Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SNABB fråga ang. vassle  (läst 4320 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SNABB fråga ang. vassle
« skrivet: 12 aug-10 kl 12:10 »
Vi är igång här o gör ostar så det ryker  ;D

Men, nu har vi gjort mozzarella, vasslen som blir har ju citronsyra, kan man koka mese på det?

Eller..?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ninna b

• Gäst
SV: SNABB fråga ang. vassle
« Svar #1 skrivet: 12 aug-10 kl 19:53 »
Använder du citronsyra till Mozzarella...? Hur gör du då..?

Frances

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 aug-10 kl 20:00 »
 ;D

Provade en 30-minutersmozzarella, den blev faktist bra!!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 aug-10 kl 06:43 »
Man använder citronsyra istället för syrakultur

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 aug-10 kl 07:00 »
Ska väl gå bra att koka ner den, lite sötsurt behöver väl inte va fel.  Gäller att ha billig värme till det.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 14 aug-10 kl 08:16 »
Annars kan du ju baka bröd på vasslen. Om mesen inte blir bra menar jag. Kan inget om att koka messmör/-ost, men använder vasslen från färskost, avrunnen yoghurt osv till att baka bröd på. Helst surdegsbröd. Blir saftiga hållbara bröd.

Ostttillverkning kan jag inte så mycket om ännu, men hoppas lära mer i framtiden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mata

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 15 aug-10 kl 08:49 »
Jag har testat med vassle som jag skurit med yoghurt. Det blev syrligt och inte gott. SÅ jag misstänker att det kan bli samma kanske. Men testa. Blir det misslyckat kan man ju alltid blanda ner det lite här och där ändå. :)

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 15 aug-10 kl 09:39 »
Japp, jag brukar baka på den, men när man har 15 liter vassle..då bakar inte ens jag upp allt det ;)

Vad kan man göra mer med vassle? Jag är iallafall en helt värdelös mesekokare, det blev inte bra.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 15 aug-10 kl 09:45 »
Frys den i förpackningar med lagom mängd för brödbak. Gör mjölksyrade grönsaker, många använder vassle för att snabba på mjölksyrningen, även om jag själv inte brukar göra det. Man kan även använda vassle i soppor och grytor, och i sås, men inte för mycket, då smakar det inte rätt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 15 aug-10 kl 10:36 »
Jäs det ;) Prova med vin eller öljäst. Berätta hur det blir. Annars kan vi komma och smaka :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lars Pers Maria

• -
« Svar #10 skrivet: 15 aug-10 kl 23:31 »
Har du inget djur som vill dricka vasslen? Inte så mycket åt gången kanske, vet inte om det är så bra. Vasslen är näringsrik. Jag ger den till getterna och kan då minska kraftfodergivan de dagarna. Finns vetenskapliga undersökningar på detta någonstans, vet jag.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 16 aug-10 kl 08:45 »
Kor, får, hästar, ankor, höns, kaniner, hund och katt vilka kan tänka sig vara spekulanter på vassle?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 16 aug-10 kl 09:04 »
Vassle innehåller mycket laktos, så inte hund och katt i alla fall, de blir dåliga i magen. Kaniner har också känslig mage, jag skulle inte prova med dem. Ankor, höns, får och kor skulle jag prova med, men helt säker är jag inte på hur bra de tar upp näringsämnena. Fast mjölkpulver och mjölksocker är/har varit ganska vanliga ingredienser i grismat, hönsmat osv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser