Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund för oss!?  (läst 10932 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Hund för oss!?
« skrivet: 15 aug-10 kl 21:30 »
Inser att detta inte riktigt platsar under rubriken Arbetshundar men jag hoppas att någon orkar läsa ändå!
Vi är en familj med små barn, några får, höns, och katt. Vi båda jobbar borta men inte så långa dagar. Vår tanke är att hunden så småning om ska kunna vara ute i trädgården då vi är borta dagtid och gärna hålla koll på våra frigående höns (men i vart fall inte jaga dem). Dessutom måste den fungera med barnen (0 och 3 år), gärna säga till när det kommer besökare (men inte äta upp dem!) och inte vara alltför benägen att jaga (massor med rådjur i närheten). Vi kommer att ge den dagliga skogspromenader, hjälpa till med fåren (om det ligger för den), agility eller annan form av aktivering.
Vi har båda haft hund tidigare och kommer att ha tid att lägga på vår nya familjemedlem!
Hoppas  att det finns någon som har tankar om vilken hundras, gärna blandis som skulle kunna passa oss! Tack / Jenny
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hund för oss!?
« Svar #1 skrivet: 15 aug-10 kl 21:32 »
hunden lös i trädgården när man åker hemifrån låter inte som en bra idé...
Fjäderfän och kaniner

Pappis

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 aug-10 kl 21:46 »
Schäfer kanske? Bäst att bygga rejäla staket runt trädgården om vovven ska va hemma själv. Om inte annat för att annat folk inte ska störa sej på det.
Mvh Pappis

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 15 aug-10 kl 21:58 »
nanny dog... engelsk stafford ;D
Fjäderfän och kaniner

AK Corall

• Småland
« Svar #4 skrivet: 15 aug-10 kl 22:06 »
Dansk/Svensk gårdshund! Passar utmärkt in på alla era kriterier.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 15 aug-10 kl 22:57 »
Schäfer kanske? Bäst att bygga rejäla staket runt trädgården om vovven ska va hemma själv. Om inte annat för att annat folk inte ska störa sej på det.
Mvh Pappis
Vi har inga grannar in på knuten så vad folk stör sig på är inte ett problem. Jag tänkte att en vältränad hund kan hålla sig inom staketet även om det inte är omöjligt för den att hoppa över,
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 15 aug-10 kl 22:58 »

Utveckla gärna varför! 

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 aug-10 kl 23:00 »
Vi har inga grannar in på knuten så vad folk stör sig på är inte ett problem. Jag tänkte att en vältränad hund kan hålla sig inom staketet även om det inte är omöjligt för den att hoppa över,
klart den kan mina tre kan ju gå på re el trådar som inte är högre än knä höjd

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 15 aug-10 kl 23:09 »
Hunden KAN stanna innanför ett staket som den kan hoppa över. Men det kan också hända något exceptionellt som gör att den mest lydiga och lugna hund ändå tar sig över staketet. Och då är det inte roligt, kan bli skada på hund, andra djur, annan egendom... Och som hundägare är du ansvarig för allt som din hund ställer till med.

Jag skulle aldrig ha en hund ensam utomhus om den inte var extremt väl inhägnad. Jag vill inte behöva leva med konsekvenserna av att ha varit slarvig på den punkten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Astra

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 15 aug-10 kl 23:37 »
Västgötaspets! Liten men robust, får plats i bilen trots barnstolar matkassar å vagnar, medfött lydig verkar det som, "skvallrar" om 2-åringen har ngt fuffens för sig (som att klättra upp för trappan själv),tål att bli dragen och hårdhänt hanterad av småbarn, gladlynt, godmodig, blir sällan sjuka, har inga rastypiska sjukdomar därav lite lägre försäkringskostnad, säger till om ngn kommer förbi staketet men är inte hysteriskt skällig, är ursprungligen storboskapsvallare ko/häst så hjälp med fåren kommer ni nog att få, har lite svårt att låta bli en tjuvrusning mot hönsen fast har vett att skämmas på samma gång (vår är bara yngling 1,5år) och det är bara för att få dem att flaxa lite aldrig några "smakprov", verkar inte ha någon jaktinstinkt utan kan gå lös i skogen utan att dra iväg, kontaktsökande och kärlekstörstande vill gärna ha koll på var på gården flockmedlemmarna är, älskar att få "order"och är snabblärd. En suverän hund helt enkelt! Har erfarenhet av lite olika raser bl.a. tax, beagle, schäfer, engelsk springerspaniel och västgöten är helt outstanding! Beagle är extremt rymningsbenägna och spanieln skullejag inte riktigt lita på med barn. Tänkpå att en stor hund kan göra småbarn illa bara genom att vifta på svansen (grannens rottiskorsning känns som ett rejält piskrapp) Jag skulle dock aldrig vilja ha en hund oavsett sort ensam ute på inhängnad tomt när vi inte är hemma, (det finns mycket konstigt folk som inte borde gå lösa och man är ju ansvarig för sitt djurs handlingar även om det bara försvarar sig och de sina å det skulle nog inte va så poppis hos sotarn eller lantbrevbäraren med en ensam lös hund många har ju hundskräck) Katterna fungerar han också bra med ligger i hög på tv-rumsgolvet å stryker sig mot varann ;D
« Senast ändrad: 16 aug-10 kl 00:09 av Astra »
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 16 aug-10 kl 00:46 »
Men det kan också hända något exceptionellt som gör att den mest lydiga och lugna hund ändå tar sig över staketet. Och då är det inte roligt, kan bli skada på hund, andra djur, annan egendom... Och som hundägare är du ansvarig för allt som din hund ställer till med.

Det håller jag med om men någon aggressiv hund vill jag absolut inte ha och de enda som har anledning att gå förbi vår mark är våra närmsta grannar så jag känner mig inte alltför orolig för detta.
Men jag kanske är naiv :-\

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 16 aug-10 kl 00:51 »
Jag skulle dock aldrig vilja ha en hund oavsett sort ensam ute på inhängnad tomt när vi inte är hemma, (det finns mycket konstigt folk som inte borde gå lösa och man är ju ansvarig för sitt djurs handlingar även om det bara försvarar sig och de sina å det skulle nog inte va så poppis hos sotarn eller lantbrevbäraren med en ensam lös hund många har ju hundskräck)
Men med det tänket skulle man ju aldrig kunna ha hunden lös i trädgården om man inte har koll på den precis hela tiden. Har alla det så?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 16 aug-10 kl 06:46 »
Men med det tänket skulle man ju aldrig kunna ha hunden lös i trädgården om man inte har koll på den precis hela tiden. Har alla det så?
Nej, troligen inte, men så händer olyckor. Jag har aldrig mina på tomten utan att vara inom antingen hör- eller synhåll. Och angående de exceptionella händelserna, så behöver inte din hund vara aggressiv för att det ska bli skador. Kan en hund hoppa ut så kan en annan hoppa in, och den hunden kan vara aggressiv. Din hund kan bli skrämd av något och fly till skogs. Även hundar med lågt jaktintresse kan triggas av något utanför staketet och jaga efter en kanin eller ett rådjur.

Och även om om ingen har "anledning" att gå förbi er mark, så har vi ju allemansrätt, folk vandrar där de vill.

Jag har ett 180 cm högt staket, inte nedgrävt, men mina hundar gräver inte. Jag skulle ändå inte lämna dem ute om jag inte var hemma. Det är tryggt att veta säkert att de är där jag lämnade dem.

Och hundar har det inte bättre utomhus, om de inte har extrem päls. Är de ensamma så är det ensamma oavsett om de är inne eller ute. Hundar håller sig utmärkt, det är inte därför de inte kan vara ensamma länge, så att de är ute hjälper inte. Mina bajsar dessutom inte på tomten, de har själva ansett att det är förbjudet område, antagligen för att apellplan är förbjudet område för att bajsa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vilse

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 aug-10 kl 07:19 »
Hunden KAN stanna innanför ett staket som den kan hoppa över. Men det kan också hända något exceptionellt som gör att den mest lydiga och lugna hund ändå tar sig över staketet. Och då är det inte roligt, kan bli skada på hund, andra djur, annan egendom... Och som hundägare är du ansvarig för allt som din hund ställer till med.

Jag skulle aldrig ha en hund ensam utomhus om den inte var extremt väl inhägnad. Jag vill inte behöva leva med konsekvenserna av att ha varit slarvig på den punkten.

Jag har tre hundar.
1 av dom kan jag lämna hemma med bara vanligt ynkligt staket.
Men,,men men,,den hunden har blivit bestraffad av tidigare ägare med att få elstötar om den typ ens sneglat på ett staket.
Hunden kom med elektriskt halsband,,say no more!!  morr!

DEn hunden lämnar jag hemma varje dag med bara ynkans staket,,men det finns bara kor o kaniner o får o hästar utanför staketet så jag vet inte vad som skule hända om det kom ett rådjur med studs i steget,,,,,,,

Den hunden stannar ju också hemma för at det finns två hundar til hemma i hundgård.

Min hund nummer två är en tik som inte vare sej gräver eller hoppar staket men tiken behöver hundgård för icke oöenskade graviditeter.

hund nummer tre kan hoppa,,jädrans vad han kan hoppa och han är en mammagris så han skule nog gå ut o leta efter mej.

jag skulle aldrig riskera att ha hundarna ensamma hemma om det inte fanns riktigt staket.

den dagen jag flyttar hem så är det första som sker at få en rejäl rastgård och tomtstaketet säkert.

hellre säker än,,,,,,,,,

Astra

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 16 aug-10 kl 09:52 »
Håller med ieenilorac. Det är klart att man måste ha koll på sin hund!
Skulle jag ha hund ute när jag är borta så fick det bli i en riktig hundgård med lås. Den fungerar ju som avskräckare för rovvilt även då. Hundar är faktiskt dyrbara (och underbara) ägodelar som är stöldbegärliga.
Fördelen med en västgöte är att han springer efter och håller koll på var du/ni är så du slipper fundera över vad han hittat på för hyss. En hund är inte det samma som en utekatt.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 aug-10 kl 10:20 »
Apropå el så är st väll bäst för tydliga ja har all så fån början häststaket på tre sidor så ja ringde djurskydds myndig heaten ock frågade om man fick ha el staket på alla fyra sidorna hund ja svara dom om tomten är till räligt stor  1000 kvadrat svarade ja och det var ok så dom har fått skicka  papper på detta skriftligen så  så det har ja  .har haft både aggressiva och vänliga hundar på detta staket och det funkar ut märkt  fast ja lämnar dom ju inte som regel ensamma alls men det händer då och då och ja vill ha det så för att skydda mina grejer så skyltat är det så om nån vill beträda tomte fårdom göra  på egen risk

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 17 aug-10 kl 00:01 »
Hmm, jag är väl naiv som trott att det fungerar att ha hunden lös ensam. I många länder (i Afrika och Sydamerika) har alla sina hundar lösa ute men de har förstås oftast rejäla staket också. Och att skaffa ett rymningssäkert staket runt en dryg hektar känns inte möjligt och el vill jag inte ha.
Jag har dock svårt att tro att en hund hellre ligger inne än är ute där den kan röra sig fritt, där det finns andra djur, där den kan kissa när den vill osv.   Att ha hunden i en hundgård tycker jag inte heller känns särskilt roligt. Och vakteffekten måste ju minska betydligt både vad gäller rovdjur och människor.
Jag får väl skaffa mig en guldfisk i stället.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 17 aug-10 kl 11:31 »
[en massa bra saker om hundar i trädgårdar i flertalet inlägg]

Jag kan inte annat än applådera här. Det är inte ofta jag håller med i varenda stavelse du skriver men detta är en av de gångerna.
Hundar ska inte lämnas ute utan att man har uppsikt över dem, varken lösa, på lina, i hundgård, i inhägnad eller vad som helst. Aldrig. Punkt.
Din hund kan vara heligheten själv men andras hundar eller för all del barn eller människor är inte alltid det. Jag vet en vakthund som går innanför 180:s staket. Den hunden får stenar kastade på sig dagligen av diverse löst folk, både vuxna och barn.

(ja, djurplågeriet är anmält flertalet gånger)

Birgit

« Svar #18 skrivet: 17 aug-10 kl 15:29 »
Citera
Vad tusan ska man då med en vakthund till??????
Svenskar är lätt patetiska, i ena tråden förfasar de sig över att vi svenskar har en massa fördomar mot muslimer och slakt. I nästa är det inte acceptabelt att ha en hund lös i sin egen trädgård ::)

Mina hundar går alltid lösa (med kortare avbrott). har två som gårdshundar. Funkar toppen. De stannar på vår gårdsplan, vaktar höns m.m. och talar tydligt om att de finns när någon kommer, men är absolut inte aggressiva.
Därutöver har vi en boskapsvaktare som lever med fåren. Naturligtvis får även den daglig tillsyn, men av förklarliga skäl kan vi inte ha den under konstant uppsikt, för då skulle ju hela idén vara befängd!
Sverige och svenskar har någon kontroll noja. Hundar ska vara till nytta! Endast en av mina är inne nattetid och det är min Isländska fårhund. Pyrenéern och pyrrekorsningen är alltid ute (med koja osv. naturligtvis) och de trivs med detta! Deras dygnsrytm är ju att vakta när rovdjuren är aktiva!

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 17 aug-10 kl 15:47 »
Vad tusan ska man då med en vakthund till??????
Mina hundar går alltid lösa (med kortare avbrott). har två som gårdshundar. Funkar toppen. De stannar på vår gårdsplan, vaktar höns m.m. och talar tydligt om att de finns när någon kommer, men är absolut inte aggressiva.
Tack Berit, jag började tvivla på min egen idé när alla var så negativa... Det är ju så som du verkar ha det som jag hoppas på att få det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser