »
Det blir väl inte så väldigt stor tyngd på byggnaden förrän den är förvandlad till ett extrarum, nån gång i framtiden. Dimensionera plintarna efter det, till frosfritt djup och gärna bredare i botten än uppe, så hålles de på plats. Finns inte passande stora stenar, kan mindre muras ihop.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

PowerMizer

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 04 jun-06 kl 20:22 »
Hej!

Tack för alla tips och all hjälp! :)

Näe, vikten består nog mest av snötyngden på vårvintern. Det kan ju bli nån dryg meter... Det finns ju iofs snöskyfflar, men det _ska_ ju helst klara den tyngden.

Detta med plintar får jag nog se.. Frostfritt är ju nere på 2,50! Jag kanske får hit en grävare, och då är det ju okej, men annars blir det nog "torpargrund".

Som sagt; Tack!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

hasteus

« Svar #6 skrivet: 20 jun-06 kl 21:42 »
Trallen

... skulle jag använda "Båtsmörjan" (Roslagsmahogny) till, finns en fantastiskt bra ifrån www.claessons.com, vacker och torkar in nästan omedelbart trots att den innehåller rå linolja, den är till för vackra träbåtar men jag använder den för nästan all träskydd som ej skalll målas etc  

Finns även bryggsmörja för halva priset (vanlig tjära istället för dalbränd) men den är mörkare, den kan med fördel målas över med falu rödfärg, haft den på ladan och komposten bla  :-)

PowerMizer

• Lappland
« Svar #7 skrivet: 21 jun-06 kl 08:23 »
Hej!

Tack för det!
Jag har inte hunnit kolla upp detta, men det låter ju högintressant. Kan man köra med nått mera naturligt som ändå håller bra så känns det bra...

Fråga 2:
Kan man slipa bort lacken på mahognyekan och kladda på Roslagsmahogny på den också?? Vi har haft bryderier över båten i 2 år, så den ligger på bockar i "gapasjulet". Den tar tydligen in vatten, lacken har småsprickor och dom säger att man bör knacka ihop kopparnitarna, men jag har inte kunskapen så därför har jag dragit på all renovering. Barnen vill ju ut på sjön så det är väl dax nu....

Det jag har lust med är att slippa en lack som håller fukten bakom lackskiktet och istället kladda på nån olja som man bättrar varje vår.

Tack för nu.
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

hasteus

« Svar #8 skrivet: 13 jul-06 kl 22:25 »
Oj, utgår från det men jag kan inget om träbåtar, men namnet Roslagsmahogny kommer ju från träbåtarnas tid...

Hur man slipar bort lack och vad man bör tänka på då lämnar jag dock fritt..... Kolla med någon träbåtscommunity eller fråga Classons, över halva butiken är fylld med "träbåtsprylar" och resten med byggnadsvård...  väl värt ett besök, dom finns i Göteborgs hamnområde ...

Lycka till :D
----

Claessons Trätjära AB, Post & besöksadress:
Järnmalmsgatan 5
417 07 Göteborg

Tel: 031-7114287
Fax: 031-7110494

PowerMizer

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 16 jul-06 kl 13:32 »
Tja!

Hmmmm... Nu har det hamnat ett pumphusbygge överst på prio-listan... Varför är det alltid så? *skratt*

Båten ligger still, men grundläggning av pumphus och växthus ska påbörjas denna vecka. Det fattas några traktorvagnar grus, ett gäng lecasten och mera bevattning så att marken sätter sej.

Jag tackar för alla tips för båtar o hus!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare (1 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser