Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av denna typ av vattenautomat?  (läst 4424 gånger)

Nina K

• Skåne
SV: Erfarenhet av denna typ av vattenautomat?
« Svar #20 skrivet: 14 aug-10 kl 17:06 »
Rekomenderar INTE den grön/vita vattenautomaten. Släpper dåligt med vatten om den står ner och hänga den går inte utan att den tippar åt sidan och all vatten rinner ut. Fullständigt värdelös

http://www.hogbergaab.se/default.asp?lProductId=263

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #21 skrivet: 20 aug-10 kl 06:04 »
Jag tycker att den grön/vita automaten fungerar bra... men jag har den stående OCH hänger dessutom i kedja för att stabilisera. Ungtupparna välte de röd/vita ständigt medan de stred om rangordning.
Tycker dessa grön/vita är också lättare att hålla ren - plasten verkar vara bättre kvalitet?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #22 skrivet: 20 aug-10 kl 08:12 »
Har Lantmännens galvaniserade cylindertank på 25 l. Funkat kanonbra till mina 25 höns tills den började rosta. Jag kan hjälpligt med mina smala händer nå ner och gno men rosten kommer bara tillbaka och ut rinner det rostsörja, inte vill hönsen dricka det vattnet....  >:( Kan man måla med något som håller el är giftigt? Den är ju bra för övrigt! Så nu har jag fått återgå till emaljerad gryta och glasslådor! Betydligt mer jobb än fungerande automater, men vad gör man. Och det verkar inte vara nån enighet här ovan vad som är bra el ej heller....

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 20 aug-10 kl 08:40 »
Det är svårt att få något att fästa på galvaniserat, men hör i färghandeln. Ett tips är att fråga i minst tre bra fackfärghandlar, ofta kan de inte så mycket som de vill låta påskina. Men frågar man flera får man lättare en uppfattning om vad de kan, och vem som har rätt. Särskilt om mer än en ger ungefär samma svar.

Det lär krävas en lösningsbaserad färg, ev något epoxiliknande, men de flesta sådana är helt ofarliga när de härdat klart. Man ska dock följa instruktionerna noga, och vara utomhus eller i välventilerat utrymme.
Det är svårt detta med vattenautomater, och alla tycks ha olika erfarenheter eller kriterier för vad som är bra. Tråkigt nog är de ju ganska dyra, så att prova flera själv för att hitta vilken man gillar kostar en hel del. Men det kanske är enda sättet...

Egentligen tycker jag att man borde få prova i affären, öppna, stänga, fylla på och hälla av vatten, vända osv men det är väl för mycket begärt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 20 sep-10 kl 06:08 »
HAR GRÖN/VIT  DÄR MAN KAN REGLERA BENHÖJDEN.
DEN GILLAR JAG
+ DEN RÖD/VITA DÄR MAN SÄTTER ÖVER HUVEN OCH VRIDER.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser