Din kompis har lagen på sin sida och får skicka en räkning på ett rimligt belopp till bonden.
Bonden har ju med stor sannolikhet nån form av försäkring som täcker detta, så han behöver bara betala självrisken.
Det finns väl ingen grannsämja att vara rädd om i detta fall? Bonden behandlar din kompis helt respektlöst, varför ska din polare då vara snäll och vänlig tillbaka?
Nä, ta i med hårdhandskarna, skriv en räkning, referera i denna till nån lämplig lagtext och upplys om att han bör kunna använda en försäkring, ( Många är mer än lovligt korkade, så det är bäst att upplysa om allt )
Det står t.ex i djurskyddslagen att man är skyldig att ha väl fungerande stängsel.
Som djurägare har man ett ansvar för vad ens djur ställer till med. Jag vet inte om vad det finns för skyldighet för en villaägare att stängsla in sin tomt mot löskomna djur, tycker det låter obegripligt.
Nä, kör hårt, jag är så oändligt trött på dumdryga bönder. Vår granne betalade för vad hans hund orsakat först när vi just skulle lämna det till kronofogden.
Vad har jag för glädje av att vara sams med en sån granne?