Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har bilder på BRUN sussex? Eller har ni något att kul att säga om dom?  (läst 3727 gånger)

hursomhelst

• Småland
Ja  jag letar som sagt efter bilder på brun sussex..

Är de ovanliga/vanliga?

Har  ljus columia och gul columbia, men ska ev åka och titta på bruna imorgon.. men önskar lite info innan  ;D

Så man inte hittar på något dumt igen  ;)

gernsö

• Skåne
För att vara ärlig så har jag inte hört talas om att de finns i sverige, bara i england. Så frågan är om det är mörkt gula sussex eller så.
Jag har haft och avlat på de flesta sussex som finns, men la av för att de var för svåra att sälja. men jag letade i hela sverige och danmark efter de bruna och kunde inte hitta dem. Så jag tvivlar väldigt på att du lyckats hitta dem. kan inte vara så att det är porslinsvarianten men med lite tecken.?

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.wfpoultry.co.uk/red%2520sussex%2520hen%252028%2520feb%252009%2520046.jpg&imgrefurl=http://www.wfpoultry.co.uk/largefowl.htm&h=1043&w=1055&sz=230&tbnid=Qc62F1aBsq4S9M:&tbnh=148&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dred%2Bsussex&hl=sv&usg=__N21bYkTrmqyQKwWp-7cfd4K0nO4=&sa=X&ei=l_ZiTMDYKJCTOIydwbMK&ved=0CB0Q9QEwAg

http://www.freewebs.com/sussex/Brown.JPG

brun och röd sussex

Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

hursomhelst

• Småland
Tack för ditt svar!

Troligen är det så att de inte är bruna då... Jag är inte så insatt därav att jag fråga.. Det står brun sussex i annonsen, och hon som säljer dom köpte dom av en man som va ordförande i lokala fjäderfärföreningen sa hon.. mer än så vet jag inte...
Tyckte bara det lät intressant... men mer risk dt blir helt fel  ::) :P ;D

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
Jag undrar om det inte är bruna i alla fall??? Det måste vara "min" ordförande ni prata om.  Är det de som finns på blocket? Hon har bara haft dem knappt en månad.  :-X

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
Jag undrar om det inte är bruna i alla fall??? Det måste vara "min" ordförande ni prata om.  Är det de som finns på blocket? Hon har bara haft dem knappt en månad.  :-X

Nu hittade jag.....rostbruna är de. han ställde ut sådana förra året

hursomhelst

• Småland
undra varför hon gör sig av med dom efter knappt en månad.. fattar INGET...

men rostbruna, är det en bra färg?

gernsö

• Skåne
Då är det nog de som kallas röda...... inte bruna, men det är ju de engelska benämningarna....  tja konstigt att han säljer och så billigt då de är så sällsynta..... 
"nej fy tänk inte tanken.... ska inte ha flera raser och typer.... fy fy ..... tänker och försöker styra min hjärna......
nej"
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
Du blir rätt ensam om att ha färgen   :D    Det är ju alltid kul. Fattar inte varför de köper och sedan säljer så snabbt igen..... :-X

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
Då är det nog de som kallas röda...... inte bruna, men det är ju de engelska benämningarna....  tja konstigt att han säljer och så billigt då de är så sällsynta..... 
"nej fy tänk inte tanken.... ska inte ha flera raser och typer.... fy fy ..... tänker och försöker styra min hjärna......
nej"

Färgen heter rostbrun i standarden

gernsö

• Skåne
men finns det ingen tupp till, för då är det ju inte lönt, om man vill avla alltså.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
Konstigt, så här står det i annonsen:
Sussex. 3 st hönor och 1 st tupp. Bruna. 1 år. Säljes tillsammans för 300 kr.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
Det är 1 tupp och 3 hönor...

Linslus- Tack! Då kommer vi nog slå till.... Ps... du har inga mindre hönor till salu? Dv kochin eller liknade?? Mitt jobb letar, och jag har i en svag stund lovat att ordna detta innan jag slutar 15 sept (blev uppsagd)

Hur gick det, blev det någon affär?? :D

hursomhelst

• Småland
Tjoheeeej

igår han jag inte skriva, jobbade hela dagen, sen bar det av för inköp av sussexarna :P

Kommer dit, då är det bara 2 hönor kvar och tuppen.. Där fick jag förklaringen varför de inte kunde ha kvar dom... Hönorna va elaka mot deras ungdjur, å den ena hönan av de 3 va värst, så henne hade de nackat  :o :-\

Men han sa att antingen får jag de som va kvar för 100 kr, eller nackar han dom...

Så nu är de här  ;D

Dock inte släppt ihop dom med mina än, är liiiiiite orolig måste jag medge då jag har 25 ungdjur eller så  :-\

Men kunde ju inte låta dom nackas utan att ens fått en chans...

Gjorde jag fel???
Det kommer bilder på dom sen, dock vet jag inte hur man lägger in bilder så får väl länka till dom  ;D

Så håll utkik  :)

Nu ska jag ut och fota :-)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
Jag tycker att du inte gjorde fel.
Du kan ju lära de att inte vara dumma mot undjuren om du har ca 10 vuxna som har gåt med djuren sedan de var små som skyddar de och håller de nya på plats.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

hursomhelst

• Småland
Här kommer de lovade bilderna  ;D

http://www.pixbox.se/alb_show_id1198104_page0.html

Dock va batterierna slut i kameran så fick bli mobilen, så kvalitén är väl inte den bästa..

Men hoppas ni ser lite  ;)

Jakobsson

Snygga e dom!
Hoppas dom lär sig att veta hut också :)

//
Jakobssons fru

hursomhelst

• Småland
Men frågan är vilken färg det är??!!! Jag kan ju inget som detta, å verkar ha svårt för att lära mig med  ;) ;D

Men fiiiiina är dom å än sålänge värda sina 100 kr  :P ;D

Fredrikslund

• Södermanland
säkert att det är sussex då å inget annat? ::)

hursomhelst

• Småland
säkert att det är sussex då å inget annat? ::)

Ja det får vi väl verkligen hoppas det är... misstänker du nåt annat eller??  :o

gernsö

• Skåne
ser ut att vara den röda varianten.
inte den bruna alltså.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser