Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Missat tidpunkten för att ensilera då kornet redan gått i ax...  (läst 2437 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Ställde denna fråga på kosidan:

Är det direkt farligt att ensilera korn/ärtor/klöver/ timotej mm där kornet gått i ax? Någon sa att de hårda stråna inte ensileras och blir mjuka utan kan vara obehagligt i kornas halsar.
Jag har highland cattle o de brukar inte vara så knussliga men jag vill ju inte orsaka att de tar skada.
någon som vet?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

trädman

Ställde denna fråga på kosidan:

Är det direkt farligt att ensilera korn/ärtor/klöver/ timotej mm där kornet gått i ax? Någon sa att de hårda stråna inte ensileras och blir mjuka utan kan vara obehagligt i kornas halsar.
Jag har highland cattle o de brukar inte vara så knussliga men jag vill ju inte orsaka att de tar skada.
någon som vet?

Vi har hittills alltid skördat vårt helsädsensilage (havre ärtor, korn ärtor osv) när det gått i ax och nått mjölk-degmognad. Det kanske inte är så lyckat att göra helsädsensilage av mogen spannmål, men det vet jag egnentligen inget om. Att skörda helsädsensilage innan spannmålen gått i ax verkar underligt.

Källtorparn

• Västmanland
helsädesensilage ska, precis som "trädman" skriver, skördas vid mjölkmognad..
att skörda det innan axgång finner jag ingen nytta med, fodervärdet lär inte vara mycket att ha, dessutom så blir mängden foder sparsam..
risken om man skördar det senare än mjölkmognaden är att stråna blir vassa och sticker hål på plasten på balarna..

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 3 användare (1 dolda)
Lars - Magnus, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser