Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stängsla in bagge?  (läst 2111 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Hur stängsla in bagge?
« skrivet: 09 aug-10 kl 20:42 »
Jag funderar på att skaffa en bagge till mina tackor och det finns en del intressanta till salu just nu. Men jag vill inte ha tjejerna betäckta förrän i november så det innebär att baggen måste gå för sig själv fram tills dess. Så några frågor angående detta:
1. Hur mår ett bagglamm av att gå själv? Skulle det vara bättre att skaffa två bagglamm? Vilket i och för sig känns litet dumt eftersom jag egentligen inte vill ha någon bagge, bara dräktiga tackor  ;) Förra hösten försökte jag låna bagge, men misslyckades med det.
2. Måste man ha eltråd för att hålla baggen från tjejerna och vice versa? Jag har bara en dryg hektar till dem så de kan gå utom synhåll men inte utom hörhåll från varandra.
3. Finns det något sätt att "se" på ett bagglamm om det är i puberteten?
Tack på förhand!/ Jenny
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

vallhunden

• Västergötland
SV: Hur stängsla in bagge?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-10 kl 21:25 »
1. Ett bagglamm mår inte så bra av att gå själv, men ibland har nöden ingen lag... Be att få hämta den tilltänkta fadern så sent som möjligt på säsongen, så förkortar du lidandet. Jag brukar sätta baggen i en box i fårhuset, av modell Fort Nox ;D på det viset så har baggen får runt sig fast han inte går med tackorna. Kanske att du kan stalla in några tackor med honom (på utsidan av boxen) lite tidigare, så att han får sällskap?

2. Jag har aldrig provat att ha en bagge gående ensam i en hage på hösten. Det låter vanskligt ;), jag hade då inte stannat inne om jag var honom...

3- Jag har aldrig hört talas om någon form av pubertetskontroll". Ålder och vikt är säkert en bättre koll... Det tar 2 månader för spermierna att mogna till livsdugliga spermier.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 09 aug-10 kl 21:48 »
Lamm som är födda på våren brukar inte ha några problem att betäcka på hösten. Kolla att testiklarna/pungen ser ut och känns normal (två stenar, lika stora).

Om du inte har några egna lamm eller slaktdjur som han kan gå med hade jag köpt två bagglamm och sedan slaktat det ena när jag släpper till det andra. Alternativt släppt till båda och slaktat dem efter ett par månader. Kanske finns det någon som kan låna ut ett lamm några månader?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 10 aug-10 kl 13:40 »
2. Jag har aldrig provat att ha en bagge gående ensam i en hage på hösten. Det låter vanskligt ;), jag hade då inte stannat inne om jag var honom...

Oj då, det låter inte lovande. Att bli installad själv nu och inte få träffa tackorna förrän i november låter inte roligt alls...
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 10 aug-10 kl 13:42 »
hade jag köpt två bagglamm och sedan slaktat det ena när jag släpper till det andra.

Fast jag antar att de kommer att vilja rymma till tackorna även om de är två?

Någon som har mer positiva nyheter än Sano och Vallhunden? :)
« Senast ändrad: 10 aug-10 kl 13:44 av Jenny på Björkkulla »

Sano

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 10 aug-10 kl 13:44 »
Jo, ett ordentligt stängsel behövs nog ändå. Men är de två får de inte panik på samma vis som flockdjur kan få om de tvingas vara avskilda från flocken och blir mycket mindre rymningsbenägna. En del bräkande kan det nog bli förstås.  ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 aug-10 kl 13:46 »
Jag tror också att två baggar skulle klara sig i en hage för sig. Gott stängsel och bra mat, så borde de stanna. Sen ska de inte vara i hagen bredvid tackorna.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 10 aug-10 kl 14:10 »
Vi brukar ha två-tre baggar gåendes tillsammans och det funkar bra! Inte alldeles intill tackorna kanske, det beror väl på hur bra stängsel man har...

Första året hade vi ensam bagge, han fick stå inomhus till det var dags för betäckning men vi köpte honom rätt sent.

Så två bagglamm är väl ett sätt eller så släpper du in baggen redan när du köper honom, men då kan det ju bli tidiga lamm.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 10 aug-10 kl 21:24 »
eller så släpper du in baggen redan när du köper honom, men då kan det ju bli tidiga lamm.

Hur känsliga för kyla är lamm? Jag har inte möjlighet att värma upp i ladugården annat än med värmelampa.

freeky

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 aug-10 kl 08:48 »
Lamm är inte så jättekänsliga för kyla, i år började lammen dimpa ner i januari, och då var det ju svinkallt.Vi har heller inte värme i stallet,det var minusgrader, men en värmelampa funkar jättebra.Mamman slickar dom ju torra rätt snabbt, och är dom bara torra är det ingen fara.

Sano

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 11 aug-10 kl 12:31 »
Instämmer. Finns det bara tillgång till vindskydd och torrt underlag och tackorna är i bra hull och har gott om mat så är kylan inga problem.

Sedan beror det ju på vilken ras du har. Vissa raser brunstar inte förrän på hösten, så då blir det inga vinterfödda lamm. Andra, ffa köttraserna, brunstar året om.

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 13 aug-10 kl 21:44 »
Jag har väl kanske inte svar på dina frågor men jag kan ju berätta hur jag har mina. Här går de tre baggarna tillsamans i en hage, tycker det inte vore så snällt att ha dem åtskilda. Särskilt inte när de går ute och inne måste det blir hemskt trist att vara själv, det är ju flockdjur ändå. Jag har bara eltråd mellan baggarnas hage och där tackorna går nu. Funkar super bra, de har hitills inte vait ute på rymmen även om det har varit lite mindre med mat. Jag har åtta trådar med el i där den högsta är ca 80 cm, det har även hållit alla lamm på insidan och ingen har fastnat(vilket var ett problem med förra årets lamm och fårstängslet, även om det inte är så många lamm).
Du kan inte annonsera efter en bagge i någon lokaltidning?
annars som någon skrev så skaffa två och sen slakta dem när de "gjort sitt" det låter som en bra ide.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 13 aug-10 kl 22:33 »
Tack för alla svar! Det har löst sig i och med att jag har hittat en bagge som kommer först lagom till betäckningen.
Jag har inga elstängsel men nu har jag ju tid på mig att förbereda det inför nästa höst och då har jag förhoppningsvis egna bagglamm som kan sällskapa baggen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser