Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sultanhöns - tror de två är rasrena men vad är den tredje för något?!  (läst 6142 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Köpte tre kycklingar som sades vara Sultan. Hon jag köpte dem av sa att de var svåra att få tag på? Stämmer det?

Varjefall hoppas jag att de två vita är en tupp och en höna. De är ca 3 månader nu. Och en har större stjärt och blev snabbt större. Det jag antar är en höna har fortfarande inte blivit helt befjädrad och är kal på sina ställen - normalt? (Den är längst fram till höger)

Så till huvudfrågan: kyckling nummer 3 har inte lika många tår som de övriga -tre tror jag det är och är ljusgrå med några mörkare fläckar. Se kycklingen till vänster på bilden nedan. Vad tror ni att det är för ras, troligtvis en blandning av kanske Sultan och?? Glad för idéer  ;D

Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
Frågan är om de alls är rasrena? Sultaner är kritvita med vanlig fjäderskrud. Den till höger är säkert en blandning med Silkes. Den med fläckar ser också ut som korsning då den är "smutsig" och har för lite fjädrar på fötterna och dessutom fel färg.
De är rätt ovanliga men jag har de t.ex.   :)

Bubblaren

• Skåne
Okej - typ ingen rasren  >:(

Förstod ju att det var någon blandning i den smutsgrå till vänster - men den till höger - vad är det som gör att du tror att den har silkes i sig? Vad menar du med "vanlig" fjäderskrud?

Den längst bak har en "slätare" tjockare hätta och längre stjärt och är fullfjädrad. Kanske finns hopp för den?

Varför valde du sultaner? Jag tyckte de såg häftiga ut på bild. Och så uppstod då tillfället att köpa nu då så kallade sultaner. Har du dina frigående? Vet inte riktigt hur jag ska göra med dessa.

Kan jag mejla dig bild när de är ännu större så kanske du kan avgöra om åtminstone någon är rasren? Skickar du ägg? Eller vet du någon i Skåne som har dem?

Tack för att du tog dig en titt!

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder

Förstod ju att det var någon blandning i den smutsgrå till vänster - men den till höger - vad är det som gör att du tror att den har silkes i sig? Vad menar du med "vanlig" fjäderskrud?

Den längst bak har en "slätare" tjockare hätta och längre stjärt och är fullfjädrad. Kanske finns hopp för den?

Varför valde du sultaner? Jag tyckte de såg häftiga ut på bild. Och så uppstod då tillfället att köpa nu då så kallade sultaner. Har du dina frigående? Vet inte riktigt hur jag ska göra med dessa.

Kan jag mejla dig bild när de är ännu större så kanske du kan avgöra om åtminstone någon är rasren? Skickar du ägg? Eller vet du någon i Skåne som har dem?

edn till höger ser ut att ha silke i sig för att den har ingen slät skrud utan det ser ut som silkes.......fjädrarna är som tussar
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Sirpa

• -
Höns och Liljor i min trädgård.

Ronny

• Skåne
Korsningen kan ligga en eller flera generationer bakåt. När man sen får avkomma av dom brukar det avsöjas. Bara för att en av de tre ser ut som en sultan behöver det inte innebära att den är fri från inkorsning.

Ullig/silkig fjäderstruktur som den ena kycklingen har på bilden, behöver inte nödvändigtvis betyda att det är just silkeshöna inkorsad. Fjäderstrukturen förblir sådan även när hönan/tuppen är vuxen. Det är inte som den är sent befjädrad.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland

Visst, maila du bilder. Mina går ute ja, har inga ägg då de ännu är ungdjur. Vet ingen annan som har de men vet att det finns.

Bubblaren

• Skåne
Tack, nu förstår jag vad ni menar med ev inslag av silke i fjäderstrukturen. Har inte tänkt på att den är ullig. Var mest den smutsgrå som jag oroade mig för. Så du Ronny tror att den alltid kommer förbli kal på vissa ställen. En tredjedel nakenhöna typ  :o

Japp jag mejlar gärna nya bilder när de är vuxna till dig Linkoso och kollar med dig nästa år om du har några ägg. Nog faen ska jag ha en äkta sultan när jag nu trott mig köpt det! Blir mer och mer upprörd på denna kvinna som jag köpte av: hon hade haft alla raser som fanns, kläckte kycklingar hela tiden, men sålde höns med löss och kalkben (benkvalstren var bara att de hade fula fötter och hon hade ingen aning om varför de helt plötsligt fick sånt.. Jag fick lära mig ganska snabbt sen vad det var...) och då sålde hon även icke renrasiga. Faverollerna jag köpte ser ju ut att bli just faveroller varje fall med stora helskägg  ;D

Vad lär man sig av detta: jo bara köpa av de som får goda rekommendationer! Och veckor av karantän.

Imorgon kommer en seriös köpare och vill ha min blandrastupp - lycka! Han kan inte mycket men ville mycket. Och lyssnade på alla goda råd. Han skulle överraska sin fru med höns men skulle vad jag kunde tolka köpa 8 vita höns, eftersom säljaren hade fyrahundra höns - så var det nog värphybrider. Jag hade blivit sådär glad om jag var frun. Men min snygge tupp kommer nog göra henne lite glad. Förlåt alla som gillar värphybrider, men hela industrin med dem får mig att må dåligt och äggledarinflammationer verkar jobbigt.

Ronny

• Skåne
Nja, jag menar bara att själva fjädersrukturen är ullig/silkig och att detta inte kommer att förändras under hönans/tuppens livstid. Den kan ju i och för sig vara sent befjädrad för det. Det är olika arvsanlag som styr. Av bilden att döma kommer inte halsen att bli naken.

En vild gissning är att den gråaktige är en tupp och de två andra är hönor. Kammen syns visserligen inte på bilden, men slöret ser större och rödare ut på den vänsta.

Även om de här hönsen inte är vad de sålts för, så är de ju verkligen "coola" och säkert stärkta av tillkomna gener. Sultan är en gammal hårding som överlevt i olika länder i århundraden. Skulle jag startat en blandrasflock, så varför inte? Fast då hade jag nog inte satsat på den högra. I vilket fall som helst tror jag det vore en bättre start än med 8 utvärpta hybrider.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jennyt

• Västergötland
Om du inte vill ha dem själv..... försö sälja av dem till mannen med blandrastuppen..... det borde ju vara ett roligt vitt inslag i deras flock ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Bubblaren

• Skåne
Ha ha ja jag kanske skulle lura på dem på honom. Men visst - de ser coola ut ändå trots att de inte är vad de skulle vara. Nu ringde han ju förstås idag och ville ha godkänt av grannen först att få ha tupp. Han hade bara en granne och bodde på 1500 kvadrat så vad jag vet så måste han väl inte ha grannarnas godkännande om han inte bor i ett bostadsområde..? Men sen är det ju förstås sjysst att ha en glad och nöjd granne. Så jag får hoppas att grannfrun säger ja... Herregud en tupp. Här har jag haft 15 galandes i sommar med massor av grannar runt mig. De är goa grannar det. Mutar dem med ägg..

Tack Ronny för din analys. Dock tror jag att den vita längst bak är tupp då han fightas lite ibland med sin kompis Faverolletuppen. Men sen har jag vithättehönor som gett de efterhängsna ungtupparna stryk  >:D så jag utgår inte från att de är tuppar bara för de "tuppar" sig...

Ha en skön dag! Här i Skåne skiner solen och det är över 20 grader. Gott det.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby

Japp jag mejlar gärna nya bilder när de är vuxna till dig Linkoso

Jag har inte bett om några bilder? :P ;D Har inte ens skrivit i tråden förrän nu. ::) Det var Linslus som ville ha bilder och som själv har Sultander. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
Jag har idag hämtat hem 4 djur till. Helt obesläktat med mina.  :D   

Bubblaren

• Skåne
Jag har inte bett om några bilder? :P ;D Har inte ens skrivit i tråden förrän nu. ::) Det var Linslus som ville ha bilder och som själv har Sultander. ;D

Oj, råkade blanda ihop er! Lovar att inte skicka bilder till dig  :D.
Men du har Appenzeller, eller hur? Såg att du skickar ägg på din webb. Väldigt informativ sida för resten. Jätteintressant med infon om alla äggkoder. Vet du någon i Skåne som också har Appenzeller? Guldfärgad hade varit trevligt inslag i min nu väldigt svart-vita flock. Förstått att de värper bra.

Bubblaren

• Skåne
Jag har idag hämtat hem 4 djur till. Helt obesläktat med mina.  :D

Fler sultaner?
Var snabbt inne på din webbsida. Härliga färger du hade på hönsen. Har till exempel aldrig sett mer än gula och svarta Orpington innan. Och så fina färger på Silkeshönsen med. Men jag har aldrig varit på en utställning. Där kanske man får se det mesta..

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
Den längst bak på bilden är säkert en höna. 
Välkommen till Huseby Bruk den 2-3 oktober så får du se massor av olika raser och färger av många sorters fjäderfä. Förra året var det 440 djur anmälda.   :D

gernsö

• Skåne
bubblaren- om du vill ha en appenzeller tupp så har jag en du kan ta, han följde med ett paket jag fick och jag ville inte slakta honom, han är så himla snygg.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Bubblaren

• Skåne
bubblaren- om du vill ha en appenzeller tupp så har jag en du kan ta, han följde med ett paket jag fick och jag ville inte slakta honom, han är så himla snygg.....

Oj - känns lite fel ordning bara. Har såå många tuppar just nu. Skulle vilja börja med hönsen först... och gärna guldfärgade...men det kanske är stört omöjligt att få tag på?

Tuppen-Sven

• Västergötland
Haha.. Nu kommer jag lite lagom sent här.. Ca 2 år bara  o:).. Men För ett antal år sedan, korsade man in Silkes och Paduan i utställnings Sultaner för att få bättre hätta,. skägg och benbefjädring, som sagt så kan detta komma upp i flera generationer senare.

Sultan finns i 2 godkända färger (Vit och Svart). Men det kan komma fler färger, pga inkorsningarna!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
En vän till mig som har Sultaner av utställningskvalité i både svart och vitt får ca 1 silkesbefjärad på 50 :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser