Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korka med kork  (läst 1609 gånger)

Pappis

• Västergötland
Korka med kork
« skrivet: 08 aug-10 kl 11:51 »
Hej på er..
Om man låtsas att man får tag på en massa rabarber som man sen kokar saft på. När man sen har kokat all saft så visar det sej att man inte har flaskor så det räcker utan blir stående med 50 liter rabarbersaft. Sen låtsas man att man har fått ganska många ölflaskor från en pizzeria som man tänkt lagra mjöd eller nått i nån gång. Kan man då tappa upp saften på dom flaskorna och stänga till med en vanlig kork då? Håller det tillräckligt tätt?. Atamon finns hemma om det skulle behövas. Mycket tacksam för svar.
Mvh Pappis

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Korka med kork
« Svar #1 skrivet: 08 aug-10 kl 15:00 »
Tjaa... risken är nog stor att det inte blir lufttätt... Men jag vet inte, finns säkert nån här som vet bättre.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 08 aug-10 kl 16:34 »
Man kan ju förvara flaskorna liggande, då torkar inte korken.

morris matte

« Svar #3 skrivet: 08 aug-10 kl 17:06 »
Ett gammalt 'knep från den tiden 'man tager hvad man haver' är att smälta vax runt korken när korkarna är på. Jag tror att COOP fortfarande säljer vax på avdelningen konservering.

Pappis

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 aug-10 kl 06:30 »
Jag får prova. Tack för era synpunkter.
Det kunde väl ingen tro att det skulle bli så mycket saft ::)
Mvh Pappis

gurra_58

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 12 aug-10 kl 22:15 »
Hej på er..
Om man låtsas att man får tag på en massa rabarber som man sen kokar saft på. När man sen har kokat all saft så visar det sej att man inte har flaskor så det räcker utan blir stående med 50 liter rabarbersaft. Sen låtsas man att man har fått ganska många ölflaskor från en pizzeria som man tänkt lagra mjöd eller nått i nån gång. Kan man då tappa upp saften på dom flaskorna och stänga till med en vanlig kork då? Håller det tillräckligt tätt?. Atamon finns hemma om det skulle behövas. Mycket tacksam för svar.
Mvh Pappis
Nä nej.Det är precis därför man använder kork.För att det inte ska vara tätt.Köp istället en förslutare med kork för öltillverkning.Finns i stort sett över allt.Fyll med minst 72 grader så är det helt bakteriefritt.Smäll på korken direkt när det är hett.Du kommer att få ett vakum i flaskan när det kallnar men det gör väl inget

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser