Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor kring Ramadan  (läst 16606 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Frågor kring Ramadan
« Svar #20 skrivet: 11 aug-10 kl 07:33 »
På radion sa ju Scan att tillägget är 20-40 kr per lamm...jag vet inte om jag tycker det är så otroliga summor..Dom intervjuade en som skulle sälja 20 lamm, det blir 4-800 kr i tillägg..= en tank bensin... Är det verkligen nån som styr sin uppfödning efter det?

Sen är det väl så att halal-slakt här sker med bedövning, eftersom lagen kräver det. Skulle de själva få välja, så är det såvitt jag förstår icke-bedövning som gäller.

Just häromdan stod det i lokala tidningen om en fårägare som blivit av med ett antal djur från hagen, det var bara lite blod och inälvor kvar. Hagen ligger längs en väg, och några har bara hämtat det dom behövde.

samaka

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 11 aug-10 kl 08:00 »
På radion sa ju Scan att tillägget är 20-40 kr per lamm...jag vet inte om jag tycker det är så otroliga summor..Dom intervjuade en som skulle sälja 20 lamm, det blir 4-800 kr i tillägg..= en tank bensin... Är det verkligen nån som styr sin uppfödning efter det?

Det är t o m lägre än så om man inte får de bra klassade. Det är dåligt betalt, jag vet. Men vet man vad man jämför med (höstslaktsnoteringen) så är det iaf bättre än det.

Det som i slutänden krävs för att det blir bättre betalt är att konsumenten är villig att betala mer för maten... svenska bönder kommer aldrig att kunna konkurrera med billigt importerat kött. (Lamm är ju lite speciellt oxå eftersom det är så säsongsbundet - de flesta får lamm på våren och slaktar på hösten, så det är klart att det blir ett överskott på hösten, när vi dessutom importerar kött då så förstår man varför avräkningspriset sjunker)

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #22 skrivet: 11 aug-10 kl 08:59 »

Just häromdan stod det i lokala tidningen om en fårägare som blivit av med ett antal djur från hagen, det var bara lite blod och inälvor kvar. Hagen ligger längs en väg, och några har bara hämtat det dom behövde.

Men fy så hemskt :o

Blir så ledsen när jag hör om att folk inte kan låta utegående djur vara ifred! Där jag  tidigare bott har det varit problem genom åren med skurna och och slagna hästar. Att slakta lamm i hagarna, fy så otäckt.

Och i Koranen står det att de bör äta dadlar under fastan, det är det finsate man kan göra för så gjorde Muhammed. Straffas inte stöld med stympning i de länderna (jo, jag är fördomsfull i min egna tråd nu)?
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

eremit

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 aug-10 kl 09:09 »

Inte kan man väl straffas om man tar från dom otrogna?

Jacob

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 11 aug-10 kl 09:23 »
Så här är det för oss när vi skickar:

April (Påsk): Ca 35 kr/kg + tillägg 10 kr/kg=45 kr/kg+leveranstillägg (kontrakt) = ca 20 kr/djur

Augusti (Ramadan): Ca 30 kr/kg + tillägg 5-6 kr/kg=36 kr/kg+ leveranstillägg.

Höst (oktober/november): Ca 23 kr/kg + INGA tillägg...

...det blir en viss skillnad kan man ju lungt säga....

Våra augustilamm foderas inte med något kraftfoder över huvud taget men sludgöds på fin gödslad slåttervall vilket gör sitt till...

Vi brukar hamna på R+ - U på dessa.

Sen får man heller inte glömma bort att från V.48 (dec) går priserna upp igen och de är åter intresserade av att teckan kontrakt till julen...

Köttfår

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #25 skrivet: 11 aug-10 kl 09:33 »

Inte kan man väl straffas om man tar från dom otrogna?

Nej det kan jag inte tro på, att de skulle tänka så.. Tror hellre de gör allt för sin tro, att de gör "det rätta" i att inte bedöva. Inte försvarbart på något sätt, men jag kan inte tro att det skulle vara OK att stjäla av oss.
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 11 aug-10 kl 09:51 »
En rättrogen muslim får naturligtvis inte stjäla.

Koranen förbjuder, taget ur minnet:
 - ät inte blod
 - ät inte självdöda djur
 - ät inte djur som slaktats i någon annan guds namn

Samt en generalklausul om att i en nödsituation gör man så gott man kan.

Detta är inte särskilt hårda regler och definitivt inte svårt att följa i Sverige. Som sagt, varenda högrev etc på Willys är godkänd muslimföda enligt koranen.

ulfg

« Svar #27 skrivet: 11 aug-10 kl 12:27 »
Scans avräkningspriser är patetiska och jag blir lika förbaskad varje gång jag hör om dem. Det är en sak att vilja styra produktionen över till andra perioder än enbart sept-nov.
Men att inte betala mer än kring 20 kr/kg sept-okt är ett sätt att råna producenterna. Sverige ligger då nästan lägst i Europa på vad fårbönder får betalt för sitt kött. Scan åker snålskjuts på att många lamm måste slaktas i september-oktober pga skinnens skull. Det är en förbannelse att bo i ett litet land med liten konkurrens. Återstår att sälja köttet själv och behöva vara både bonde och försäljare. Suck.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

« Svar #28 skrivet: 11 aug-10 kl 12:29 »
Citera
Det kallas allemansrätten! Det som växer i markerna får plockas. Har själv drabbats av detta för många år sedan. 6 djur försvann samma natt också i anslutning till väg.
Här diskuteras väldigt om "främmande" religioner. Skulle man på motsvarande sätt vilja lyfta fram våra egna historiska traditioner och kultur, betraktas man som rasist >:D Vilket visar att fördomarna är minst lika stora åt det hållet.
Att vissa använder historiska symboler för att påvisa sin egen"tro" har inget med fakta att göra.
Det finns människor inom alla inriktningar som är bra, eller mindre bra. Att muslimer hävdar sin halal slakt är en sak. Vissa anser att djuret ska vara vid medvetande när det avblodas och andra anser att vårt sätt att slakta är helt ok. Problemet är att många muslimer inte förstår hur vi gör och varför. Där ligger nog de största missuppfattningarna.
Men det är tyvärr ett lite utbrett problem, för när jag nyligen annonserade ut några avelsbaggar på blocket ringde ett antal muslimer hit och sa öppet att de ville köpa dem för att slakta själva hemma. Det godkänner jag inte, naturligtvis. Men borde inte slakterierna kunna förklara bättre för muslimer hur man slaktar i Sverige? Det är ju inte vi djurägare som ska förmedla detta.
Har själv haft kontakt med många muslimer. Vissa är lika fördomsfulla som en del av oss, andra är väldigt öppensinnade. Problemet är att integrationen i vårt land fungerar dåligt och att det bitvis kommit fler invandrare än systemet klarat av. Det är då de flesta problem och fördomar uppstår från båda håll.
Själv slaktar jag när djuren är färdiga för slakt oavsett tidpunkt. Dessutom säljer jag mer och mer köttlådor direkt till konsument. Det skapar oberoende och muslimer och andra trossamfund är välkomna att köpa sina lådor! ;)

Existens?

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 11 aug-10 kl 12:41 »
Men jag vet inte hur mycket det där är knutet till muslimer egentligen, för här är samma sak varenda gång jag annonserar om griskött (som ju inte muslimer äter ).. det ringer en hel rad med utländsk brytning och förklarar att dom inte vill köpa en låda som alla andra, utan *komma med svarta säcken och slakta själv bakom lagården*.  det verkar vara mer en tradition helt enkelt, det är så man får sitt kött i deras hemland.

Eftersom dom vanligtvis inte heller då vill betala på långt när det jag begär, så blir det aldrig nån affär. Någon har jag lyckats förmå att köpa helfall, så får dom åtminstone stycka själva..vad nu vinsten med det ska vara..

Birgit

« Svar #30 skrivet: 11 aug-10 kl 12:46 »
Det är väl att de vill få bitarna som de vill ha dem? Vi kanske styckar helt annorlunda?
Jo, helt klart finns massor av folk från forna Jugoslavien, Grekland osv. som äter gris och det är helt rätt att de har helt andra traditioner än vi har nu. Vi gjorde så förut också.
Men samtidigt så ska väl inte vi ändra oss för dem? De får väl inrätta sig efter våra nuvarande traditioner?

Jacob

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 11 aug-10 kl 13:16 »
Scans avräkningspriser är patetiska och jag blir lika förbaskad varje gång jag hör om dem. Det är en sak att vilja styra produktionen över till andra perioder än enbart sept-nov.
Men att inte betala mer än kring 20 kr/kg sept-okt är ett sätt att råna producenterna. Sverige ligger då nästan lägst i Europa på vad fårbönder får betalt för sitt kött. Scan åker snålskjuts på att många lamm måste slaktas i september-oktober pga skinnens skull. Det är en förbannelse att bo i ett litet land med liten konkurrens. Återstår att sälja köttet själv och behöva vara både bonde och försäljare. Suck.

Håller med Ulfg, men det stora problemet här i Sverige och säkert i många andra länder är ju att om tex. Scan tar mer betalt för köttet  till konsumenterna blir det för dyrt och de väljer betydligt billigare importerat kött från länder där fåruppfödningen inte kostar något....
Köttfår

Skytten

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 11 aug-10 kl 13:21 »
Hemslakt är givetvis vanligt på landet i många länder, de kanske inte brukar köpa inplastat.
(vilket jag också undviker).
Jag känner någon som till "namnet" är muslim, men frågar efter en gris att steka hel på kolonilotten. 

Det finns ju även slakterier som kan tillgodose halal som stämmer med såväl muslimsk tradition och svensk lag.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 11 aug-10 kl 13:58 »
Rörande priset på lamkött i butik: det är väl aldrig särskil lågt? Oavsett tid på året måste lamm vara det kött som har störst påslag på vägen mellan uppfödare och konsument. Jag tror det är bristande konkurrens snarare än konsumenters betalningvilja som sätter priserna.

Birgit

« Svar #34 skrivet: 11 aug-10 kl 15:36 »
Ja, och vi lammproducenter tiger och accepterar 8) Det finns ju ingen samverkan, inget samarbete för att ställa krav på olika saker. Scan är något man inte sätter sig upp mot.

Träffade Mikael Robertsson på Coop för några år sedan och vi diskuterade just hur missgynnad man kan bli vid slakt.
Det roliga :-X är att han påpekade att de djur som vi får nada betalt för = för små eller för gamla, får de betala lika mycket för när de beställer. Så vem som skor sig är väl uppenbart ::)

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #35 skrivet: 11 aug-10 kl 21:16 »
Men för en som aldrig läst såna där avräkningslistor, vad får ni för ett lamm på hösten, ett sådär lagom stort lamm som är fött på våren? 500 kr eller? Har också reagerat på att det måste ju vara en värdeökning på bra många % från bonde till konsument....
Om man låter lammen vara kvar över vintern och växa, kräver det då kraftfoder för att det ska betala sig på våren el kan det funka med bara hö? När är de inte lamm längre?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 11 aug-10 kl 21:29 »
Så här är det för oss när vi skickar:

April (Påsk): Ca 35 kr/kg + tillägg 10 kr/kg=45 kr/kg+leveranstillägg (kontrakt) = ca 20 kr/djur

Augusti (Ramadan): Ca 30 kr/kg + tillägg 5-6 kr/kg=36 kr/kg+ leveranstillägg.

Höst (oktober/november): Ca 23 kr/kg + INGA tillägg...

...det blir en viss skillnad kan man ju lungt säga....

Våra augustilamm foderas inte med något kraftfoder över huvud taget men sludgöds på fin gödslad slåttervall vilket gör sitt till...

Vi brukar hamna på R+ - U på dessa.

Sen får man heller inte glömma bort att från V.48 (dec) går priserna upp igen och de är åter intresserade av att teckan kontrakt till julen...
Det är ett fult spel för att styra slakten till just de tider då köttet är lättsålt. Jag har alltid kört enligt principen, bra kvalitet=bra betalt, sämre kvalitet= sämre betalt, dålig kvalitet= köper jag inte. Och jag håller samma pris året runt

ulfg

« Svar #37 skrivet: 11 aug-10 kl 22:32 »
Det stora problemet här i Sverige och säkert i många andra länder är ju att om tex. Scan tar mer betalt för köttet  till konsumenterna blir det för dyrt och de väljer betydligt billigare importerat kött från länder där fåruppfödningen inte kostar något....(citat från Jacob)

Jag tycker att verkligheten är mer komplex än vad Jakob anser och skriver som ovan. Om Scan sänkte sina marginaler skulle svenskt lammkött inte behöva bli särskilt mycket dyrare än vad det är idag. De köper köttet för 25 kr och säljer det från 80 upp till 150 kr. Fåruppfödning kostar en hel del även i länder som Nya
Zeeland, England, Island, Spanien, mm. Det köttet som Scan köper upp på hösten i Sverige exporteras för övrigt till andra länder. För att det är så billigt att köpa upp köttet i Sverige.
« Senast ändrad: 11 aug-10 kl 22:36 av ulfg »
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Jacob

• Uppland
« Svar #38 skrivet: 11 aug-10 kl 22:42 »
Jo det har du helt rätt i, men Scan kommer förmodligen aldrig sänka sina marginaler då ALLA vill käna så mycket som möjligt på affären, det vore i sådana fall ett under, men med tillräckligt mycket konkurens så tvingar sig tom. de största att ge vika, det är ju det som fattas i dagens läge... konkurens
Köttfår

pålle

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 11 aug-10 kl 23:04 »
Jo det har du helt rätt i, men Scan kommer förmodligen aldrig sänka sina marginaler då ALLA vill käna så mycket som möjligt på affären, det vore i sådana fall ett under, men med tillräckligt mycket konkurens så tvingar sig tom. de största att ge vika, det är ju det som fattas i dagens läge... konkurens
Borde ju vara enkelt om alla gick i hop men  var och en är väll sig skälv på girig hetens stege så då dår ni väll stå er-att kast att bli  att låta sig bli  ut manuvread mot varandra   i stället för att gå i hop en hälligt mot sådana som sckan ge fan i att sälga till dom och håll i hop . En tanke men vad vet ja i får brasken :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser