Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hagar och hagstolp  (läst 5601 gånger)

kirin

• Västerbotten
Hagar och hagstolp
« skrivet: 20 aug-10 kl 10:59 »
Har lite fler frågor inför mitt lösdriftsbygge. Nu handlar det om hagen.
Jag hittade en hög med gammalt hässjevirke som ligger i en loge till ingen användning.
Så funderar på om det är värt att kapa till dem och göra hagstolp av dem, och vad ska man i såna fall impregnera stolpen med?
Det är vinterhagen det är fokus på nu. Vad ska man satsa på för stängsel, det blir el, men ska man satsa på band eller rep? Tips?
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

kråktorparn

SV: Hagar och hagstolp
« Svar #1 skrivet: 20 aug-10 kl 18:11 »
Det är bara tryckimpregnerat som gäller. Mina stolpar har stått i 25 år. Hässjevirke kan du vara glad om de håller i 2 år. Bättre att elda med dem i stället.

Tryckta stolpar kostar 24kr st här. Det blir inte 1 kr året ens.

Vi föredrar band före rep. Band går av om en häst fastnar i det. Rep kan orsaka svåra skador
om det fastnar runt ett ben.

Körven

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 24 aug-10 kl 09:46 »

Jovisst går det att andvända gammla hässjestörar.Gör en blandning av Disel och spillolja har du gammal tjära så pytsa i det också och inpregnera stolparna,då kommer dom att hålla längre,samt till ett billigt pris.
Har du tillgång till en bänksåg eller annan såg,så blir det enklare att såga en spets i stället för att andvända yxa,vilket du kommer att märka.

När du vässat stolparna så ställ dom i blandningen i ett dygn, så att det täcker mer än vad du tänkt slå ner dom i backen,sedan så smetar du in resten också. Nu reagerar naturligtvis miljövänner på att andvända disel och spillolja,men man kan bara konstatera att tryckinpregnerade stolpar är inte heller någon hälsokur för moderjord.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 24 aug-10 kl 17:07 »
Disel o spillolja använder jag inte av förklarliga skäl .Endel granstörar kan bli långlivade men jag skulle köpa inpregnerat. Om du ändå skall använda dom går det bra att spetsa med motorsåg en håller stolpen på ett stöd lagomt högt att såga,den skall vara ca 1 fot lägre i toppen ,såga 5 skär .

bo_i_dala

« Svar #4 skrivet: 26 aug-10 kl 09:50 »
Hej!

citat:
 Disel och spillolja har du gammal tjära så pytsa i det också och inpregnera stolparna,då kommer dom att hålla längre,samt till ett billigt pris.
slut citat
Inte miljövänligt!!

Om det är miljövänlig du vill vara köp stolp av kärnek- lite dyrare!
Tryckimpregnade- ca 24-30 per stolpe (är ganska OK)
Diesel o olja- förkastligt!
MVH

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 aug-10 kl 12:18 »
Jag har funderat lite på detta. Vad är egentligen värst för miljön, oljebaserade hemmablandningar eller koppar? Personligen tror jag snarast att oljeblandningen är för lite giftig för att vara effektiv.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 26 aug-10 kl 12:41 »
Håller med kråktorparn, meningslöst att slaska med diverse oljor på gamla hässjestörar, dom ruttnar av på nolltid ändå.
För permanenta fållor behövs bättre grejer.
Ev kan man ha långa avstånd mellan tryckimpregnerade stolpar och använda kapade hässjestörar mellan stolparna för stabilisering av elbanden.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #7 skrivet: 26 aug-10 kl 21:49 »
Har lite fler frågor inför mitt lösdriftsbygge. Nu handlar det om hagen.
Jag hittade en hög med gammalt hässjevirke som ligger i en loge till ingen användning.
Så funderar på om det är värt att kapa till dem och göra hagstolp av dem, och vad ska man i såna fall impregnera stolpen med?
Det är vinterhagen det är fokus på nu. Vad ska man satsa på för stängsel, det blir el, men ska man satsa på band eller rep? Tips?

Jag avråder dig från att använda hässjvirke till din vinterhage.

Din hage ska hålla för en lösdriftsflock att hålla inne och annat som ska hållas ute, det är mörkt under vintern, det kan snöstorma, regna och hagla. Att bygga billigt kan kosta väldigt, väldigt dyrt till slut.

Lycka till/Mánadis

PS Jag kommer använda orange tråd i vinterhagen för det ska visst hålla bort älg. Ett par tips i övrigt är att stängsla tätt eftersom det kan bli brådis om en stolpe går sönder; då måste hagen hålla ändå, samt att ha ett gäng distansisolatorer redo ifall det blir extremt mycket snö och du måste lägga en tråd till över stolparna
« Senast ändrad: 26 aug-10 kl 21:53 av Mánadis »
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 aug-10 kl 22:09 »
Jag avråder dig från att använda hässjvirke till din vinterhage.

Din hage ska hålla för en lösdriftsflock att hålla inne och annat som ska hållas ute, det är mörkt under vintern, det kan snöstorma, regna och hagla. Att bygga billigt kan kosta väldigt, väldigt dyrt till slut.

Lycka till/Mánadis

PS Jag kommer använda orange tråd i vinterhagen för det ska visst hålla bort älg. Ett par tips i övrigt är att stängsla tätt eftersom det kan bli brådis om en stolpe går sönder; då måste hagen hålla ändå, samt att ha ett gäng distansisolatorer redo ifall det blir extremt mycket snö och du måste lägga en tråd till över stolparna
strunt vad ja vet så är älgen färg blid men kan ha fel  vadet anbelangar tråden så är det bättre med blank tråd för led egen skapernas skull

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 aug-10 kl 22:13 »
 slaska hit och dit ja har huget stängsel stolp av asp och den har hålle i 6 år hit ils  bakad och torkas samt sved
« Senast ändrad: 27 aug-10 kl 12:44 av pålle »

Körven

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 27 aug-10 kl 08:56 »
Om du inte skall andvända hässestörarna,så är det bättre att köpa ett stängsel av plast.Då slipper du både underhåll och eltrådar,man har allt i ett.Det ger även ett propert intryck,och iliminerar skaderisken betydligt,i jämnförelse med störar och eltrådar.
Det är sådana staket proffsen andvänder.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #11 skrivet: 27 aug-10 kl 09:01 »
strunt vad ja vet så är älgen färg blid men kan ha fel  vadet anbelangar tråden så är det bättre med blank tråd för led egen skapernas skull

Och vad jag vet undviker älg orange tråd. Skoteråkare undviker också orange tråd, vilket är bra. Ja, "blank" tråd har bättre ledegenskaper, det är ett faktum. Den orange tråden jag använder är mycket lättare för en reumatiker att sätta upp.

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 aug-10 kl 12:47 »
Och vad jag vet undviker älg orange tråd. Skoteråkare undviker också orange tråd, vilket är bra. Ja, "blank" tråd har bättre ledegenskaper, det är ett faktum. Den orange tråden jag använder är mycket lättare för en reumatiker att sätta upp.
vad har skoter åkare i en häst hage att göra?  va det gäller tråde och att se så blir ju frågan var för se dom in te älgägare då som lyser orans? :P
« Senast ändrad: 27 aug-10 kl 14:01 av pålle »

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #13 skrivet: 27 aug-10 kl 13:44 »
Jag ber TS om ursäkt att jag fick tråden att dra åt fel håll

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 aug-10 kl 14:03 »
Jag ber TS om ursäkt att jag fick tråden att dra åt fel håll
Äss då alla har väll bar olika syn på det hela :)

JBF

• Småland
« Svar #15 skrivet: 27 aug-10 kl 15:06 »
Plaststolpar är ju det fulaste som finns... Usch, ryser av äckel varje gång jag kör förbi en gård med dessa hemska stolpar.
Sätt impregnerad stolp. De behöver inte stå så tätt som hästmänniskor brukar sätta dem  :-X man får ju tänka lite på ekonomin, det är inte stolparna som håller hästen inne, det är strömmen i tråden. 4-5 meter minst mellan stolparna.

Undersökningar visar att hästar (och vilt också??) inte ser vitt så bra, men att de ser brunt och grönt desto bättre. Satsa i så fall på ett snyggt brunt band som du sätter upp snyggt och prydligt. Eller 2,5 millimeters ståltråd, leder alltid strömmen bra, och syns faktiskt bra också. Hästarna lär sig ändå var stängslet går efter en dag eller två.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 aug-10 kl 15:30 »
Inte är plaststolpar så vackra, men för miljön torde de vara svårslagna.

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #17 skrivet: 27 aug-10 kl 18:38 »
Jag har haft hästgård på liten budget under många år.
När du planerar lösdriften såtänk på vilket håll vinden blåser mest från,och markegenskaper.

Mina hästar har en lösdrift så de kan se u över promenadvägen,på sidan har de sin 2solhörna" och jag har preparetat marken så det blir så lite lera som möjligt.Inne i lösdriften är det sandbotten,me dtorv där de kissar mest o så halm.De har en mkt enkel höhäck som fylls md halm o hö,och en isolerad,värmd vattentunna.

Stolp:
tänk  på var de plogar vägen någonstans så de inte kör ner dina stolp.
 jag har ekstolp bla,något jag kan rekommendera då de håller i min sandmark mer än 7 år,vissa upp till 12 år.
annars har jag en blandning av granstolp,någon enstaka hässjestör(helt värdelösa,får bytas sommaren därpå),tryckt stolp(sätts ej vd den bäck vi har).

När det gäller tråd,är det järntråd så skal den kunna gå av/sträckas.Du vill inte ha de skadorna som blir.

anledningen till att man sätter stolp var 3e meter ca är ju ba för att man skall kunan sträcka tråden hårt.Jag har bredaste elbandet överallt,och 140-160 staket pga hingstar.
Dock har jag  staket bara ner till kanske karpusnivå på dem,jaghar en som har lite fladdriga ben och fick en elrepskada hos en fodervärd.det var inget vackert ärr kan jag säga.

Rep tar ju vinden sämre i,band måste man se över varje vecka i mina blåsiga hagar.

Det som är jätteviktigt är elaggregatets styrka och jordningen.

för sakens skull skule jag ändå rekommendera dig att göra/köpa plaststol p som an trycker ner eller bildäck med cement och stolp att ha i nödfall på vintern.
Disability is an attitude

Ptr

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 30 aug-10 kl 11:57 »
Tänk vad alla stirrar sig blinda på hur länge stolparna håller!

Jag sågar numer till stolpar av asp som växer där jag råkar dra staketer. För att få ut fler stolpar av så vänder jag en som är något för grov uppochner. Javist holler de inte lika länge som en inpregnerd. Men de är billiga,och där är ingen transportkostnad. Och tiden tar jag igen på att inte behöv bära dem!

Sen ser jag en fördel som jag ser som vesäntlig! När en sådan stålpe går av så lämnas inga giftiga delar nere i marken. Jag kan med gott samvete spätta hål brevid stumpen och sätta i en ny.

Och ska jag göra en snabblagning så najar jag fast den gamla trasiga stolpen i den nya med en bit blanktråd, eller för all del knyter dit den med lite balsnöre uppe och nere. Är man försiktig och inte viftar i tråden med spettet så går detta utan att man stänger av strömmen. Det blir lite mer spännande så!

Men att göra stängselstolp av härsestakar är ändå helgerån, jodå jag har syndat någon gång. Sånt virke som lämpar sig till detta har idag röjts omkull för att köra skogsmaskinerna på och går i stort sett inte att få tag på. Sätt ut annons om du inte vill ha dem kvar så att de kan komma till nytta istället. Och göra ved av, usch!

Men det var bara mina tankar om det.

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

kirin

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 31 aug-10 kl 21:57 »
Tack för alla tips och idéer! Verkar råda delade meningar som vanligt, kul att höra allas åsikter.
Vi har börjat bygga hage nu och vi provar oss fram. Vi har sågat till en del hässjestolp, inte så många, som vi provar ha som grindstolp och i hörn. Håller de inte så byter vi ut dem nästa säsong. Annars har vi kört med 150cm plaststolp och i skogsdelen är det mindre träd som får agera stolpe. De som hade häst här innan verkar ha gjort samma sak eftersom det finns isolatorer både här och var i skogen...
Tänkte också på det där med färg och vilt, hittade inga helgröna eller helbruna band så jag provar med ett 2 cm bredd vitt band med gröna inslag. Får väl se om de ligger på backen nedtyngda av snö i vinter eller inte. Är det fallet så får man väl lära av sina misstag ;)
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser