Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vapen till avlivning av egna djur  (läst 3952 gånger)

Vikid

• Blekinge
Vapen till avlivning av egna djur
« skrivet: 10 aug-10 kl 23:04 »
Skriver i detta ämnet för jag anser att det är här kunskapen finns.

I dagarna skaffar jag mina första grisar, har sedan lång tid tillbaka haft kaniner. Jag saknar jaktlicens men ska såsmåningom ta, men när detta blir är svårt att säga om det blir ett eller två år. Jag föredrar att skjuta grisen, och även kaninerna för den delen. Men har saknat möjligheten för att jag saknar vapenlicens. Så min fråga är, om jag ansöker om vapenlicens, hur svårt skulle det vara att få det av denna anledning?

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/FAP/FAP551_3_RPSFS2009_13.pdf

Har läst lagarna och har lite svårt att förstå för att det verkar vara en särskild anledning. Så vad går självslakt under?
It's hard work and sacrifice, living an amish paradise

Moëll i Trädet

• -
SV: Vapen till avlivning av egna djur
« Svar #1 skrivet: 10 aug-10 kl 23:32 »
.
Skriver i detta ämnet för jag anser att det är här kunskapen finns.

I dagarna skaffar jag mina första grisar, har sedan lång tid tillbaka haft kaniner. Jag saknar jaktlicens men ska såsmåningom ta, men när detta blir är svårt att säga om det blir ett eller två år. Jag föredrar att skjuta grisen, och även kaninerna för den delen. Men har saknat möjligheten för att jag saknar vapenlicens. Så min fråga är, om jag ansöker om vapenlicens, hur svårt skulle det vara att få det av denna anledning?

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/FAP/FAP551_3_RPSFS2009_13.pdf

Har läst lagarna och har lite svårt att förstå för att det verkar vara en särskild anledning. Så vad går självslakt under?

Det verkar vara ungefär lika svårt som att klämma ut en licens ur hälleberget. Skaffar du en licens för jaktändamål får du väl egentligen inte använda vapnet för att avliva tamboskap? om man ska vara petig. Använd bultpistoler, helt licensfria och dessutom betydligt säkrare än kulvapen vid vådaskott pga. den begränsade räckvidden.
"Kärleken är livets bäste vän"

Vikid

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 10 aug-10 kl 23:41 »
Jo, jag har tänkt den tanken med. Man vill ju vara säker på att man får licensen när den kostar 600. Men tack för upplysningen. Funderade ju dock att när samling var en lovlig anledning så borde det ju inte vara jättesvårt, men det kanske det är...?

Moëll i Trädet

• -
« Svar #3 skrivet: 10 aug-10 kl 23:51 »
Det här är ju subjektiva bedömningar som kan variera mellan olika polisdistrikt, ring och prata med handläggaren i ditt distrikt, det kostar inte mer än samtalet!

Vikid

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 10 aug-10 kl 23:53 »
iofs sig inte :P Men lite ska man väl ha för. Har ju trotts allt varit laglydig hela livet, man får ju hoppas att inte det var i onödan  o:)

kennetshöns

« Svar #5 skrivet: 10 aug-10 kl 23:56 »
Jo, jag har tänkt den tanken med. Man vill ju vara säker på att man får licensen när den kostar 600. Men tack för upplysningen. Funderade ju dock att när samling var en lovlig anledning så borde det ju inte vara jättesvårt, men det kanske det är...?

Men ska du skaffa ett Vapen på samling licens och du inte har Jägarexamen så måste nog Vapnet vara pluggat..

Så obrukbart att använda

Moëll i Trädet

• -
« Svar #6 skrivet: 11 aug-10 kl 00:00 »
iofs sig inte :P Men lite ska man väl ha för. Har ju trotts allt varit laglydig hela livet, man får ju hoppas att inte det var i onödan  o:)
Det är väl ingen fördel där  ??? hela rättsväsendet lever på folk som begår brott, du har hittills varit en värdelös kund...  ;)

Vikid

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 11 aug-10 kl 00:03 »
Jo, men ju mindre insyn ifrån staten, desto bättre för mig.  :)

regnpipan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 aug-10 kl 22:08 »
Jag föredrar att skjuta grisen, och även kaninerna för den delen.

menar du att du vill avliva dem på avstånd? om du inte är ute efter ett par meters avstånd så är (som tidigare nämnts) en bultpistol/slaktmask i dettta läge lämpligare då den är licensfri.

mitt intryck är att det är svårt att få licenser för specialändamål (men jag känner poliser som jagar och samtidigt suckar och tycker att licenshandläggarna inte riktigt tillämpar de lagar, regler och riktlinjer som finns i enighet med vad som står där)

du skulle kunna kolla med sveriges vapenägares förbund och se vad de har för råd till dig: http://www.vapenagaren.se/

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 14 aug-10 kl 08:29 »
I domstol så kanske du skulle ha en chans att hävda att du jagar med fällor enbart
 och därför behöver ett vapen för avlivning.

Det är ju inget krav att man skall ha jägarexamen för att jaga med fällor.
Men räkna med att det tar tid. ;)

För vinner du i länsrätten så kommer polisen att överklaga till kammarrätten.

Jag har själv drivit ett vapenärende mot dom. Det tog lite mer än 2.5 år innan kammarrätten sa sitt.
Efter det så tog det 2 månader till innan polisen skrev ut licensen.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 14 aug-10 kl 08:44 »
Be någon jägare avliva eller ta jägar examen,Det är mycket nyttigt även om man inte har tänkt o bli jägare mvh.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 aug-10 kl 17:38 »
Hej du!

Att få licens på vapen för att avliva tamdjur, blir nog rätt besvärligt. Ska du jaga däremot, då är det inget problem och du kan använda jaktvapen för att avliva med. MEN det flesta jaktvapen är onödigt kraftiga för detta ändamålet, så slaktmask/bultpistol eller gevär i 22LR är nog att föredra.
Om du orkar läsa en massa myndhttp://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/slaktforhusbehovochnodslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000210.htmlighetstext, så finns reglerna här

Vikid

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 15 aug-10 kl 15:35 »
Okej, tack alla för era svar. Ser ut som att man får anstränga sig och ta den där jaktlicensen. Men det var kul att höra andras tankar och ideer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 4 användare (1 dolda)
kretslopp, javill, olenius

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser