Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor kring Ramadan  (läst 16607 gånger)

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
Frågor kring Ramadan
« skrivet: 09 aug-10 kl 18:42 »
Ramadan börjar på onsdag och jag har hört på Bonnradion att det var brist på lammkött ifjol och att bönderna förberett sig "bättre" inför årets Ramadan.

Utan att denna tråd spårar ur och blir allt för, hrrrmm.. fördomsfull ::) undrar jag följande;

Ni som föder upp får här, har ni "förberett" er för att det gå mer kött till Ramadan, har ni sådana funderingar kring främmande högtider? Om inte, borde man ha det (affärsmässigt)? Känsligt, men hur ställer ni er till halal-slakt?

Lite funderingar bara, hoppas det kan bli en vettig diskussion.

Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: Frågor kring Ramadan
« Svar #1 skrivet: 09 aug-10 kl 19:18 »
här slaktas det med bultpistol!inget annat!
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 09 aug-10 kl 19:49 »
Känsligt, men hur ställer ni er till halal-slakt?

Lite funderingar bara, hoppas det kan bli en vettig diskussion.

Håller med om att diskussionen ska hållas på en vettig nivå. Nämner man ordet halal till en svensk så reagerar många med stor okunskap. Ett bra och vettigt ställe är att börja på Jordbruksverket (http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html) eller Veterinärförbundets svar på remiss (http://www.svf.se/sv/Forbundet/Remissvar/Remissvar-2005-2006/Yttrande-angaende-Djurskyddsmyndighetens-redovisning-av-regeringsuppdrag-om-religios-slakt/).

------

Halal (islamisk slakt), som den bedrivs i Sverige och ett fåtal andra länder i världen sker på samma sätt som "mamma Scan". Alltså att djuren bedövas innan avlivning vilket faktiskt är ett lagkrav i Sverige.

Inom Koscherslakt (Judisk slakt) däremot accepteras inte bedövning så denna typen av religiös slakt kan inte förekomma i Sverige.

Det förekommer en hel del propaganda som visar hur halal bedrivs i andra länder. Jag vänder mig som många andra mot slakt utan bedövning men kan bli irriterad över hur slarvigt och okunnigt debatten i frågan om Svensk halal-slakt hanteras både av "vanligt folk" och journalister.

Om vi "vanliga" kristna är uppsplittrade i olika typer av statskyrkliga, katoliker och alla möjliga frikyrkor är det ingenting mot den spretighet som råder inom islamsk tro. Därför förekommer ytterligheter även bland muslimer vad gäller åsikter kring hur halal skall genmföras.

Nu skulle man kunna tro att jag är muslim men jag får nog beteckna mig som normalsvensk med rötterna i statskyrkan och med mindre månskensjordbruk.
« Senast ändrad: 09 aug-10 kl 20:24 av Strajder »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 aug-10 kl 21:06 »
Jag var åhöra vittne till en diskussion om slakt på väg hem med pendeln i fredags. En muslim förklarade att djur som slaktas med gevär ruttnar fortare än djur som slaktas med kniv, enligt undersökningar i Frankrike. Jag var för trött för att hålla en föreläsning om hur slakt går till och vad koranen egentligen säger om saken. Det senare är faktiskt inte mycket, i princip kan en muslim äta en högrev från Willys med gott samvete, vad koranen beträffar.

eremit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 aug-10 kl 21:15 »

Åtminstone vissa affärsmän har förstått att muslimerna kan vara en kundkrets som det går att tjäna pengar på så att man t.ex. har gjort lite nya skyltar oxå med arabiska skrivtecken.

Strajder

• Aspegården
« Svar #5 skrivet: 09 aug-10 kl 21:58 »

Suresh

• -
« Svar #6 skrivet: 09 aug-10 kl 22:05 »

Åtminstone vissa affärsmän har förstått att muslimerna kan vara en kundkrets som det går att tjäna pengar på så att man t.ex. har gjort lite nya skyltar oxå med arabiska skrivtecken.

Även biodlare kan göra goda affärer på ramadan, då hela vaxkakor med honung i är eftertraktade.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #7 skrivet: 09 aug-10 kl 22:10 »
Håller med om att diskussionen ska hållas på en vettig nivå. Nämner man ordet halal till en svensk så reagerar många med stor okunskap. Ett bra och vettigt ställe är att börja på Jordbruksverket (http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html) eller Veterinärförbundets svar på remiss (http://www.svf.se/sv/Forbundet/Remissvar/Remissvar-2005-2006/Yttrande-angaende-Djurskyddsmyndighetens-redovisning-av-regeringsuppdrag-om-religios-slakt/).

------

Halal (islamisk slakt), som den bedrivs i Sverige och ett fåtal andra länder i världen sker på samma sätt som "mamma Scan". Alltså att djuren bedövas innan avlivning vilket faktiskt är ett lagkrav i Sverige.

Det förekommer en hel del propaganda som visar hur halal bedrivs i andra länder. Jag vänder mig som många andra mot slakt utan bedövning men kan bli irriterad över hur slarvigt och okunnigt debatten i frågan om Svensk halal-slakt hanteras både av "vanligt folk" och journalister.

Tack, tack för ditt svar!

Det råder mycket fördomar, men är inte halalslakten "värre" än vad vi har som standard så är det ju bra isf för fårbönder att ha Ramadan i åtanke. Även andra högtider.

Själv är jag odöpt hedning som begärde utträde ur Svenska kyrkan för länge sen, men konstant intresserad av andra kulturer, religion, mytologi o mysticism. Fördomar har jag många av men blir glad varje gång jag överbevisas och ledsen när de besannas. Helt OT

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 10 aug-10 kl 10:01 »
Nu är inte jag så jätte duktig på det här med ramadan.. Men jag har religösa som ringer mig varje år och vill köpa tuppar och slakta.. jag har alltid sagt nej och att jag vill slakta dom själv på mitt vis.. Men denna gång tänkte jag att jag skulle låta en familj få komma hit och slakta ett gäng tuppar på sitt vis eftersom jag inte orkade slakta alla tuppar själv men också för att jag tycker synd om dom att dom har så svårt att hitta någon som kan tänka sig att sälja till slakt. Dom nästan bönade och bad till mig  :o Men jag kan säga att tycker inte alls det var så farligt! visst det skedde utan bedövning men sen tycker jag vi svenskar överreagerar rätt mycket när det gäller saker och ting. Sedan tycker jag det var intressant att se hur det går till, men det är jag det :)

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 aug-10 kl 10:09 »
Jag var åhöra vittne till en diskussion om slakt på väg hem med pendeln i fredags. En muslim förklarade att djur som slaktas med gevär ruttnar fortare än djur som slaktas med kniv, .

Kan det verkligen ha nån praktisk betydelse i ett modernt samhälle med kylskåp och frysar...?
Att man tog hänsyn till sånt på stenåldern ( då dom iofs inte hade tillgång till gevär ) kan jag tänka mig..men nu??

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 10 aug-10 kl 10:22 »
Kan det verkligen ha nån praktisk betydelse i ett modernt samhälle med kylskåp och frysar...?
Att man tog hänsyn till sånt på stenåldern ( då dom iofs inte hade tillgång till gevär ) kan jag tänka mig..men nu??
Jag tror att Ulric menade att det var ren vidskepelse. Hållbarheten beror inte på avlivningssättet, däremot påverkas den av om djuret avblodas ordentligt och av hur man kyler/hänger köttet.

Många tillvägagångssätt, i alla kulturer, motiveras av gammal vidskepelse, eller av förutsättningar som gällde för mycket länge sedan. Och trots att man vetenskapligt kan bevisa att vidskepelsen är felaktig, så tror man ändå på den, och sprider den vidare som varande den enda sanningen.

Anledningen till att muslimer inte skulle äta gris t ex, är från början att många blev sjuka av griskött. Detta såklart beroende på att griskött ha sämre hållbarhet än annat kött om det inte förvaras kallt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 10 aug-10 kl 10:24 »
 Nej, jag skulle aldrig sälja ett djur för slakt utan bedövning innan avblodning.
 För mig är det inte av intresse att någon pga religiösa skäl ska få mig att bryta mot Djurskyddslagen, då får dom äta morötter >:D
                                               Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 aug-10 kl 10:24 »

Grejen är ju att de (= muslimer som motsätter sig bedövning) tror att bedövningen dödar djuret så att blodet blir kvar i kroppen. Om så vore fallet skulle det förstöra köttet, men i verkligheten är det inte så. Djuret bedövas och avblodas sedan, och dör av avblodningen.

Artikeln i DN var bra, vi borde framhålla svensk halalslakt (dvs svensk slakt) som ett bra exempel på hur religionsfrihet och djurskydd kan kombineras istället för att vara på defensiven hela tiden.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #13 skrivet: 10 aug-10 kl 22:19 »
Nej, jag skulle aldrig sälja ett djur för slakt utan bedövning innan avblodning.
 För mig är det inte av intresse att någon pga religiösa skäl ska få mig att bryta mot Djurskyddslagen, då får dom äta morötter >:D
                                               Mvh
                                            Charlotte

Menar du Kocher eller..? Min fråga gällde Ramadan och halal och jag hörde på radion att de bedövar lammen innan de halal-slaktar. Har hört seriösa fårbönder på radion idag som levererar på samma slakteri som vanligt inför Ramadan.

Jacob

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 10 aug-10 kl 22:40 »
Såklart man lägger lammningarna så att det finns klara lamm till Ramadan för det är då Scan betalar något för dem, dessa slaktas med bult och ej halal. (Nästintill alla våra lamm skickas denna vecka då Ramadan börjar).

Senare på hösten är det inget idé att skicka till slakterier om man ej gör återtag då man inte får något betalat + att de inte ens är intresserade av att teckan kontrakt.

Vi har kontrakt hos Scan tom Ramandan dvs v. 35 sedan finns det ändå så många beteslamm som går på slakt under hösten så iaf Scan behöver inga kontrakt under denna period...
Köttfår

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #15 skrivet: 10 aug-10 kl 22:53 »
Såklart man lägger lammningarna så att det finns klara lamm till Ramadan för det är då Scan betalar något för dem, dessa slaktas med bult och ej halal. (Nästintill alla våra lamm skickas denna vecka då Ramadan börjar).

Senare på hösten är det inget idé att skicka till slakterier om man ej gör återtag då man inte får något betalat + att de inte ens är intresserade av att teckan kontrakt.

Vi har kontrakt hos Scan tom Ramandan dvs v. 35 sedan finns det ändå så många beteslamm som går på slakt under hösten så iaf Scan behöver inga kontrakt under denna period...
Är det så?

Intressant i så fall då vi kikat på lammuppfödnig. Vågar man fråga hur mycket det skiljer på priset till ramadan jämfört under resten av året..?

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 10 aug-10 kl 23:00 »
Det är bra att känna till alla högtider som firas. En som säljer guldfisk kunde inte begripa varför de plötsligt tog slut. Orsaken var det persiska nyåret.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #17 skrivet: 10 aug-10 kl 23:03 »
Det är bra att känna till alla högtider som firas. En som säljer guldfisk kunde inte begripa varför de plötsligt tog slut. Orsaken var det persiska nyåret.

ja. precis!

När jag gick min chefsutbildning (handel) var det en i en annan kurs som sammanställde en kalender för "icke Svenska högtider", tokbra idé!

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 10 aug-10 kl 23:56 »
Menar du Kocher eller..? Min fråga gällde Ramadan och halal och jag hörde på radion att de bedövar lammen innan de halal-slaktar. Har hört seriösa fårbönder på radion idag som levererar på samma slakteri som vanligt inför Ramadan.
Nej, jag syftar på att sälja djur för hemslakt på olagligt sätt...
Du anar inte hur många såna förfrågningar man får om man har lamm gåendes vid vägen...
 Sker bedövningen på lagligt sätt är det helt okej, men jag planerar inte min uppfödning för Ramadan, mina lamm är inte färdigväxta så här tidigt på säsongen. Jag vill ha en uppfödning med så lite kraftfoder som möjligt och då kan inte lammen födas för tidigt på våren (betet kommer sent här) så dom är inte färdiga än på ett tag.
                                       Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

samaka

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 11 aug-10 kl 07:13 »
Är det så?

Intressant i så fall då vi kikat på lammuppfödnig. Vågar man fråga hur mycket det skiljer på priset till ramadan jämfört under resten av året..?

Ta en titt på scans hemsida på slaktnoteringen i oktober-november så får du se en sorglig syn... det är sorgligt vilka usla kgpriser som gäller, allra helst om man inte har köttras och har svårt att få lammen klassade i de bästa klasserna. Det kan vara värt att kika på de olika veckorna under året om du funderar på uppfödning... Kan man få lammen klassade utefter de bästa klasserna E el U (R) så har man möjlighet att få igen lite pengar trots att man inte gör återtag.

http://www.scan.se/sitebase/default.aspx?Idnr=JEIKFeCvDIDJGczdrKFnJUkNPCuOvvbbps6UiuDemG0Ws7AArpBS5FSMEolN

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser