Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippning ??  (läst 1434 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
Klippning ??
« skrivet: 18 aug-10 kl 22:56 »
Har 3 bagglamm som jag tänkt slakta i höst, men vill behålla skinnet för tillredning. Jag tycker nu att det börjar bli lite långa i pälsen men ska de klippas innan slakt och skinnberedning?

vallhunden

• Västergötland
SV: Klippning ??
« Svar #1 skrivet: 19 aug-10 kl 13:31 »
Nu vet jag inte vad det är för ras på dina lamm, men jag klipper aldrig mina Gotlandslamm innan slakten/beredningen! Det vore att förstöra ett gott skinn...
Du får ju tänka efter vilken längd du vill ha på ullen på dina skinn och handla därefter.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 19 aug-10 kl 17:04 »
Nu vet jag inte vad det är för ras på dina lamm, men jag klipper aldrig mina Gotlandslamm innan slakten/beredningen! Det vore att förstöra ett gott skinn...
Du får ju tänka efter vilken längd du vill ha på ullen på dina skinn och handla därefter.

Jag har gotlansfår jag med. Då klipper jag inte dem innan slakt, men klipper du tacklammen som du sparar nu i höst ?

Lia-Ia

« Svar #3 skrivet: 19 aug-10 kl 23:03 »
Jag klipper alla tacklamm som jag sparar tillsammans med övriga tackor på hösten, fin ull får man av dom!

Förra året klippte jag även två slaktlamm som jag tyckte var risiga i ullen, men man måste låta det gå ganska lång tid mellan klippning och slakt, förra året tror jag att det var 11 veckor och då blev skinnen beredda till 18mm, men dom blev väldigt fina.

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser