Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är 6-månaders kaninkille mogen?  (läst 1682 gånger)

Iram

• Kråkbackens kaniner
Är 6-månaders kaninkille mogen?
« skrivet: 25 maj-06 kl 15:29 »
Jag undrar om man kan släppa in en halvårsgammal kaninhane av stor ras, till en hona? Eller är det för tidigt, psykiskt eller fysiskt, för hannen?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Är 6-månaders kaninkille mogen?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-06 kl 15:39 »
Hej!

Är det en kille av ras t.ex vit lant eller liknande storlek bör han vara mogen.

Däremot skall han ALDRIG släppas in till honan, det är hon som skall till honom.

Honor kan vara så funtade att de försvarar sin bur och överfaller hanen, och då har du en hane som kanske för all framtid är rädd för honor.

Edgar

Iram

• Kråkbackens kaniner
« Svar #2 skrivet: 25 maj-06 kl 20:35 »
Asch, jag uttryckte mig fel.  :P
Jag menade att släppa ihop med honan, inte in till henne för det vet jag att man inte ska.
Men tack för ditt svar! Har en hanne som blir 6-7 månader i sommar, och en hona som blir ca 9 månader samtidigt och borde få bli dräktig för första gången då. Jag tänkte bara ifall jag var tvungen att se mig om efter en annan hanne som "stand in" :-)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 25 maj-06 kl 21:55 »
De minsta raserna brukar vara könsmogna redan vid 3-4 månaders ålder så din kaninkille är garanterat redo, om sen honan vill ha en så ung kille det är en annan sak men du kan ju prova, själv har jag just parat en kille (NZ-BJ korsning) som bara är 4 månader med en äldre hona som är runt året. Det gick alldeles utmärkt, vissa hanar är tidigt könsmogna.

Lycka till!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 2 användare
Ljunghonung, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser