Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tröttnat på åsbohöns.  (läst 5636 gånger)

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
Tröttnat på åsbohöns.
« skrivet: 12 aug-10 kl 10:17 »
Vi har nu haft åsbohöns i 7 år. De värper skapligt, är mycket vackra, har fina ben och är duktiga på att skaffa sig själva mat. Men de ruvar dåligt och våra var inga vidare mammor, de är inte särskilt stora. De är också duktiga på att rymma och lägga ägg här och där.
Så nu vill vi ha lugna höns som värper skapligt, är bättre på att ruva och ta hand om sina ungar. Och framför allt är lite större.
Vill gärna sluta köpa broilers, men kyckling är en förträfflig föda.
Snälla ge mig några tipps
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Tröttnat på åsbohöns.
« Svar #1 skrivet: 12 aug-10 kl 10:26 »
Själv har jag stora Orpington och de kan ruva 3 gånger per år och är bra mammor.
Lägger ca 110 ägg per år.
Har en förmåga att krossa äggen när de ruvar.

Annars tror jag Maran är ett bra vall.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 12 aug-10 kl 21:43 »
Vi har nu haft åsbohöns i 7 år. De värper skapligt, är mycket vackra, har fina ben och är duktiga på att skaffa sig själva mat. Men de ruvar dåligt och våra var inga vidare mammor, de är inte särskilt stora. De är också duktiga på att rymma och lägga ägg här och där.
Så nu vill vi ha lugna höns som värper skapligt, är bättre på att ruva och ta hand om sina ungar. Och framför allt är lite större.
Vill gärna sluta köpa broilers, men kyckling är en förträfflig föda.
Snälla ge mig några tipps

Jag ger dig rätt i allt utom att dom ruvar dåligt o inte är några vidare mammor. Mina ruvor mycket fint. Har en som ruvat fram 19 kycklingar som i dag är 7 veckor gamla. Hon har inte forlorat en enda. Har även en med 14 kycklingar o en som fick 12. Tyvärr tog räven 10 av dom sista men det var mera mitt fel än det var hönans.
Önskar dig lycka till med dina nya lugnare höns.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 aug-10 kl 21:53 »
Kinda är visserligen inga broilers...men duger till slakt. Jättelugna!! Och ruvar mer än tillräckligt... Är helt kär i mina...  :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 13 aug-10 kl 08:44 »
Det finns massor med raser som uppfyller de krav du har. Det enda som är ett moment 22 är att du vill ha höns som ruvar mer och värper mer än dina Åsbo. När en höna ruvar och har kycklingar så värper hon ju inte. Därför finns det ingen ras som ruvar mycket och värper bra ;) 

Skaffa en kombiras som RIR, Plymoth Rock, Faveroll, Maran, Sussex, Australorp eller liknande. Komplettera med 2-3 dvärg Kochin. Då har du djur med god tillväxt, bra slaktkroppar som värper bra. Dv Kochin ruvar ofta mycket och  gärna  ::) så stoppar du äggen under dem kan de sköta kycklingproduktionen ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 aug-10 kl 13:23 »
Jag har haft en frigående flock åsbohöns sen tidigt 1980-tal. Bättre ruvare och mödrar får man leta efter. Varför inte korsa med någon större och trögare ras om du inte tycker att slaktvikterna är tillfredställande, när du nu redan har en etablerad flock. Nog har du väl några åsbohönor som är duktiga på att ruva och föra sina kycklingar? Varför inte spara dessa?

Jo, det där med ruvning contra värpning är verkligen ett moment 22! Förr var man rädd om de bästa ruvhönorna, men man ville inte ha för många av i en flock, för då blev det för få ägg.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 13 aug-10 kl 13:35 »
Det finns massor med raser som uppfyller de krav du har. Det enda som är ett moment 22 är att du vill ha höns som ruvar mer och värper mer än dina Åsbo. När en höna ruvar och har kycklingar så värper hon ju inte. Därför finns det ingen ras som ruvar mycket och värper bra ;) 

Skaffa en kombiras som RIR, Plymoth Rock, Faveroll, Maran, Sussex, Australorp eller liknande. Komplettera med 2-3 dvärg Kochin. Då har du djur med god tillväxt, bra slaktkroppar som värper bra. Dv Kochin ruvar ofta mycket och  gärna  ::) så stoppar du äggen under dem kan de sköta kycklingproduktionen ;)

Håller helt med! Vi har en liten flock dvärgkochin och de är fantastiska ruvare och mammor. Många ägg blir det inte men äggen får vi istället från våra större höns. Vi har Australorps, nån enstaka Maran + massa olika blandrashönor. Inte blir det några broliers men en del tuppgryta får vi allt äta under höstarna... ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 16 aug-10 kl 11:10 »
o tack för alla svar! Jo det har faktiskt hänt att vi fått några makalösa kullar med kycklingar genom åren. Men senaste tre åren har det gått jättetrögt. och så är det ju allt raffsande och slaktvikten. Men att ha dvärgkockin som ruvhönor och annan ras för själva produktionen låter rätt fiffigt. tror att det blir en sådan lösning!
tack
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser