Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare som tagit sig vatten över huvudet?  (läst 4187 gånger)

flax

• Halland
Nybörjare som tagit sig vatten över huvudet?
« skrivet: 18 aug-10 kl 21:27 »
Hej alla fårproffs!

Nu har jag visst börjat i fel ände! Fick för mig att får skulle vara ett bra tillskott på gården, dels som beteshjälp, dels som trevligt sällskap.
I stället för att ta reda på fakta så gör jag i ordning ett fint utrymme inne i en av ladorna, åker till en bekant som har får, förälskar mig i tre flasklamm och köper dessa!

Nu driver dom mig till vansinne genom att krypa under eltråden (4 st!) för att få vara med familjen!! >:D
tyvärr fick dom ibland vara i trädgården med oss - stort misstag!  :-[

Vad sjutton ska jag göra med dessa ursöta, tillgivna Gotlandslamm, som inte alls blev som jag tänkt mig....? 
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Nybörjare som tagit sig vatten över huvudet?
« Svar #1 skrivet: 18 aug-10 kl 21:29 »
Sätt fårnät så kommer de inte ut och lär dig leva med tillgivna får  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 18 aug-10 kl 21:33 »
eller hägna in trädgården o låt dom vara med  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 aug-10 kl 21:35 »
Eller som någon sa här på forumet en gång: Gnid in dom i salt, vitlök och rosmarin och sätt in dom i ugnen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

arivle

• Halland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-10 kl 21:38 »
dom kanske har så mkt ull så dom inte känner ;) tror också det funkar med nät..
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 18 aug-10 kl 22:02 »
Jag kör åtta trådar till mina får, det håller lamm och vuxna djur på rätt sida och staketet. Ja det har gjort det hitills iaf. Det är väldigt tätt och tar ju lite tid att sätta upp men för mig är det värt det.
Hade förra året några flasklamm som var väldit tillgivna och hade vanligt fårnät till dem, det var rena eländet. Så fort de såg mig så ville de ut och då tryckte de huvudena genom nätet och tog sats. De kom ju ingenstans men de kämpade i en hel evighet och nätet buktade sig utåt och på mitten mellan stolparna blev det lägre med tiden. Där gick det bra att klättra över till slut. Sen när de blev större så kom de ju in i öglorna men inte tilbaka. Mao fastnade hela bunten och de blev ett himla liv.
Så mer eltrådar är ett hett tips, då kommer de inte igenom utan att få ström i ansiktet. Där är de ju känsligare än där det finns mer ull.

flax

• Halland
« Svar #6 skrivet: 18 aug-10 kl 23:09 »
Okej, åtta trådar alltså..men när gräset växer upp mot den nedersta, tappar du inte elen då?
Skulle önska att tråd funkar, för det är enklast för oss..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 18 aug-10 kl 23:12 »
har du ett starkt aggregat så bränner det av gräset .
Du kan oxå ha jord varannan tråd då får dom en jättestöt om dom nuddar en med jord o en med el sammtidigt .Ju mera jordspett desto bättre el i trådarna gäller alltid .
Vi har 6 jordspett till hästarna o elen är läskigt stark nu .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

flax

• Halland
« Svar #8 skrivet: 18 aug-10 kl 23:19 »
Oj, nu börjar det bli för avancerat för mig...jag får kalla in min handyman i morgon...se om han kan tolka denna grekiska! ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 18 aug-10 kl 23:20 »
inte avancerat ju *S*

JBF

• Småland
« Svar #10 skrivet: 19 aug-10 kl 07:28 »
Ja, dra ett par extra eltrådar, men istället för att koppla dem till de andra eltrådarna (så att de blir strömförande, så kopplar du dem till aggregatets jorduttag. När fåret går emot en eltråd och en jordtråd får de en smäll av Guds nåd... Vad har ni för jordspett? Om det är ett rostigt armeringsjärn: byt ut det till galvade rör el. annat galvat och slå ner flera stycken.. Fler än du tror brukar det gå åt.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

flax

• Halland
« Svar #11 skrivet: 19 aug-10 kl 09:16 »
Eller som någon sa här på forumet en gång: Gnid in dom i salt, vitlök och rosmarin och sätt in dom i ugnen.

;D ;D ;D
Lutar åt ditt föslag....men dom måste nog växa till sig lite....

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 19 aug-10 kl 11:46 »
Jag trimmar rent under de lägsta trådarna innan jag sätter upp dem,nu har jag inte något jätte långt stängsel men även om gräset går uppemot så håller det bra ström iallafall.Ser jag något parti där det är mycket gräs repar jag bort det allt eftersom. Däremot har fulingarna lärt sig att när matte är i hagen, ja då är det ingen ström i staketet så då är de hur kaxiga som helst. Ingen går ut men de lutar sig gärna mot trådarna och det ser jag aldrig annars. Smarta djur!

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 19 aug-10 kl 13:54 »
Jag kör åtta trådar till mina får, det håller lamm och vuxna djur på rätt sida och staketet. Ja det har gjort det hitills iaf. Det är väldigt tätt och tar ju lite tid att sätta upp men för mig är det värt det.
Hade förra året några flasklamm som var väldit tillgivna och hade vanligt fårnät till dem, det var rena eländet. Så fort de såg mig så ville de ut och då tryckte de huvudena genom nätet och tog sats. De kom ju ingenstans men de kämpade i en hel evighet och nätet buktade sig utåt och på mitten mellan stolparna blev det lägre med tiden. Där gick det bra att klättra över till slut. Sen när de blev större så kom de ju in i öglorna men inte tilbaka. Mao fastnade hela bunten och de blev ett himla liv.
Så mer eltrådar är ett hett tips, då kommer de inte igenom utan att få ström i ansiktet. Där är de ju känsligare än där det finns mer ull.
8 trådar!!!  :o :o
då måste det ju vara både enklare och billigare med lammnät och lite tätare mellan stolparna, eller..?
är det stor hage, dvs lång sträcka stängsel så lär det ju gå åt ett mindre kärnkraftverk till aggregat om man ska ha bra "kräm" i stängslet, alternativt att man fördelar upp trådarna mellan flera aggregat..

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 19 aug-10 kl 14:18 »
alternativt att man fördelar upp trådarna mellan flera aggregat..
Vilket inte är tillåtet  (:) ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

samaka

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 19 aug-10 kl 14:41 »
Förmodligen räcker det om du, under en inlärningsperiod, sätter lammen i en hage med tätt mellan trådarna (så de kommer åt med huvudet), helst en väldigt liten hage med rejält med ström. Sen bör de ska fatta vad ont det göra att komma åt den där hemska tråden och du kan köra med befintligt antal trådar i dina nuvarande hagar. Bara de inte är hoppfår så ska det nog gå att reda ut, ska du se!

Agustiflora

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 14 sep-10 kl 20:39 »
Vi kör med fyra eltrådar och ett lite starkare aggregat. Har du tillgång till minst två hagar kan du på försommaren spruta med ogräsmedel under trådlinjen minst en vecka innan du släpper dem i den hagen. Karenstiden kan kanske variera mellan olika medel, men det vi använder är ofarligt efter en vecka. Då får du ingen uppväxt i tråden under hela sommaren och slipper slita med trimmer eller dyligt.

JBF

• Småland
« Svar #17 skrivet: 14 sep-10 kl 20:48 »
Vi kör med fyra eltrådar och ett lite starkare aggregat. Har du tillgång till minst två hagar kan du på försommaren spruta med ogräsmedel under trådlinjen minst en vecka innan du släpper dem i den hagen. Karenstiden kan kanske variera mellan olika medel, men det vi använder är ofarligt efter en vecka. Då får du ingen uppväxt i tråden under hela sommaren och slipper slita med trimmer eller dyligt.
Vad onödigt med bekämpningsmedel. Jag har ett aggregat med 16,9 J i laddenergi, och jag går med trimmer en gång under försommaren, sen bränner aggregatet bort det mesta efteråt.

Lie går också bra, man behöver inte få bort vartenda grässtrå utan man kan nöja sig med att det mesta mejas ner under tråden.

flax

• Halland
« Svar #18 skrivet: 14 sep-10 kl 21:21 »
Oj, tråden fortfarande igång... Jag sålde fåren!  :-[De kom till ett trevligt ställe anpassat för får!
Nu ägnar jag mig åt hund, häst, katt, kaniner, höns och myskankor!
(Väldigt enkla djur att sköta! ;) )

Agustiflora

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 14 sep-10 kl 21:44 »
Vad onödigt med bekämpningsmedel. Jag har ett aggregat med 16,9 J i laddenergi, och jag går med trimmer en gång under försommaren, sen bränner aggregatet bort det mesta efteråt.

Lie går också bra, man behöver inte få bort vartenda grässtrå utan man kan nöja sig med att det mesta mejas ner under tråden.

Det beror på hur mycket stängsel man har. Skulle ta en evighet för oss. Har själv två 57 J och ett 16 J aggregat och miltals med eltråd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser