Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintra med honung  (läst 15534 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Invintra med honung
« Svar #20 skrivet: 17 aug-10 kl 03:01 »
Att Sverige skulle ha en unik klimat är bara trams!

Det är ett avlångt land med stor variation på natur och geografi som kan mycket väl likna Canada /USA ( talar med 8 års erfarenhet !)

Tyskland + Spanien + Balkan och även andra delar av europa har även långa stränga vintrar.

Att man ska passa sig för att okritiskt lära från andra länder , gäller det även Sverige ?
Även Biodynamiska?

Det går säkert jätte bra att invintra på honung , under förutsättningen att den inte är cement=raps som inte de kan tillgodo se sej själv under de kalla månader.Även honung med mycket slag produkter som ljung + bladlus som resulterar att de skiter på sig.

Men frågan är fort farande varför?

Att tror att invintra ett samhälle skulle bevisa något är befängt.

Även att påstå att CCD inte finns i Sverige och att invintring på socker är anledningen till den.

Inte ens experterna är överens om vad som orsakar detta men det troliga är att det är lite av alla saker tillsammans , men jag är ingen expert.  ;)

Bin fanns naturligt i Sverige de kom via troligt vis via Danmark .

Att längta tillback till en tid när det inte fanns varoa / miljögifter hälper ingen här och nu med dagens bi odling.!

Som det ser ut idag med diversa hinder så är det nästan ett krav att man går en kurs /skaffar sig en mentor / eller läser på för att bli en 2000 TALETS BI ODLARE ! kundskap är aldrig fel !
                             mvh edward  :P

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #21 skrivet: 17 aug-10 kl 08:17 »
Flera intressanta synpunkter! Fortsätt gärna skriva! Jag kommer att testa med att invintra ett samhälle med honung, för att jag har mycket skräphonung som jag inte kan använda och för att jag tycker det är roligt att pröva. På något sätt tror jag ju ändå att det bästa för bina borde vara honung, ungefär som när barnmatsindustrin försöker hävda att burkmat är bäst för barn så har jag alltid varit skeptisk... Gärna fler praktiska erfarenheter! Kanske en del av er som inte tycker invintrin med honung är en bra idé har egna erfarenheter?

(Sen tycker jag det var fånigt att komma med att jag borde gå kurs. Jag kan lugna den som skrev det med att jag har gått diverse kurser, är med i förening så klart, har läst en hel del och har världens bästa mentor. Jag har bara hållit på med bin i ett par år, håller helt med om att man ska gå kurser om man inte är "uppväxt" med biodling. Kurserna är ju jätteroliga! Varför skulle man välja bort det???)

ersam

• -
« Svar #22 skrivet: 17 aug-10 kl 09:22 »
Vad menar du med skräphonung? Du kan ju alltid ge det till bina så blir det finhonung istället som du skördar.

Finns ju en ekonomisk aspekt här också!  8)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #23 skrivet: 17 aug-10 kl 15:40 »
Att flera ger rådet att man ska gå på kurs är för att du vill göra tvärt emot vad de flesta lär ut.

Skulle själv spara "skräp honungen och ger det som mat på våren för att få i gång samhället snabbare = fler bin , större skörd .

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #24 skrivet: 18 aug-10 kl 08:38 »
Det verkar som att en del av dem som är säkra på att det inte går att invintra på honung aldrig själva har försökt och inte heller känner någon personligen som har provat. Jag vill inte alls provocera men påminns lite om att en del för några decennier sedan visste att man inte kunde låta kalven stanna med sin ko ett tag efter födseln, att suggor skulle ligga ihjäl sina kultingar om man inte hade dem i spiltor, att hönor måste sitta i inne i burar osv, och var övertygade om den ekonomiska nödvändigheten av detta.

Det finns trots allt de som experimenterar med invintring på honung nu, det kan vara spännande att följa, se vilka erfarenheter som samlas ihop och även själv testa lite. Med tanke på vad som verkar hända med bina i världen är det nog viktigt att vara öppen för ny forskning och nygamla erfarenheter. Jag kommer i alla fall att prova med ett samhälle i år, och sedan får man vara medveten om att det tyvärr kan bli en del vinterförluster oavsett vad bina fått med sig för vintermat.

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #25 skrivet: 18 aug-10 kl 10:12 »
Klart Du ska testa, fungerar säkert utmärkt!  :)

Det gäller väl att få det jämt på alla kakor och fylla igen där ynglet går ut, m a o man måste förmodligen lösa upp och ge dom honungslösningen via fodraren... 

Vi ger dom socker men dom får behålla allt i yngelrummet (kan vara flera kilo kvar) men principen borde fungera lika bra men ge honungslösning istället! så fördelar dom det jämt förhoppningsvis...
Frågan är väl hur mycket honungen ska spädas...
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

wictor

« Svar #26 skrivet: 18 aug-10 kl 15:16 »
Frågan är väl hur mycket honungen ska spädas...

Tja, lite löser nog det hela. Om vi utgår från att honungen innehåller 20% vatten och 80% socker så blir det enkel matematik.
6,25 kilo honung och 3,75 kilo vatten kommer att bli en 50%-ig honungslösning som väger 10 kilo.
7,5 kilo honung och 2,5 liter vatten kommer att bli en 60%-ig honungslösning som väger 10 kilo.
Normalt vinterfodrar man ju med 60%ig sockerlösning, så en motsvarande procentsats av honungen torde fungera alldeles utomordentligt.

Men varför ta ut honung, avtäcka och slunga för att sedan ge tillbaka? Bättre att låta dem behålla det de redan har. Jag skattar aldrig yngelrummet, och jag vet att där ryms det åtskilliga kilon. Och detta finns i ytterkanterna, och kommer att bidra till god vårutveckling. Likaså pollen, de behöver pollen långt innan naturen har något att erbjuda. Pollenbrist leder till stress, och stressade bin blir lättare sjuka. Det enda bina skall behöva på våren är vatten, till dess att sälgen blommar.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #27 skrivet: 18 aug-10 kl 16:14 »
Tack! Jättebra räkneexempel! (Jag tänker också lämna några ramar med en del honung i.)

(Ang pollen sägs det ju att det blir förstört om det är kvar under vintern. Kanske också värt att testa lite själv hur det verkar vara med den saken. Förra året hade jag plats i frysen så jag frös jag in några hela ramar fulla med pollen på hösten, tidigt i våras tinade jag dem och gav till tre samhällen. Det verkade som de använde sig av det som var i. Men man kan ju aldrig helt säkert veta att de inte bara städade ut för att kunna ha ramen till annat... De hade kanske kommit igång lika bra på våren utan detta... Men det här hör väl hemma i en annan diskussionstråd...)

wictor

« Svar #28 skrivet: 18 aug-10 kl 17:58 »
Pollen håller bra i kupan över vintern. Fulla pollenramar kan vara helt urätna vid första vårundersökningen om yngelsättningen kommit igång ordentligt. Pollen som bina förvarar är mjölksyrat - alltså samma konserveringsmetod som t.ex. den tyska delikatessen Sauerkraut - mjölksyrad vitkål.
Sedan täcker bina en full pollencell med ett honungslock som ytterligare bidrar till hållbarheten.

Jag har ibland vid invintringen sopat över bina på nya mellanväggar och sen fodrat direkt. Det blir inte mycket pollen på hösten, och jag har lagt märke till sämre övervintring men framför allt mycket långsammare vårutveckling.

ersam

• -
« Svar #29 skrivet: 18 aug-10 kl 18:13 »
Samtidigt så upplever jag att får man fukt och mögel i kupan så är det ju pollen som drabbas. Så riktigt så bra förslutet som honung verkar det inte vara.

anette i bugared

• -
« Svar #30 skrivet: 18 aug-10 kl 19:07 »
Jag har aldrig övervintrat något samhälle enbart på honung men jag är generös med att lämna kvar halvtäckta ramar, framför allt ramar där det finns gott om pollen. Vad jag såg i våras var att de ramar med honung+pollen som var kvar sedan hösten innan, de var samtliga förbrukade och kvar fanns de med sockerlösning. Om det bara var en slump vet jag inte, men det fanns gott om foder kvar även i de samhällen som dog under den kyliga April som vi hade i år, foder som nästan enbart bestod av den sockerlösning jag gav dem i höstas. Min tanke är att drottningarna i dessa samhällen inte hade tillräckligt med pollen för att dra upp nya vårbin. I mina trakter var vädret så otjänligt att lönnen stod helt tom på bin, hasseln likaså, det var för kallt och för regning/blåsigt när de tidiga pollengivarna blommade.

Så i år kommer jag att vara ännu mer selektiv och lägga lite extra tid på att välja ut de ramar som innehåller mest pollen och lämna kvar i lådorna över vintern och jag väntar tills månadsskiftet innan jag invintrar så att bina hinner hämta hem av de sena pollengivarna jag har i trädgården, krassen tex.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

toredh

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 19 aug-10 kl 09:58 »
Jo, var i Australien i ärende för några år sedan. Blev på en lokal marknad bekant med en biodlingsfamilj över disk. Hängde med dom två dagar för slutskattning, invintring. 1 500 samhällen samlades ihop på en plats. Vi blåste av 3-6 skattlådor och var mycket nogranna med att lämna en full låda kvar som vinterfoder. Då var samhället 3-4 3/4 lang stort. Inga spärrgaller förekom. När jag började prata om hinkar och foderlådor, fick jag frågande blickar, -Varför?....

Så gjorde familjen Harding utanför Canberra....

ha det gott!

Jano

• Halland
« Svar #32 skrivet: 19 aug-10 kl 20:57 »
Jag väntar tills månadsskiftet innan jag invintrar så att bina hinner hämta hem av de sena pollengivarna jag har i trädgården, krassen tex.
Bina slutar ju inte flyga ut och hämta vad som finns i naturen för att man invintrar tidigt. Hälften av mina samhällen är redan invintrade och de fortsätter att komma hem med både nektar och pollen.
 // Jano

anette i bugared

• -
« Svar #33 skrivet: 19 aug-10 kl 21:41 »
Bina slutar ju inte flyga ut och hämta vad som finns i naturen för att man invintrar tidigt. Hälften av mina samhällen är redan invintrade och de fortsätter att komma hem med både nektar och pollen.
 // Jano
Ja självklart fortsätter de att hämta både pollen och nektar, drottningen är ju fortfarande högaktiv, men jag vill helst ha pollen i botten även på de ramar som skall fyllas med invintringsfodret så att det finns där när samhället "vaknar till liv" igen inför nästa vår.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Klims

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 22 aug-10 kl 22:59 »
Jag invintrar med socker 18kg per samhälle. Däremot lämnar jag alltid kvar "halvfärdiga" ramar så är det en stark kupa så har bina 20 ramar med LN med mix av honung och pollen, som inte är täckta när jag vinterfordrar.

Jag är intresserad av att veta varför man ska övervintra på ren honung, som tidigare nämnts så finns det honungssorter från vissa dragväxter som är direkt olämpliga p.ga. problem med utsot, ljung och svårighet för bina att äta utan vatten s.k. cementhonung.

Därtill kommer den ekonomiska aspekten,
Socker dyrt köpt kostar 10 kr/kg
Honung billigt sålt kostar 30 kr/kg

Varför ska jag använda en produkt som är minst 3 ggr så dyr men inte gör jobbet bättre?

Störande vinterförluster beror inte på socker utan okontrollerad varroa och annan vanskötsel.

/Håkan B.

PG

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 24 aug-10 kl 22:32 »
Har ni erfarenhet av att invintra på honung? Jag vet att en del verkligen inte gillar detta och andra är mycket för det. Skulle vilja testa med ett av mina samhällen, men hur gör man? Hur får man en bra lösning att mata med? Kan man få en sockerlösning med honung som går att ge bina i en begagnad biforhink?
Vänliga hälsningar från
Inga-Karin

Jodå visst finns det erfarenhet av att invintra på ENBART honung.
Det har fungerat förträffligt bra.

Invintring enligt följande.
Antal samhällen: ~10st
Ras: Nordiska
Ram: Helsvea
Kupa: Tråg

Vid skattning/invintring ser jag till att samla ihop ca 8 ramar med ordentligt med honung.
Dessa sätter jag i en 10 ramars låda tillsammans med 2 yngelramar.
Lådan placerar jag uppe på det tomma tråget i kupan (bör väl fungera lika bra på en tom 10 ramars låda).
Detta innebär att bina kryper från det tomma tråget upp på de fulla ramarna.
Detta har fungerat bra i ett antal år.

Nu frågar säker en del, VARFÖR?

Jo jag har lessnat på allt sockerblandande och BIFOR kladdande.
Och jag är inte så sniken att jag MÅSTE ta allt från bina, jag får så jag klarar mig i alla fall.
Tittar man bara på sockerpriset så är det billigare med sockerinvintring men då räknar man inte med arbetsinsatsen (vilken alla värderar olika).

Men som nån sa, alla har en egen åsikt. Men provar man inte så får man inte veta.
Men vad som är den bästa invintringsmetoden beror nog mest på biodlaren själv.

Lycka till
Trågkupor med svearam, i den underbara Jämtländska naturen.
Varroa och sjukdomsfria SNÄLLA nordiska bin (en del samhällen på gränsen till menlösa).
Går det ha det bättre?

Lars i skogen

« Svar #36 skrivet: 24 aug-10 kl 23:22 »
PG: Ja det var ju en ny metod som inte jag har hört om tidigare iaf  :D

Men varför ställer du dem i en låda över tråget, och inte i det?

PG

• Jämtland
« Svar #37 skrivet: 24 aug-10 kl 23:34 »
PG: Ja det var ju en ny metod som inte jag har hört om tidigare iaf  :D

Men varför ställer du dem i en låda över tråget, och inte i det?

Jo för att på våren kunna rengöra botten samt ge dom fler ramar under lådan utan att störa dom mer än nödvändigt.
Man låter nya ramar glida framåt i tråget under lådan.

Samt få ett större avstånd från flustret till ramarna vilket innebär mer ventilationsutrymme för eventuell fuktbortförsel.
Varroa och sjukdomsfria SNÄLLA nordiska bin (en del samhällen på gränsen till menlösa).
Går det ha det bättre?

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #38 skrivet: 25 aug-10 kl 20:58 »
Tack PG. Det var en intressant variant, att sätta en låda ovanpå... Låter som det skulle bli kallt men det är är säkert inte något problem, och att få till ventilation så verkar ju jättebra... Och då har man ju redan de gamla ramarna uppe i en skattlåda om man skulle vilja byta ut dem året efter... En helt ny tanke för mig, då den tar lite tid att smälta... Brukar de själva se till att det blir yngelklot undertill i yngelrummet året efter, eller brukar du flytta ner yngelramar på försommaren? Ett problem kanske är att jag har rättså stora samhällen, jag tror inte jag kan knö ihop dem på 10 ramar, hur tänker du PG om det?

PG

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 25 aug-10 kl 21:44 »
Tack PG. Det var en intressant variant, att sätta en låda ovanpå... Låter som det skulle bli kallt men det är är säkert inte något problem, och att få till ventilation så verkar ju jättebra... Och då har man ju redan de gamla ramarna uppe i en skattlåda om man skulle vilja byta ut dem året efter... En helt ny tanke för mig, då den tar lite tid att smälta... Brukar de själva se till att det blir yngelklot undertill i yngelrummet året efter, eller brukar du flytta ner yngelramar på försommaren? Ett problem kanske är att jag har rättså stora samhällen, jag tror inte jag kan knö ihop dem på 10 ramar, hur tänker du PG om det?

Nä kallt blir det inte då jag har huskupor med ordentliga täcken över låda och tråg.

Tanken med att sätta lådan ovanpå är också att lätt kunna göra en tidig avläggare genom att bara ta bort lådan och ställa den bredvid (perfekt i mina tvillingkupor). Sen gå igenom lådan och släppa tillbaka drottningen i tråget på fina nybyggda ramar (om man nu gett dom mellanväggar vid bottenrengöringen). Detta för att förhindra svärmning.

Ett bisamälle bör man väl få plats med på 10 ramar under vintern. Ett sätt är att fylla en låda med honungsramar och de yngelramar som det finns ordentligt med yngel på. Resten av ramarna skakar man av bina ner i det tomma tråget eller underlådan så kryper bina upp och sätter sig tätt och varmt i 'invintringslådan'.

Går det ha det bättre?

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser