Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ljuverinflamation  (läst 5320 gånger)

Anna Ho

• Östergötland
SV: ljuverinflamation
« Svar #20 skrivet: 18 aug-10 kl 21:45 »
jag har för mig att vet berättade om denna, men den luktade mycket illa. och inget av detta har luktat illa under hela tiden...

Staph aerus luktar inget speciellt, däremot luktar Pyogenes jättebläääääääääääää och är i princip omöjligt att behandla.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

gernsö

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 19 aug-10 kl 08:31 »
ok , berätta mera om staph aerus......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Qiz

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 19 aug-10 kl 08:57 »
Mitt tips är att du googlar på Staphylococcus aureus+juverinflammation+ko. Det finns oerhört mycket forskning om denna bacill på flertalet olika djurslag så det är lättare om du läser själv.  :) Det finns många lättbegripliga texter med överskådlig info. Lycka till! :D

Mvh Zandra

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 19 aug-10 kl 17:32 »
Men... man kan ju inte hålla på och "gissa" vilken bakterie det är...

Mitt tips är att Låta vet. ta ett prov och skicka in, så får ni ju svar och kan ta ett beslut efter det.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Qiz

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 19 aug-10 kl 18:11 »
Ehh??  ???  Vem? Vad? Gissa vad för nåt? Jag fattar inte nåt? ???

Kunskap om hur saker o ting fungerar kan man väl inte få för mycket av?!
För övrigt om det är så diskussionen ska gå så kan jag väl tala om att alla vet. inte sällan struntar i att kolla vissa saker för det anses outtalat inte som lika viktigt beroende på besättning. Dessutom är det ofta så att man måste ställa "rätt" frågor för att få rätt svar av vet.
Det var det jag trodde forumet här var till för: Att fråga, rådfråga, spekulera och inte minst sprida KUNSKAP.
Vill man gissa kan man ju titta på "Vem vet mest?"
Mvh Zandra (som inte lever i en svart/vit värld lyckligtvis)

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 22 aug-10 kl 06:45 »
Har du en hemsida el likn så man kan se lite bilder på din underbara kossa?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

marie_c

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 28 aug-10 kl 15:02 »
Om jag var du skulle jag sina ner den delen som är dålig! Blir det en böld som spricker har jag bara erfarenhet av att den delen blir förstörd. Har själv en kossa som är relativt nykalvad. I förra laktationen hade hon höga celltal på ena juverdelen bak. Vi valde då att göra henne trespent, det brukar oftast lyckas men denna gången blev det en böld av det som sprack. Det läkte ihop igen och denna laktationen mjölkar vi henne som trespent. Hon har inga besvär alls utav detta och har låga celltal. Drog förövrigt ur lite mjölk precis när hon kalvat eftersom hon fyllt i på den dåliga delen också men det var ingen bra mjölk så vi lät den bara vara och hon sinade sig fint på den spenen själv.
Nu med egna kor!

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 28 aug-10 kl 15:07 »
Om jag var du skulle jag sina ner den delen som är dålig! Blir det en böld som spricker har jag bara erfarenhet av att den delen blir förstörd. Har själv en kossa som är relativt nykalvad. I förra laktationen hade hon höga celltal på ena juverdelen bak. Vi valde då att göra henne trespent, det brukar oftast lyckas men denna gången blev det en böld av det som sprack. Det läkte ihop igen och denna laktationen mjölkar vi henne som trespent. Hon har inga besvär alls utav detta och har låga celltal. Drog förövrigt ur lite mjölk precis när hon kalvat eftersom hon fyllt i på den dåliga delen också men det var ingen bra mjölk så vi lät den bara vara och hon sinade sig fint på den spenen själv.

vi har också haft en sådan ko.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

gernsö

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 29 aug-10 kl 21:10 »
Har du en hemsida el likn så man kan se lite bilder på din underbara kossa?

OM du går in på pixbox så finns en sida med en massa foton, om du letar i de olika albumen så finns bilder på henne och något album med hennes kalv osv....
http://www.pixbox.se/usr_show_id131373_page0_order1.html
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

gernsö

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 29 aug-10 kl 21:15 »
Som det är nu är såret så gott som helt utläkt.
vi drar ut lite mjölk ur den "dåliga spenen" var tredje dag ungefär bara för att se hur det ser ut. och de sista gångerna har det varit som mellanmjölk och utan varken vita eller gula klumpar så jag antar att det är bra. så nu avvaktar vi och ser vad som händer. Igen dricker av henne, och hon är och blir inte ombetäckt igen, troligtvis aldrig ( blir gosdjur) så nu får vi se vad som händer med ljuvret. Men det luta mot att det ordnar sig....
Tror faktiskt att hon har haft en ängel som suttit på ena hornet och vakat över henne, för hon har haft tur med mycket, Dett kom ju i rötmånaden så bara det skapade ju problem. Sen har hon haft  pink eye en gång, och det gick bra trotts att vi trodde hon skulle missta ögat. HOn har ätit diverse saker hon inte bör göra, och här omdagen tuggade hon i sig ett getingbo, dock ångrade hon sig efter.... hon har haft många händelser i sitt tills nu 10 åriga liv och allt har gått bra, med hjälp av oss och vår underbara veterinär.....

marie_c

• Värmland
« Svar #30 skrivet: 31 aug-10 kl 10:10 »
Skönt att höra att det blivit bättre nu men jag tycker ändå ni ska låta spenen vara så hon blir sint. Brukar inte vara några problem, kroppen löser det =) Låter bra att vara gosdjur!
Nu med egna kor!

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser