Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund för oss!?  (läst 10938 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hund för oss!?
« Svar #40 skrivet: 17 aug-10 kl 21:42 »
Hundraser kan jag inte svara på, även om jag vet att vissa, som tex Birgit skrivit, klarar det bättre än andra.

Vill dock än en gång poängtera något som du tycks ha missat; det absoluta hundägaransvaret. Lagen är sådan att oavsett hur dumt någon annan beter sig så är du 100% ansvarig för vad din huds gör. Stängsel eller inte stängsel, skylt eller inte skylt. Går någon in och slår din hund med en kratta, så gör den sig visserligen skyldig till ett brott, men om hunden försvarar sig och biter, så är du skadeståndsskyldig, och hunden kan avlivas för att den bitit. Sådan är lagen, orimlig, men orubblig.

Det är därför vi skriver om hur saker kan gå fel och hur människor kan göra dumma saker. För oavsett hur fel någon människa gör i närheten av din hund, så är det ditt ansvar att ersätta för allt hunden gör som en respons på detta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Qiz

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 17 aug-10 kl 21:54 »
Ingen har väl gjort sken av att inte veta det (ägaransvar)  TS har ju dessutom haft hund förr. Om man ska dra det till sin spets så skulle ingen nånsin någonstans utanför inhägnad kunna ha sin hund okopplad för TÄNK OM...   ::)Dessutom skulle ingen kunna rida ut på sin häst/promenera med den för TÄNK OM  ::) etc etc. Jag uppfattade det inte som att TS mål med att skaffa hund var att lämna den vind för våg utan bara att den hund hon skaffar ska ha den (rastypiska)egenskapen att den troligtvis är lätt att hålla lös ute som gårdshund. Jag kan ha fel men så tolkade jag det hela.

Mvh Zandra

JBF

• Småland
« Svar #42 skrivet: 17 aug-10 kl 21:57 »
Jenny, du verkar vara en vettig människa som redan i början av tråden förstod att du som ägare har ansvar för vad hunden hittar på! Ha den lös om det fungerar, fungerar det inte så vidtar du passande åtgärder.. Konstigt att andra i tråden inte fattat att du fattat  ;D Åter till ursprungsfrågan? Islandshundar har jag iofs bara träffat ett par stycken, några fler i min ungdom. Det verkar vara mycket trevliga hundar som passar på ett litet småbruk i skogen!! Trevliga, lagom stora, skäller när det kommer nån. Springer och busar ute, tar det kanske lite lugnt inne... Ja, hade jag haft möjlighet att skaffa "sällskapshund" igen så hade jag satsat på en Islänning.. Annars så finns det givetvis en massa andra hundraser som passar, och ännu fler individer inom dessa raser som passar...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Pappis

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 17 aug-10 kl 21:57 »
Jag HAR ett staket. Du vill inte dela med dig om vilka "massor" av hundraser som skulle passa? Som ett antal av övriga trådskrivare framställt det så mår de flesta hundar dåligt av att vara själva ute.
Känns som du ska undvika raser med stark jaktinstinkt. Vallhundar brukar hålla sej ganska stationärt. Tikar är bättre på att hålla sej hemma än hannar.

Hundar mår inte alls illa av att vara ute själva. Vad jag ville få fram var att det är skillnad på hur det är och hur det borde vara.
Mvh Pappis.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #44 skrivet: 17 aug-10 kl 21:59 »
Någon skrev något om att om man gick in på tomten trots skylt så fick man skylla sig själv, det var därför jag skrev mitt inlägg.

Och med häst gäller i princip tvärt om, att om hästen hamnar i trafiken, eller om någon går in i hagen, så är allt som händer deras ansvar. Reglerna hänger antagligen kvar sedan bilen kom, och man införde dessa regler för att blidka en allmänhet som inte var så nöjd med väsniga, snabba och livsfarliga bilar...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

JBF

• Småland
« Svar #45 skrivet: 17 aug-10 kl 22:00 »
Tikar är bättre på att hålla sej hemma än hannar.
Ja, för Guds skull, skaffa dig inte en hanhund... A damn nuisance...  :)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

pålle

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 17 aug-10 kl 22:02 »
Skylt är en bra idé. Poängen är väl att det är du som är ansvarig för hunden. Känner du att du kan ta ansvaret för hunden utan staket så är det okej. Jag har själv mina hundar lösa. Dock  aldrig när jag inte är hemma.
Mvh Pappis.
vadet gäller inbrotts skyvar så vet ja ingen  som ja skäner som ha haft på hälsning ingen blive dömda för det värkar ju konstigt ?

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #47 skrivet: 17 aug-10 kl 22:21 »
Någon skrev något om att om man gick in på tomten trots skylt så fick man skylla sig själv, det var därför jag skrev mitt inlägg.
Det var nog jag..., dumt sagt kanske men jag tycker det och rädd för polisen är jag då inte  ;) Dumma lagar är till för att brytas  ;D Men trots det vore det förstås jättehemskt om min hund skulle skada någon, i eller utanför min trädgård. Så för att undvika det så skulle jag inte ha en hund som jag inte litade på lös varken själv eller med sällskap. Skulle någon sen slå den med en kratta så anser jag att det är en exceptionell händelse som jag inte kan ha med i beräkningarna.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Pappis

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 17 aug-10 kl 22:31 »
Vilken ras du än väljer kommer du nog bli en bra hundägare.
Mvh Pappis

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #49 skrivet: 17 aug-10 kl 22:45 »
Jenny:Lös eller inte? Jag tycker det finns alltför många om och men för att kunna ge ett svart/vitt svar på den frågan.Tex hur man bor, avstånd till grannar, vägar etc, hurdan hunden är/beter sig etc etc.
Helst vill jag att den ska få vara lös och röra sig som den vill (som de andra djuren hemma hos mig!) Jag anser att jag bor idealiskt för att ha en hund i lös trädgården. Tack för ett förslag på ras!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Pappis

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 17 aug-10 kl 23:19 »
Prova en Berner Sennen. Skulle kanske passa bra.
Mvh Pappis

tinna.m

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 17 aug-10 kl 23:23 »

Citera
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=95441.0

Trevliga! Riktigt trevliga!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #52 skrivet: 17 aug-10 kl 23:54 »
Trevliga! Riktigt trevliga!
Tack, det är flera som tipsat mig om Casper, har tytvärr inte möjlightet att skaffa hunden precis just nu...

lissjax

• Gästrikland
« Svar #53 skrivet: 18 aug-10 kl 16:43 »
Hej

Västgötaspets låter som ett bra rasval för er. Har ingen erfarenhet av rasen men tror den kan fungera utmärkt som liten vallare och att det är en bra barn och sällskapshund tvivlar jag inte på. Själv har jag schipperke och dom funkar bra som vakthundar. Inte stora men säger till. Men det beror på om du vill ha en liten eller stor hund.

Vi har en inhägnad tomt där dom går lösa men oftast vill dom vara med oss, är vi inne så är dom det med även om dörren är öppen. Våra hundar är inomhus när vi jobbar eller är borta, jag vill inte ha dom ute själv eftersom vi bor efter en trafikerad väg. Tror inte våra mår dåligt av att vistas inomhus den tiden. Och det där med hundägaransvar är ganska strikt i det här landet.

Vår granne gjorde så, lämnade sin hund ute när han for och jobbade, varav hunden naturligtvis stack, har tappat räkningen på hur många bilister som stannat, kommit upp till oss o frågat om det var vår hund då den sprang ute på vägen. Tur att det inte hände en olycka. Hunden är omplacerad nu.

Mvh Anna
Den som äger en boksamling och en trädgård saknar intet / Cicero

Wobbeke

• -
« Svar #54 skrivet: 06 sep-10 kl 15:13 »
Något TS bör ta me i beräkningen är att trots att någon har en hund av en viss ras, som det går bra att lös på gården, så betyder inte det att just den valp TS väljer går att ha lös. Vad gör du då? Kan du tänka dig att ha hunden i hundgård?

Vi har alla våra hundar i hundgård vilket är jättebra för att de får vara ute, men jag behöver inte oroa mig för att de springer bort och nske skrämmer någon. Min schäfer är superlydig, men om jag inte är med kan han göra rätt dumma grejjer, för han är inte kapabel att ta livsavgörande beslut själv. Skulle inte säga att någon av våra hundar är det. De vet fortfarande inte varför bilar är farliga, för de har aldrig blivit påkörda och de vet inte varför man inte skall hoppa på folk man inte känner osv. En gång hade jag schäfern lös och jag själv var ute. Det har aldrig varit problem och vips ser jag honom lång bort ute på vägen. Jag ropade på honom och han kom självklart, men han kom inte ihåg eller fattade inte att det var en dum idé att gå dit. Han följde ju bara spåret efter min sambos bil, som rullat hemifrån en stund tidigare. Har man tur kan man få en riktigt klok hund, som förstår vad som är dumt att göra, men får man inte det så måste man vara där och visa vad som är rätt och hejda dumma infall. Tyvärr är lagen som så att man inte får ha en hund lös och utan kontroll i Sverige. Du får ha din hund lös, om du har kontroll på den och detta gäller väven nder den period då det inte är koppeltvång. De enda som har undantag på detta är jakthundar, som får springa utan kontroll över din och andras mark.

Jag tror absolut att T kan hitta en hund som håller isg hemma, men jag blir lite nervös och undrar om TS inte är lite naiv i sin syn på hundar. Att du inte vill ha en aggrseiv hund förstår alla, men en helt vanlig hund kan också göra dumma saker. Att lägga ett så pass stort ansvar på din hund kan innebära att du får avliva en fult revlig hund för att något har hänt som din hund har reagerat på helt utifrån sin hundnatur. I Sverige har vi väldigt strikt syn på hundar och jämför med hästar så har en hund bara en max två chanser här i livet, medan en häst kan bita och sparkas nästan hur mycket som helst. Du kan chansa och det kan gå hur bra som helst, eller så gör det inte det och då har du ett hunds liv på ditt samvete. Du kan ge din hund ett jättebra liv lös när du är hemma och i närheten och i hundgård övrig tid, alt inomhus. Du är inte snäll mot hunden genom att försätta den i situationer som den inte kna hantera och som får till konsekvens att den blir avlivad. Jag tror att många ger dig ett varningens ord för att vi själva vet hur hemskt det skulle vara om någon nu hände. Och hundar kan mycet väl trava iväg mil från gården o den fått det i sinnet. Själv anser jag inte att många hundar är lämpade att leva helt lösa i vårt samhälle, för de har varken de naturliga eller inlärningsmässiga verktygen för att förstår vårt samhälle. Att det gick bra för 50 år sedan, då det fanns färre bilar och folk var vana vid djur är en annan sak. Då var det kanske okej att hunden tog sig en sväng på nån mil då och då, men idag är det inte okej oavsett vad dina grannar säger. Det räcker med att någon blir rädd för din hund för att du skall få problem.
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #55 skrivet: 07 sep-10 kl 20:23 »
Något TS bör ta me i beräkningen är att trots att någon har en hund av en viss ras, som det går bra att lös på gården, så betyder inte det att just den valp TS väljer går att ha lös. Vad gör du då? Kan du tänka dig att ha hunden i hundgård?
Självklart är jag flexibel på alla sätt och det finns naturligtvis möjlighet till att ha den i hundgård eller inne om så krävs för att hunden ska trivas.

Att lägga ett så pass stort ansvar på din hund kan innebära att du får avliva en fult revlig hund för att något har hänt som din hund har reagerat på helt utifrån sin hundnatur. I Sverige har vi väldigt strikt syn på hundar . Du kan chansa och det kan gå hur bra som helst, eller så gör det inte det och då har du ett hunds liv på ditt samvete . Du är inte snäll mot hunden genom att försätta den i situationer som den inte kna hantera och som får till konsekvens att den blir avlivad.
Det är många, många som håller med dig men jag gör det inte. Jag är övertygad om att rätt hund skulle trivas under de förutsättningar som jag vill ge. Jag är fascinerad över katastroftänkandet hos många av de som svarat i tråden men är INTE intresserad av att ta den debatten en gång till (läs gärna tidigare i tråden för er som vill ta del av diskussionen). Är enbart intresserad av fler förslag på lämpliga hundraser.

Prosit

• Södermanland
« Svar #56 skrivet: 18 sep-10 kl 11:19 »
Jag skulle vilja ha en Dansksvensk gårdshund om jag bodde så. Jag har min hund ensam hemma ute på sommaren om jag åker iväg. Då bor jag på en ö så då har han det bäst ute tycker jag.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Partax

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 05 okt-10 kl 19:12 »
ok, läst tråden.....
vill bara berätta om hur farbannad jag blir. jag har fem hundar som jag rastar dagligen, men om jag närmar mig bebyggelse så kopplar jag självklart. för jag vet att alla hundar kan vakta sin gård. på tre år har mina blivit påflugna av annan hund när vi gått förbi! har tack vare detta fått två tikar som e livrädda för stora hundar eller mörka hundar!!!
hundarna som attakerat är kära familjemedlemmar till gårdarna här men folket har glömt att det är djur vi hanskas med och många gånger ser ägarna förvånade ut; men det brukar inte gå förbi folk här!? >:D
vad hjälper det? om det finns en chans att hunden kan möta en annan hund på vägen utanför min tomt, skall den hunden inte får vara lös utan att nån är med den!
Fy för folk som låter mina hundar betala priset för att ni vill vara snälla mot er hund!!!!

Amouricas

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 06 okt-10 kl 03:07 »
Jag tycker också att en dansk/svensk kunde vara hunden för er. Min erfarenhet är att det är en frisk, vänlig, robust ras, men som ändå har en förmåga att "larma" om det skulle behövas.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #59 skrivet: 06 okt-10 kl 21:22 »
ok, läst tråden.....
vill bara berätta om hur farbannad jag blir.

Jag hoppas att det inte är mig du är förbannad på!? Förstår att du är upprörd över att dina hundar blivit attackerade men det har INGENTING med mig och mina efterforskningar om hundraser att göra. Om jag skaffar en hund kommer detta att ske under största ansvarstagande och med rimliga begränsningar för mig och min hund på min egen mark.
Vänligen håll fördömmanden i någon annan tråd för jag vill inte läsa dem.
Fler förslag på hundraser mottages gärna! För närvarande leder Dansk-Svensk gårdshund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 1 användare
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser